آمریکا پیگیر نحوه دستیابی ترکیه به اسناد قتل خاشقچی است

کدخبر: ۲۴۷۷۴۷
اقتصادنیوز: روزنامه ینی شفق طی مقاله ای مدعی شد که دولتمردان ایالات متحده آمریکا طی مذاکرات با مقامات ترکیه تلاش دارند درباره قتل خاشچی به اسناد جنایت و مهمتر از آن اطلاع از نحوه دستیابی آنکارا به این اسناد دست پیدا کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، در این مقاله که به قلم 'بولنت اوراک اوغلو' رییس سابق پلیس امنیت در شهرهای حاتای، گیرسون و مشاور رییس انستیتو افکار استراتژیک ترکیه و با عنوان 'دلیل اصلی رییس سیا از آمدن به ترکیه؟' نوشته شده، نحوه رفتار آمریکا در ماجرای قتل خاشقچی تشریح شده است.

این مقام سابق امنیتی به مانند سایر کارشناسان سیاسی ـ امنیتی ترک در این مقاله تاکید کرد که فشار افکار عمومی و آشکار شدن بخشی از زوایای پنهان قتل خاشقچی در نتیجه پیگیری های آنکارا باعث شد تا حکومت آل سعود پس از گذشت 18 روز، به قتل این روزنامه نگار مشهور اعتراف کند.

به نوشته اوراک اوغلو، اسناد صوتی و سایر مستندات مقامات ترکیه درباره شکنجه و قتل خاشقچی توسط ماموران سعودی، راه فرار را بر حکومت ریاض بست.

این مقاله نویس مشهور نزدیک به حزب حاکم ترکیه نوشت: حکومت آل سعود به قتل خاشقچی اعتراف کرده و عاملان قتل نیز در ریاض هستند اما خبری از جنازه این روزنامه نگار مشهور نیست و در این میان به رغم آشکار بودن نام آمر و یا آمران این جنایت، هنوز کسی نامی از این شخص و یا اشخاص به میان نمی آورد و یا نمی تواند چرا که ترامپ و پادشاه عربستان سعودی حامی آمر این ماجرا هستند.

مشاور انستیتوی افکار استراتژیک ترکیه افزود: پس از اعتراف عربستان سعودی به قتل خاشقچی، تلاش مرموزانه ای از سوی ریاض با حمایت واشنگتن آغاز شده تا نشان دهد که این جنایت در نتیجه طراحی و اجرای خودسرانه گروهی از ماموران امنیتی ـ اطلاعاتی ریاض انجام شده است اما مدارک و مستندات منتشره آنکارا و همچنین سایر اسناد مخفی، مانع از اعلام رسمی این استراتزی مشترک واشنگتن ـ ریاض شده است.

این مقام امنیتی در مقاله خود یادآور شد که دونالد ترامپ از زمان انتشار اخبار ناپدید شدن و قتل خاشقچی توسط ماموران حکومت آل سعود، به رغم محکوم کردن آن تاکید کرده که به هیچ عنوان مایل به لغو توافق تسلیحاتی و فروش سلاح به ریاض نیست و این امر نشان می دهد که دولتمردان کاخ سفید بر خلاف سناتورهای دموکرات، همه تلاش خود را برای رفع نگرانی مقامات آل سعود از محکوم شدن در جنایت خاشقچی به کار بسته اند.

وی تاکید کرد: از جمله اقدامات واشنگتن در راستای جلوگیری از وارد آمدن خسارت بیشتر به حکومت آل سعود می توان به اعزام جینا هاسپل رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) به ترکیه به منظور دریافت اسناد صوتی و سایر مستندات آنکارا از شکنجه و قتل خاشقچی اشاره کرد.

وی در این مقاله، حضور هاسپل در آنکارا را علاوه بر دریافت اسناد صوتی، اطلاع از نحوه دستیابی ترکیه به مستندات شکنجه و قتل خاشقچی و همچین بررسی احتمال وجود اسناد مهمتر منتشر نشده عنوان کرد و نوشت: بی خبری کاخ سفید از این موارد باعث اخلال در برنامه ریزی آنها برای رفع اتهام از مقامات سعودی به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی می شود.

رسانه های ترکیه اعلام کردند که 'سعود المعجب' دادستان کل عربستان طی سفری به ترکیه با 'عرفان فیدان' دادستان کل استانبول دیدار و درباره پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود مذاکره کرده است.

رسانه های ترکیه همچنین اعلام کردند که دادستان کل عربستان که دیشب وارد استانبول شد و دادستان کل این شهر پس از دیدار و بررسی پرونده قتل خاشقچی، از محل وقوع جنایت قتل در ساختمان کنسولگری و نیز اقامتگاه سرکنسول بازدید خواهند کرد.

ورود دادستان عربستان پس از سفر رییس سیا به ترکیه نشان می دهد که مقامات واشنگتن و ریاض نگران انتشار اسنادی دیگر درباره قتل خاشقچی هستند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دو روز پیش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با روسای جمهوری روسیه و فرانسه و صدر اعظم آلمان در پایان نشست چهار جانبه استانبول درباره سوریه بار دیگر خواستار معرفی آمران قتل خاشقچی از سوی آل سعودی شد.

وی خواستار مجازات همه مسببان و عوامل قتل خاشقچی شد و گفت: این جنایت در استانبول و در خاک ترکیه رخ داده و به همین علت ترکیه درخواست خود را برای استرداد متهمان دستگیر شده در عربستان به ریاض ارسال و اعلام کرده است که اگر آنها اقدام نمی کنند، سیستم قضایی ترکیه حاضر به محاکمه و مجازات متهمان است.

به گزارش ایرنا، جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

مقام های دولت ریاض مدعی بازداشت 18 مظنون در ارتباط با این پرونده شده اند ولی به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از پیکر خاشقچی، روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.

دادستانی کل ترکیه دو روز پیش با تنظیم کیفرخواست و ارسال آن به وزارت دادگستری، خواستار استرداد 18 متهم به قتل جمال خاشقچی از عربستان سعودی شد ولی مقامات آل سعود هنوز به این درخواست پاسخ نداده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید