هشدار رئیس پارلمان سریلانکا درباره به راه افتادن حمام خون

کدخبر: ۲۴۷۷۷۹
اقتصادنیوز : به دنبال ادامه بحران سیاسی در سریلانکا که روز گذشته به درگیری مسلحانه میان برخی موافقان و مخالفان سران ارشد این کشور منجر شد، روز دوشنبه رئیس پارلمان سریلانکا درباره به راه افتادن 'حمام خون' هشدار داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،کارو جایاسوریا گفت: اگر مشکلات سیاسی با پادرمیانی میان مقامات ارشد حل نشود، در شرایط کنونی کشور پتانسیل آن را دارد که به حمام خون تبدیل شود.

وی افزود: ما باید این بحران را از طریق پارلمان حل کنیم.

رئیس پارلمان سریلانکا تاکید کرد: آنچه که امروز در کشور در جریان است، اختلافی شوم است که هرچه زودتر باید به آن پایان داده شود.

تنش سیاسی در سریلانکا از آنجایی آغاز شد که 'مایتریپالا سیریسنا' رئیس جمهوری این کشور روز جمعه گذشته دولت رانیل ویکرم سینگ نخست وزیر این کشور را برکنار کرد.

سینگ برکناری خود از سمت نخست وزیری را غیرقانونی اعلام کرده و با خودداری از ترک اقامتگاه رسمی نخست وزیری، خود را همچنان نخست وزیر سریلانکا می داند.

کارو جایاسوریا، رئیس پارلمان سریلانکا نیز از نخست وزیر برکنار شده این کشور حمایت کرده است. در اقدامی دیگر نیز رئیس جمهوری سریلانکا امروز و در بحبوحه بحران سیاسی داخلی، پارلمان کشور را تعلیق کرد.

به گزارش ایرنا، اقدام روز جمعه رئیس جمهوری سریلانکا برای جابجایی نخست وزیر، این کشور را وارد یک بحران پیچیده سیاسی کرده است.

رئیس جمهوری پیشتر در 24 فروردین نیز براساس اصل 70 قانون اساسی این کشور، برگزاری جلسات پارلمان را تا هشتم مه (18 اردیبهشت) متوقف کرده بود.

روابط میان گروه های رقیب در دولت وحدت پس از شکست آنها در انتخابات ماه فوریه شوراهای محلی دچار بحران شده است.

مدت هاست که سریسینا قدرت و اختیارات رانیل ویکرم سینگ نخست وزیر این کشور را کاهش داده و خواستار استعفای وی شده بود.

سریسینا پیش تر همچنین کنترل و اداره بانک مرکزی، اتاق عملیاتی سیاست گذاری ملی و چندین مرکز دیگر را از دسترس نخست وزیر سریلانکا خارج کرده بود.

درگیری رییس جمهوری با پارلمان که نخست وزیر را انتخاب می کند در حالی فضای سیاسی این کشور را متشنج کرده بود که این کشور مدت ها حتی شاهد افزایش شدید خشونت علیه مسلمانان از سوی اکثریت بودایی بود.

70 درصد از مردم سریلانکا از دین بودا، 12 درصد از دین هندو، 9.7 درصد از دین اسلام و 7.4 درصد از دین مسیحیت پیروی می کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید