ترامپ سفارش شرکت های تسلیحاتی را اجرا می کند

کدخبر: ۲۴۷۷۳۹
اقتصادنیوز: مشاور رئیس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه با اشاره به خروج احتمالی ایالات متحده از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد اظهار داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با چنین اقداماتی در واقع سفارش شرکت های تسلیحاتی آمریکا را اجرا می کند.

به گزارش اقتصادنیوز؛ خانم «یلنا سوپونینا» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو خاطرنشان کرد: ترامپ درپی ایجاد رقابت تسلیحاتی است که در یک طرف آمریکا و متحدانش و در سوی دیگر روسیه و چین قرار دارند.

وی یادآورشد: سرمایه داران آمریکایی بویژه صاحبان کارخانه ها و شرکت های تسلیحاتی این کشور به ترامپ در پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک های بزرگی کردند و باید به نحوی کمک های آنان را جبران کند.

سوپونینا با اشاره به تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر ارایه تسهیلات مالیاتی به سرمایه داران آمریکایی اعلام کرد که با وجود ترامپ، ثروتمندان در آمریکا هر روز بر میزان دارایی خود می افزایند و پولدارتر می شوند.

به گفته وی، اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر امکان خروج آمریکا از پیمان منع موشک های کوتاه و میان برد نیز برای ایجاد درآمدهای میلیاردی صاحبان صنایع نظامی آمریکا صورت گرفته است چرا که همه می دانند خروج آمریکا از این پیمان، باعث آغاز رقابت تسلیحاتی و گرم شدن بازار صنایع نظامی در جهان می شود.

کارشناس ارشد روس گفت: در چنین شرایطی قطعا شرکت های تسلیحاتی آمریکا سفارش های جدید برای ساخت موشک های پیشرفته تر دریافت می کنند.

وی افزود: بنظر می رسد که تقویت ثبات جهانی از دستور کار دولت آمریکا خارج شده است و این کشور درصدد تنش آفرینی هر چه بیشتر در جهان با هدف کسب منافع بیشتر است.

سوپونینا در بخش دیگری از این گفت وگو اظهار داشت که معتقد است آمریکا با خروج از پیمان موشکی بیشتر به دنبال ایجاد فاصله میان روسیه و کشورهای اروپایی است.

وی افزود: قطعا آمریکا بعد از خروج از پیمان موشکی، تسلیحات موشکی خود را می خواهد در مجاورت مرزهای روسیه مستقر کند و پس از آن بی شک تنش در این منطقه افزایش خواهد یافت و رسانه های تبلیغاتی آمریکا از آن به عنوان وسیله ای برای تخریب چهره روسیه و ترساندن اروپایی ها استفاده می کنند.

سوپونینا با بیان اینکه تمام اقدامات واشنگتن علیه روسیه و چین است، ادامه داد: آمریکا، روسیه و چین را دو رقیب ژئوپلیتیک خود می داند که مانع برتری و یکه تازی این کشور در دنیا شده اند، بنابراین بیشتر تمرکز و توان خود را صرف ایجاد مشکل برای این دو کشور در مسیر توسعه خواهد کرد.

وی گفت: آمریکا پس از خروج از پیمان موشکی نه تنها اقدامات ضدروسی خود رامتوقف نخواهد کرد بلکه از راه های مختلف به اجرا و پیشبرد این سیاست در مناطق مختلف جهان خواهد پرداخت و قطعا روابط دو کشور سردتر از گذشته خواهد شد.

گفتنی است، پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید