مذاکره دانمارک با اتحادیه اروپا برای تحریم ایران

کدخبر: ۲۴۸۰۹۰
اقتصادنیزو: وزیر امور خارجه دانمارک با ادعای تلاش جمهوری اسلامی برای انجام یک حمله در این کشور از اتحادیه اروپا خواهد خواست تا تحریم‌هایی جدیدی علیه ایران اعمال کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، وزارت امورخارجه دانمارک روز سه‌شنبه ۳۰ اکتبر در پی ادعای دولت این کشور مبنی بر این‌که ایران قصد داشته در خاک دانمارک علیه سه ایرانی حمله‌ای انجام دهد، سفیر خود را از تهران فرا خواند.

آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک به خبرنگاران گفت: من تصمیم گرفتم سفیر دانمارک در تهران را فرا بخوانم. دانمارک به هیچ وجه نمی‌تواند بپذیرد که افرادی که در ارتباط با سرویس اطلاعاتی ایران هستند نقشه حمله به افرادی دیگر را در دانمارک برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت که عملیات برنامه‌ریزی شده مطلقا غیر قابل قبول بوده و در حال مذاکره با هم‌پیمانان و متحدان دانمارک، از جمله اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم‌های احتمالی است.

فین بورخ اندرسن، رئیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی دانمارک نیز پیش از این گفت که سرویس امنیتی دانمارک معتقد است که اطلاعات ایران طرح انجام یک حمله در دانمارک علیه سه ایرانی را ریخته بوده که گمان می‌رود از فعالان گروهک الاحوازیه باشند.

همچنین به گفته مقامات، یک نروژی ایرانی‌تبار در تاریخ ۲۱ اکتبر به اتهام طراحی حمله و جاسوسی برای ایران بازداشت شد و اکنون در حبس به سر می‌برد. بنابر اعلام سرویس امنیتی سوئد، این متهم در سوئد بازداشت شده بود.

به نوشته گاردین، ایران در اواخر سپتامبر دانمارک، هلند و انگلیس را متهم کرد که به چند تن از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه پناه داده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران گروه گروهک الاحوازیه را مسئول حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در تاریخ 22 اوت در اهواز می‌داند که در جریان آن، دست کم 24 نفر کشته شدند.

لارس راسموسن، نخست وزیر دانمارک نیز در صفحه توییتر خود نوشت: کاملا غیرقابل قبول است که ایران یا هر کشور خارجی دیگر طرح‌هایی برای سوء‌قصد در خاک دانمارک داشته باشد. درباره انجام اقدامات دیگر علیه ایران با اتحادیه اروپا گفت‌گو خواهد شد.

راسموسن که در اسلو در نشست رهبران شمال اروپا شرکت و با ترزا می، همتای انگلیسی خود ملاقات کرده بود، گفت که لندن در این مورد از دانمارک حمایت خواهد کرد.

وی افزود: ما در همکاری نزدیک با انگلیس و دیگر کشورها در برابر ایران خواهیم ایستاد.

همچنین مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که از دانمارک حمایت می‌کند. وی در پیام توییتری خود مدعی شد: به دولت دانمارک تبریک می‌گوییم که یک آدم‌کش از ایران را دستگیر کرده است. اروپا به مدت نزدیک به ۴۰ سال هدف حملات تروریستی بوده که ایران از آن حمایت مالی می‌کرده است. ما متحدان و شرکای خود را فرا می‌خوانیم تا با تهدیدات ایران برای صلح و امنیت مقابله کنند.

سفیر ایران در کپنهاگ نیز برای ارائه توضیحات به وزارت امور خارجه دانمارک احضار شد.

رئیس سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک روز سه‌شنبه با ارائه توضیحاتی به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها در این کشور درباره این‌که چرا پلیس روز ۲۸ سپتامبر برای ساعت‌ها پل‌های دانمارک به سوئد را بسته بود، خاتمه داد.

فین بورخ اندرسن گفت که بستن پل‌ها برای خنثی کردن آنچه توطئه عملیات ایران خواند، بوده است.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به ادعاهای اخیر مقامات دانمارک علیه ایران وا کنش نشان داد.

قاسمی اخبار مغرضانه منتشر شده در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی را قویا تکذیب کرد و آن را در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی خواند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید