تمایل روسیه به اروپا

کدخبر: ۲۴۸۳۱۹
سخنگوی دبیر کل شورای اروپا با اشاره به گفت وگوی تلفنی «توربین یاگلند» دبیرکل این شورا با وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف گفته که کشورش خواهان ماندن در شورای اروپاست.
تمایل روسیه به اروپا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «دانیل هولتگن» روز پنجشنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت: این گفت وگوی تلفنی به ابتکار روس ها عصر چهارشنبه برگزار شد و رییس دستگاه دیپلماسی روسیه درخصوص ماندن کشورش در شورای اروپا و خواسته های روسیه از این شورا تبادل نظر کرد.
وی افزود: لاوروف به یاگلند اطمینان داد که روسیه می خواهد در شورای اروپا بماند و فقط زمانی از آن خارج خواهد شد که کشورهای دیگر تدابیری را برای اخراج این کشور از شورا بکار گیرند.
به گفته وی، دبیرکل شورای اروپا هم به طرف روس گفت که هفته آینده با وزیر خارجه آلمان برای بررسی این موضوع دیدار می کند.
گفتنی است، یاگلند به تازگی در نشست مجمع پارلمانی شورای اروپا اعلام کرده بود که اگر روسیه حق عضویت خود را تا ماه ژوئن سال 2019 (تابستان سال آینده) پرداخت نکند کمیته وزیران این مجلس نه تنها می توانند بلکه موظف هستند که این کشور را از فهرست کشورهای عضو کنار بگذارند.
روسیه تا دو سال پیش سالانه 30 میلیون یورو بابت حق عضویت به شورای اروپا پرداخت می کرد هر چند که به دلیل تحریم ها، از چهار سال پیش عملا حق رای در این شورا نداشت و اعضای هیات روس حق شرکت در انتخابات و تصدی پست های مجمع پارلمانی شورای اروپا را نداشتند.
خانم «والنتینا ماتویینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) اخیرا اعلام کرد: روسیه تا ژانویه سال 2019 (دی ماه) تکلیف عضویت خود در شورای اروپا را مشخص خواهد کرد.
وی افزود: بزودی نشست کمیسیون بین سازمانی برای همکاری با شورای اروپا در وزارت خارجه روسیه برگزار خواهد شد و در این نشست مجموعه مسائل و وضعیت پیش آمده مطرح و طی آن در باره اقدامات بعدی روسیه در شورای اروپا تصمیم گیری خواهد شد.
«ویچسلاو وولدین» رئیس دومای روسیه نیز در این خصوص اظهار داشت که اگر بحران کنونی در روابط روسیه با مجمع پارلمانی شورای اروپا همچنان ادامه یابد، مسکو ممکن است شورای اروپا را ترک کند.
روسیه و مجمع پارلمانی شورای اروپا از دهه 90 میلادی روابط پرتنشی داشته و این نهاد اروپایی چند قطعنامه علیه اقدامات روسیه در جمهوری چچن صادر کرده و در حوادث اوکراین در سال 2014 نیز روسیه را مسئول و مقصر دانسته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید