ترامپ دعوت رسمی هند را رد کرد؛ پای اس 400 درمیان است!

کدخبر: ۲۴۷۵۳۴
اقتصادنیوز: هر چند دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا درسالهای اخیر از هند و نخست وزیر آن به عنوان دوست ویژه خود یاد می کند اما دعوت دهلی نو برای شرکت در مراسم روز استقلال را پس زد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ، وبسایت شبکه خبری 'ان دی تی وی' با انتشار این خبر افزود: گزارش های منتشره مبنی بر رد دعوت هند از سوی ترامپ آنهم تنها چند هفته پس از امضای قرارداد خرید سامانه موشکی اس - 400 توسط هند از روسیه این ایده را به ذهن تحلیلگران متبادر کرده است که وی از این معامله بسیار خشمگین است.

تحلیلگران یک عامل دیگر موثر در تصمیم ترامپ را موضوع استمرار خرید نفت ایران از سوی هند می دانند چرا که هند علیرغم تهدیدهای آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران هنوز به سفارش خرید نفت خام از ایران ادامه می دهد.

هر چند آمریکا همه کشورهای خریدار نفت ایران را به اقدامات تنبیهی شدید پس از آغاز تحریم ها در روز 4 نوامبر (13 آبان) تهدید کرده است اما هند همچنان برای ماه نوامبر (آبان) به ایران سفارش خرید نفت داده است.

بر همین اساس رسانه های هند امروز گزارش دادند که ترامپ دعوت هند برای سفر به این کشور به عنوان مهمان ویژه مراسم روز استقلال را که در دی ماه برگزار می شود پس زده است. اوایل ماه مرداد سارا ساندرز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دریافت این دعوتنامه را تایید کرده اما گفته بود که هنوز تصمیم قطعی درباره آن گرفته نشده است.

وزارت خارجه هند هنوز درباره این خبر موضع خود را اعلام نکرده است و سفارت آمریکا در دهلی نو نیز در مقابل سوال خبرنگاران اعلام کرد که تنها سخنگوی کاخ سفید می تواند دراین باره صحبت کند.

البته در هفته های اخیر شواهدی از این تصمیم آشکار شده بود چرا که ترامپ اظهار کرده بود که هند باید منتظر پاسخ اقدامات خود درباره تحریم نفتی ایران باشد. 

این در حالیست که در سال 2015 باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا در این مراسم حضور یافته بود.

به نظر تحلیلگران، رد این دعوت یک اقدام مایوس کننده از سوی ترامپ در روابط دوجانبه محسوب شده و روند پیشرفت و گسترش روابط بین دو کشور را کند خواهد کرد چون به طور معمول دعوت نامه رسمی برای رهبران تنها زمانی ارسال می شود که وی به طور ضمنی اعلام کرده باشد در این مراسم شرکت خواهد کرد. 

بنابراین به نظر می رسد ترامپ در ابتدا قصد داشته برای شرکت در این مراسم به هند سفر کند اما پس از تحرکات دهلی نو در امضای قرارداد موشکی با روسیه و ادامه خرید نفت از ایران به عنوان دو کشوری که تحت تحریم آمریکا قرار دارند نظر خود را عوض کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید