راهکارهای دی 8 برای مقابله با تهدیدها

کدخبر: ۲۴۸۷۲۵
اقتصادنیوز: شرکت کنندگان اجلاس کروه دی 8 در آنتالیا ، ترکیه روز شنبه بر استفاده از ارز ملی در تجارت برای مقابله با تهدیدها و تحریم های اقتصادی تاکید کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، هشت کشور اسلامی شامل ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی.8 هستند.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در آیین گشایش این اجلاس با اشاره به این که در نشست کارشناسی روز گذشته گروه نقشه راه سالیانه گروه دی.8 بررسی و تصویب برنامه و بودجه این گروه بررسی شد ، گفت: تاسیس 'اتاق تهاتر گروه دی8' نیز به تصویب رسید که بر اساس آن مکانیزمی غیر از ارزهای دلار و یورو در تجارت بین اعضا مورد تاکید قرار گرفته و استفاده از ارزهای ملی در تجارت فی مابین در اولویت قرار می گیرد.

وی از آغاز فرایند اجرایی تجارت با ارزهای ملی بین ترکیه، ایران، روسیه، چین و اوکراین سخن گفت و خواستار توجه جدی کشورهای شرکت کننده دی.8 به این امر شد و افزود ما از این طریق می توانیم مقایل تهدیدهای اقتصادی جدید بایستیم.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: در این قالب مبادله پایاپای و تسهیل تجارت بین اعضای گروه نیز می تواند بسیار موثر باشد.

وی همچنین بر تاسیس صندوق حمایت از پروژه های گروه دی.8 تاکید کرد و ادامه داد: در این اجلاس نقشه راه دهه 2020 تا 2030 نیز تدوین شده و جزئیات این نقشه راه در جلسات ماه های آتی کارشناسان نهایی می شود.

وی همچنین با اشاره به ناچیز بودن تجارت بین اعضای گروه دی.8، خواستار توجه کشورهای این گروه به هدف 500 میلیارد دلاری در تجارت فی مابین شد.

به گزارش ایرنا، برای شرکت در این اجلاس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، محمدحماد اظهر وزیر دارایی پاکستان، خدیجه بوکار اببا ابراهیم وزیر خارجه نیجریه، مازوکی بن حاج یحیی معاون وزیر خارجه مالزی، سعید هندام معاون اقتصادی وزیر امور خارجه مصر، محبوب اوززمان معاون وزیر خارجه بنگلادش و مولیا ویرانا سفیر اندونزی در ترکیه شرکت کرده اند.

گروه دی.8 (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.

پایه گذار گروه D8 نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.

نخستین اجلاس سران دی 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد.

دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و دبیرکل آن به مدت چهار سال و به صورت دوره ای از سوی کشورهای عضو تعیین می شود.

کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی.8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.

موافقت نامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید