ظریف: جامعه بین‌الملل امروز با یک انتخاب بزرگ مواجه است

کدخبر: ۲۴۷۹۱۹
اقتصادنیوز؛ محمدجواد ظریف با اشاره به اینکه جامعه بین‌الملل امروز با یک انتخاب بزرگ مواجه است، گفت: انتخاب جامعه بین الملل فراتر از ایران است که آیا یک کشور می تواند تمامی کشورها را مجبور کند، نه تنها بر خلاف منافعشان بلکه بر خلاف قوانین بین المللی، قطعنامه شورای امنیت و دستور دیوان بین المللی دادگستری عمل کنند.
ظریف: جامعه بین‌الملل امروز با یک انتخاب بزرگ مواجه است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار آناتولی درباره نحوه تاثیرگذاری آغاز دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران در روابط تجاری تهران و آنکارا گفت: من از دولت ترکیه و شخص آقای اردوغان که بارها به ادامه روابط (تجاری) ترکیه و ایران به رغم تحریم ها تاکید کرده است، تشکر می کنم.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: معتقدیم که روابط ما با کشورهای همسایه گسترده تر و مستحکم تر خواهد شد.

ظریف که در نشست مطبوعاتی مشترک با همتایان خود از ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول شرکت کرده است، در این  خصوص گفت: آمریکا با تحریم های غیرقانونی نتوانست به اهدافش دست پیدا کند. جامعه بین‌الملل امروز با یک انتخاب مواجه است، این انتخاب در خصوص ایران و برجام نیست. گرچه ایران کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه است و برجام هم نیز یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماسی در دهه های گذشته است.

وی افزود: انتخاب جامعه بین الملل فراتر از ایران است که آیا یک کشور می تواند تمامی کشورها را مجبور کند، نه تنها بر خلاف منافعشان بلکه بر خلاف قوانین بین المللی، قطعنامه شورای امنیت و دستور دیوان بین المللی دادگستری عمل کنند. آیا یک کشور می تواند سایر کشورها را به دلیل پایبندی به قوانین مجازات کند. چنین وضعیتی تبعات بسیار عظیمی در نظم جهانی خواهد داشت. در این زمینه هم همسایگان خوب و سایر کشورها مقاومت کرده اند.

ظریف همچنین تاکید کرد: البته شاید در روند کاری برخی شرکت های خصوصی تغییراتی ایجاد شود؛ اینها قابل پیش بینی و قبول هستند. من یقین دارم که ترکیه و کشورهای دیگر اجازه نخواهند داد تا سرنوشت روابط با ایران از سوی کشور دیگری تعیین شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید