چراغ سبز شورا به ساخت و ساز در باغات

کدخبر: ۲۴۸۳۳۷
اقتصادنیوز : مرداد ماه شهردار تهران در نامه ای به رییس شورای شهر تهران درخواست کرده بود تکلیف املاک باغاتی که نسبت به ارائه نقشه و پرداخت عوارض صدور پروانه اقدام کرده اند و باغاتی که دارای رای قضایی هستند را مشخص کند. اما هنوز به این نامه پاسخی داده نشده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسکان نیوز ، نامه مرداد ماه شهردار به رییس شورای شهر تهران در خصوص تعیین تکلیف باغاتی که ارائه نقشه و پرداخت عوارض صدور پروانه  کرده و یا دارای رای قضایی بودند هنوز پاسخ داده نشده است.

رییس شورای شهر تهران می گوید : حدود ۲۶۰پرونده موسوم به برج ـ باغ در شهرداری وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود. اما بعد از مصوبه شورا و لغو مصوبه برج ـ باغ، این پرونده‌ها بلاتکلیف مانده‌اند.

پس از لغو مصوبه موسوم به برج باغ ها تعداد محدودی پروانه ساخته شده که سخنگوی شورا در نامه ای محرمانه آن را به شهردار تهران اطلاع داده است.

هنوز لایحه جایگزین مصوبه برج باغ ها نیز به شورا ارسال نشده است. لایحه ای که پیش نویس آن در دو کمیسیون تخصصی شورا به تایید رسید اما پس از رضایت شورا درشهرداری معطل مانده است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص سرانجام این لایحه و نامه افشانی در خصوص پرونده باغات بلاتکلیف به اسکان نیوز می گوید : نامه آقای افشانی، نامه مهمی بود که در آن دو موضوع مطرح شد، نخست تعدادی از پرونده ها که در جریان است. این پرونده ها یا در مرحله پرداخت فیش بودند یا در مرحله صدور نقشه، یا پول پرداخت کرده بودند. بخشی از این پرونده ها نیز باغ هایی بودند که رأی قضایی داشتند.

او ادامه می دهد : در خصوص موضوع دوم برای شورا روشن نبود که رأی قضایی در خصوص چه مصادیقی صادر شده و در حال بررسی این پرونده ها هستیم.

اعطا درپاسخ به این پرسش که چرا لایحه جایگزین برج باغ ها تعیین تکلیف نمی شود، توضیح می دهد : تعیین تکلیف این پرونده ها ارتباطی با لایحه جایگزین برج – باغ ها ندارد، هنوز این لایحه از شهرداری به شورا ارسال نشده است، ما جلساتی را با دو کمیسیون سلامت و معماری و شهرسازی برگزار کردیم تا قبل از آنکه رسما این لایحه به شورا ارسال شود، توافقات اولیه انجام شود.

سخنگوی شورای شهر تهران می گوید :  این دو کمیسیون زمان زیادی را برای تأیید و بررسی این لایحه صرف کردند و به این جمع بندی رسیدند که لایحه پیشنهادی، لایحه خوبی است و هنوز منتظر ارسال رسمی آن هستیم. یکی از دلایلی که ممکن است ارسال این لایحه را به تعویق انداخته باشد توافق هایی است که درخواست شده با شورای عالی شهرسازی انجام شود. به نظر می آید در این مدت این نوع پیگیری ها نیز انجام شده باشد.

او اضافه می کند : با شهردار تهران مکاتبه محرمانه در خصوص چند پروانه ای که برای باغات صادر شده و ما آنها را شناسایی کردیم، انجام داده ایم و انتظار داریم شهردار خود جلوی آنها را بگیرد.

اعطا در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد در این فاصله و با توجه به وضعیت فعلی شهرداری  پروانه ای صادر شود می گوید : احتمال دارد در این فاصله باز هم چنین اتفاقاتی بیفتد اما با توجه به اینکه شهردار تهران و معاون شهرسازی در حوزه باغات شوخی ندارند و بسیار جدی هستند، امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد.

سخنگوی شورای شهر تهران می گوید: در کمیسیون حقوقی این پرونده ها مورد بررسی قرار گرفت و به این جمع بندی رسیدیم که ما نمی خواهیم روند حقوقی قضایی جدیدی برای شهرداری ایجاد کنیم و یا حق و حقوق ایجاد شده ای را نادیده بگیریم، بنابراین برای آنکه پرونده های  جدید ایجاد نشود، احتمال دارد که شورا بپذیرد به بخشی از اینها اجازه صدور پروانه داده شود. البته کارشناسان ما باغات را شناسایی و باغ هایی که از لحاظ تاریخی و اکولوژیکی دارای ارزش هستند قطعا اجازه هیچ گونه ساخت و سازی در آنها داده نمی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید