روایت حسین کروبی از جاسازی مواد منفجره در ساک حجاج؛ اقدامات کروبی و میرحسین برای حل بحران/ عصبانیت امام(ره) ازسخنرانی مرحوم هاشمی رفسنجانی

کدخبر: ۲۴۸۵۳۹
اقتصادنیوز: روزنامه همدلی گفت‌وگوی مفصلی با حسین کروبی فرزند مهدی کروبی رئیس مجلس ششم انجام داده است.

به گزارش اقتصادنیوز کروبی در  بخشی از این گفت‌وگو به ماجرای  جاسازی موادمنفجره در ساک حجاج ایرانی  پرداخت. او گفت: ایناتفاق در سال ۱۳۶۵ رخ داد در آن زمان من نیز در بعثه امام بودم. داستان از این قرار بود که یک روز یک نفر به آقای کروبی مراجعه می‌کند و به ایشان می‌گوید که ما امروز رفته بودیم مواد منفجره ای را از فرودگاه که با یک کاروان زیارتی به حج آمده تحویل بگیریم اما مقامات عربستانی متوجه شدند و هواپیما را در گوشه‌ای در باند فرودگاه نگه داشتند و آمده‌ام که این را به اطلاع شما برسانم. آقای کروبی از این اتفاق سخت آشفته و عصبانی شد و نسبت به آن شخص واکنش نشان داد و گفت، چه کسی شما را اینجا فرستاده و سریعا از بعثه امام خارج شوید. 
آقای کروبی پیگیری می‌کند و از مسئولین وقت حج می پرسد چه کسی این شخص را به بعثه امام آورده که در جواب می گویند، آقای هاشمی از ما خواستند که این‌ها را به حج ببرید و در آنجا اسکان دهید. از اینجا کار آقای کروبی شروع می‌شود.
او در ادامه اکید کرد:این کاروان 110 نفره از استان اصفهان عازم شده بود و مدیران کاروان سه برادر بودند. از جریان محموله تی ان تی در ساک حجاج فقط این سه برادر و همسرانشان با خبر بودند و هیچ کس دیگردر جریان نبود . همانطور هم که گفتم ارسال مواد منفجره از قبل لو رفته بود . و به محض نشستن، مامورین عربستان هواپیما را به گوشه‌ای از فرودگاه راهنمایی می‌کنند و آنجا تحت نظر قرار می دهند و همه مسافرین آن را به زندان می‌برند آقای کروبی رایزنی و گفت‌وگوی خود را با مقامات عربستانی شروع می‌کند . مقامات عربستان از ایشان می خواهند که شما به ایران تشریف ببرید ما باید بررسی های خودمان را انجام بدهیم و این افراد را به دادگاه ارجاع بدهیم آقای کروبی با قاطعیت به مقامات عربستان اعلام می‌کند که به ایران نخواهم رفت تا حجاج آزاد شوند. همچنین با آقای میرحسین موسوی نخست وزیر هم تماس می‌گیرد و موضع خود را هم اعلام می‌کند آقای موسوی می‌گوید ما هم هواپیمایی به سمت عربستان نخواهیم فرستاد لذا حکومت عربستان به‌دلیل گرفتار نشدن دراین معضل تدبیر به خرج داد و کلیه حجاج آزاد شدند.
فرزند مهدی کروبی ادامه داد: بعد از مدتی کوتاه با اصرار آقای کروبی همسرانشان نیز آزاد می شوند و بعد از چند ماه سه برادر هم آزاد شدند اما بعد متاسفانه اتفاق تلخی رخ داد و آن اینکه آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه به جای اینکه از مقامات عربستان تشکر کند آنها رامورد عتاب و سرزنش قرار داد که چرا حجاج ما را دستگیر کردند . مقامات عربستانی نیز از این موضوع ناراحت شده و به آقای کروبی رجوع می‌کنند و به او می‌گویند که عربستان این همه با شما مدارا و همه زندانیان را آزاد کرد اما آقای هاشمی در خطبه های نماز جمعه به جای تشکر، به عربستان حملات تندی کرده است‌ .آقای کروبی با مرحوم احمد آقای خمینی تماس می‌گیرند و موضوع را به اطلاع ایشان و امام خمینی(ره) می‌رساند. امام از این موضوع ناراحت و به آقای کروبی پیغام می‌دهند که از مقامات عربستانی تشکر و دلجویی کنید. فرزند رئیس مجلس ششم ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث آن کشتار عظیم حجاج توسط عربستان در سال 1366 شد، همین بود. در حقیقت می توان گفت اتفاق سال ۶۶ جوابی از سوی عربستان به ایران در پاسخ به حمل مواد منفجره در سال قبل بود که به عربستان آورده بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید