وزارت اطلاعات از خنثی‌سازی تهدیدهای امنیتی اربعین گزارش می‌دهد

کدخبر: ۲۴۸۶۱۶
اقتصادنیوز: دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: در حوزه فعالیت‌های امنیتی تهدیدات زیادی علیه اربعین توسط استکبار تدارک دیده شده بود تا خدشه‌ای به این حرکت عظیم وارد کنند اما به لطف خدا و هوشیاری نیروهای امنیتی کیس‌های تهدید آمیز اربعین پیش از هراقدامی در داخل دو کشور خنثی شد که وزارت اطلاعات گزارش آن را خواهند داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور در ابتدای نشست خبری خود گفت: حرکت اربعین حرکت بزرگ و بی‌نظیری است و تاکنون زمین شاهد چنین حرکت عظیمی نبوده است. اربعین امسال در شرایطی برگزار شد که در سه ماهه پیش از آن شاهد تحولات سیاسی در عراق بودیم. طبیعی است در چنین شرایطی مدیریت ٢٤ میلیون زائر کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. ٢ میلیون نفر از ایران در این راهپیمایی شرکت کردند کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است یعنی ٥ میلیون نفر رفت و برگشت داشته‌اند. هر آنچه که ما خواستیم برای زائران باید در چهارچوب قوانین کشور دیگری باشد پس اگر گره‌ای است مربوط به همین موضوع است.

وی ادامه داد: الحمدالله در این لحظه‌ای که پایان مراسم اربعین را داشتیم، باید بگویم این مراسم در سایه امنیت کامل برگزار شد که در جهان بی‌نظیر است. در عین حال این نوع امنیت در خاورمیانه کاری مثال‌زدنی است. چتر امنیتی به وسعت کشور ما و عراق وسیع بود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور افزود: استحضار دارید گاهی در جهان برای موضوعی مشخص بارها تبلیغات می‌شود و نهایتا ٥٠ هزار نفر جمع می‌شوند و نظم آن مثل اربعین نیست. امسال به شهادت شرکت‌کنندگان، اتباع ١٠٠ کشور در اربعین شرکت کردند. علیرغم تبلیغات و توطئه‌ها همه خنثی شد.

وی با بیان اینکه دولت در بخش زیرساخت کارهای مهمی را انجام داداما بخش دوم نقش مردم است، گفت: اگر ٢٠٠٠ موکب در ایام اربعین به زائران خدمات ارائه می‌دادند نتیجه مشارکت مردمی بود، مردم نذورات خود را تجمیع کردند و موکب‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.

در شرایطی که عراق دچار تغییر دولت شده بود، توافق نامه‌ای در ٩ فصل با کشور عراق امضا شد، یادآور شد: در اربعین ۹۷ در حوزه ثبت نام زائران هم نظم و انضباط خاصی داشتیم.  سال گذشته ٥٥ درصد زائران بیمه نداشتند اما امسال بیمه پشتوانه خوبی برای زائران بود.

وی با اشاره به اینکه در بخش زیرساخت ١٤٠ کیلومتر راه احداثی داشتیم، گفت: ١٣٨٠ کیلومتر خط‌کشی و نصب علائم و بسیاری اقدامات دیگر انجام شد و خوشبختانه امسال گره ترافیکی در پایانه‌ها نداشتیم. در پایانه‌های مرزی به لحاظ توسعه گیت‌ها و ساماندهی دستگاه‌ها کار خوبی انجام شد. توسعه پارکینگ‌ها هم از اقدامات دیگر امسال بود که امروز هیچ گله‌مندی در این زمینه وجود ندارد. این موضوع کمامان ادامه پیدا می‌کند تا سال ٩٨ دیگر هیچ مشکلی نداشته باشیم.

حیدری با بیان اینکه مساله آزادراه مهران به ایلام هم در چند روز آینده حل می‌شود، گفت: استقرار ٤٢ دستگاه خودپرداز یکی از دیگر خدماتی بود که در مسیر زائران پیش‌بینی شد. در حوزه کنسولی امسال بیش از ٨ محل موقت صدور روادید داشتیم و هیچ گله‌مندی در این ارتباط وجود نداشت. بیش از ٢٥٠٠ دفتر اقدام به ثبت نام زائران کردند و از ظرفیت پلیس +١٠ استفاده کردیم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور با تاکید بر اینکه در حوزه خدمات فرهنگی در بحث آموزش و فعالیت‌های مشترک با کشور عراق و استفاده از هنرمندان کارهای موثر و خوبی انجام شد، خاطرنشان کرد: این بخش لازمه کار اربعین بود و هدف اربعین را توضیح می‌داد. اسکان زائران را امسال برای ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر پیش‌بینی کرده بودیم.

وی با بیان اینکه در روز به بیش از ٥ میلیون زائر توزیع غذا انجام شد، گفت: در بحث خدمات شهری ناوگان حمل و نقل درون شهری برای تسهیل حمل و نقل به کار گرفته شد و به تثبیت قیمت و همچنین تسهیل روند مسیر زائران کمک کرد .

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور افزود: برای ایام اربعین ١٢ هزار دستگاه اتوبوس در کشور ساماندهی شد. این به معنی حضور مستمر نیست اما طی ١٥ روز این تعداد دستگاه در خدمت زوار بودند و دائما خدمات را ادائه می‌دادند. در یک روز ٢٥٠ هزار زائر از مرز مهران وارد شدند. واقعا انتقال این جمعیت کار بسیار سختی بود.

وی با اشاره به اینکه مرزهای شلمچه و چذابه و مرزهای هوایی کاملا روان بود، یادآور شد: در حوزه امداد و نجات آنچه امکانات کشور بود را به کار گرفتیم و کار مثال‌زدنی در جهان صورت گرفت. مواکب درمانی به تعداد کافی وجود داشت و در داخل عراق هم این خدمات انجام می‌گرفت. میزان حوادث غیرمترقبه بسیار کم بود و در حوزه امنیتی مشکلی نداشتیم.

حیدری تاکید کرد: در حوزه فعالیت‌های امنیتی تهدیدات زیادی علیه اربعین توسط استکبار تدارک دیده شده بود تا خدشه‌ای به این حرکت عظیم  وارد کنند اما به لطف خدا و الهام از خون سیدالشهدا و هوشیاری نیروهای امنیتی همه این توطئه‌ها خنثی شد. کیس‌های تهدید آمیز اربعین پیش از هراقدامی در داخل دو کشور خنثی شد که وزارت اطلاعات گزارش آن را خواهند داد.

وی ادامه داد: در حوزه‌های انتظامی دیدید سابقا برخی بدون روادید وارد کشور عراق شدند اما امسال هیچگونه مشکلی در این زمینه نداشتیم. مردم هم با پلیس همراه بودند. در سطح ملی انسجام و همبستگی و حرکت مردم و حاکمیت بی‌نظیر است که انتظار است در همه سطوح این چنین باشد. الگوی اربعین برای مرتفع کردن مشکلات میتواند استفاده شود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: همه تلاش کردند برای اربعین هیچ کم‌کاری وجود نداشته باشد. اگر ٢٠٠٠ کارکرد پیگیری می‌شود شاید ٢ نواقص هم در این بین وجود داشته باشد. از امروز برنامه اربعین ٩٨ را آغاز می‌کنیم و از گذشته درس می‌گیریم همانطور که امسال از گذشته درس گرفتیم. در آینده با توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی همه این موارد در مجموع تجمیع می‌شود که زائران از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

حیدری تاکید کرد: در خصوص بحث منطقه‌ای اربعین می‌دانیم کشورهای همسایه چقدر تلاش کردند به اربعین خدشه وارد کنند و بین ایران و عراق اختلاف ایجاد کنند اما تمام توطئه‌های دشمنان خنثی شد.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) درس آزاداندیشی برای جهان به جا گذاشت، یادآور شد: امروز فلسفه قیام امام حسین(ع) به وسعت و جغرافیای جهان است. ما در روزهای آینده همایش اربعین را برگزار می‌کنیم. من از همه دست اندرکاران برگزاری حماسه اربعین تشکر می‌کنم از سربازی که فعالیت شبانه‌روزی داشت و افسر گیت گذرنامه و آن عزیزانی که در ستادهای مرکزی و شهرستانی برنامه‌ریزی کردند و نگاه مردم محوری به اربعین هم جای تقدیر و تشکر دارد. از همکاران خودم که رصد کردند و همه مسئولان در راس آنها مقام معظم رهبری و رئیس‌جمعور و وزیر کشور که در زمنه هماهنگی‌های موجود کار تاریخی ایجاد کردند، تشکر می‌کنیم.

حیدری در پاسخ به سوالی درباره برخی نواقص مربوط به اربعین امسال گفت: اجرای اربعین امسال همراعه با نواقصی بود اما برای اربعین ٩٨ تجربه خوبی است. مثلا در خصوص طوفانی که در مهران داشتیم بی نظمی‌هایی ایجاد شد اما تا قبل از ظهر روز بعد وضعیت به حالت قبل برگشت.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه دو پدیده وارد بحث اربعین شد یکی ارز و دیگری کابوتاژ، عنوان کرد: بانک مرکزی با نیت خیر، خواست کاری انجام دهد اما چون در ستاد اربعین این مساله بررسی نشده بود در اجرا دچار مشکل شد. دینار برای مردم ما کارایی ندارد و به میزان اندکی در داخل کشور بود. نهایتا با کشور عراق برای تامین ارز وارد مذاکره شدیم. به محض تامین ارز مذاکره شد اما مقررات عراق اجازه نداد و بانک‌ها روز جمعه تصمیم گرفتند ارز را توزیع کنند و بانک ملی متولی این کار بود اما بخاطر عدم زیرساخت‌ها و عدم همکاری مسئولان محلی در روز اول مشکلاتی پیش آمد. واقعا آن تجمعی در نجف که صورت گرفت به آن تعداد در سامانه ثبت نام نکرده بود. آن تجمع حرکت سازمان یافته دلالان بود. ستاد مرکزی اربعین متوجه بی‌نظمی شد جلسه گذاشتیم و وقتی بررسی کردیم مسئولین بانک ملی از مردم عذرخواهی کردند. مواردی که از ما خواستند افزایش باجه‌ها بود که همان روز باجه‌ها را افزایش دادیم و از ١٩٢ هزار نفر که ثبت نام کردند ١٦٠ هزار نفر استفاده کردند و البته بخشی هم آفلاین بود که ما تعداد را نداریم.

وی ادامه داد: در بحث حمل و نقل کشور عراق به هرحال کشور دیگری است و قوانین دیگری دارند. کارکردهای ما با آنها در چهارچوب قانون مشخص نبود.

حیدری در تشریح تفاهم نامه امضا شده فیمابین ایران و عراق گفت: در تفاهم نامه‌ای که امضا شد ٩٥ درصد خواسته‌های ما تامین شد اما حداقل  ٥ درصد هم ما باید با قوانین عراق همراهی می‌کردیم. آنها می‌گفتند ناوگان حمل و نقل ما فقط در زمان اربعین امکان فعالیت دارد و منبع درآمد بسیاری از عراقی‌ها است؛ در نتیجه براساس تفاهم‌نامه گفتیم آماده کمک هستیم و می‌توانیم تسهیلات ایجاد کنیم اما این بخش در حوزه وظایف کشور عراق بود. این درحالی است که کل این گله‌مندی‌ها تجمیعش در ٣٠ ساعت و تنها در نجف و پایانه مرزی مهران بود.

وی ادامه داد: در خصوص بحث کابوتاژ نیز گمرگ ٥٥٠٠ دستگاه خودرو را کابوتاژ کرده بود تا بتوانند وارد کشور عراق شوند اما این موضوع نیز باعث ایجاد ترافیک شد که این بار هم بلافاصله ستاد اربعین تشکیل جلسه داد و این موضوع هم مرتفع شد. این تسهیلات گمرک هماهنگ با ستاد نبود و قطعا برای سال ٩٨ این مشکلات مرتفع خواهد شد و خدمات ارزی با توجه به زیرساخت صورت خواهد گرفت و فکر می‌کنم نیازی هم به کابوتاژ نیست.

حیدری در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری شهرداری تهران گفت: ٣٣٦٥ تن از عوامل اجرایی شهرداری در اربعین امسال خدمات ارائه دادند. آنهایی که گفتند همکاری نشده تفسیرش با شما؛ در فضای مجازی گفتند همکاری صورت نگرفته اما من آنچه اتفاق افتاد را می‌گویم. شهرداری در بخش آتش‌نشانی و خدمات شهری با ستاد اربعین همکاری داشت و شهرداری تهران هم عضو این ستاد بود.

وی در پایان در خصوص تعداد کشته‌های اربعین امسال هم گفت: سال گذشته برای تفاهم در خصوص موضوع حمل و نقل  سه ساعت با طرف عراقی صحبت کردیم و نتیجه این بود که امسال کمتر از ٣٠ نفر فوت شده داشتیم و با توجه به استقرار درمانگاه‌ها به موقع مصدومان اعزام شدند و فوتی‌ها هم به کشور منتقل شدند.  امسال  ٨ نفر هم فوت عادی به دلیل کهولت سن و مشکلات قلبی گزارش شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید