موضع متفاوت ترامپ؛ عربستان از سلاح‌های ما در یمن سوءاستفاده می‌کند

کدخبر: ۲۴۹۰۸۷
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهوری آمریکا عربستان سعودی را به سوء استفاده از سلاح آمریکا در یمن متهم و حمله هوائی به اتوبوس کودکان یمنی در آگوست گذشته را حادثه‌ای وحشتناک توصیف کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، روسیا الیوم نوشت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با روزنامه «آکسیوس» گفت: «حادثه اتوبوس کودکان یمنی وحشتناک بود.... آیا این موضوع مرا ناراحت می‌کند؟ این اصطلاح تعبیر قوی برای بیان احساساتم نیست. اینها مردمی هستند که نحوه استفاده از سلاح را نمی‌دانند». 

این نخستین اتهامی است که رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد سوء استفاده از سلاح آمریکا در یمن به رغم بلند شدن صداها برای توقف فروش اسلحه به عربستان سعودی به دلیل شمار فراوان قربانیان حملات هوائی ائتلاف عربی به سرکردگی آل سعود مطرح می‌کند. 

ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی در ۹ آگوست گذشته با حمله هوائی به اتوبوسی در منطقه ضاحیان در استان صعده واقع در شمال یمن باعث قربانی شدن بسیاری از غیر نظامیان شد به گونه‌ای که صلیب سرخ جهانی اعلام کرد این حمله موجب کشته شدن ۵۰ غیر نظامی شد که بیشتر آنها را کودکان بی‌گناه تشکیل می‌دادند. 

ترامپ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا می‌تواند فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کند،‌ گفت: «ما اوضاع یمن را از نزدیک رصد می‌کنیم. این کشور در حال حاضر اوضاع وحشتناکی دارد.... با عربستان صحبت خواهم کرد. من نمی‌خواهم سلاح ما در دستان کسانی قرار گیرد که نمی دانند چگونه از آن استفاده کنند». 

شعله‌ور شدن آتش جنگ در یمن و مداخله ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ در این جنگ منجر به هزاران کشته و زخمی در بین شهروندان بی‌گناه شد. علاوه بر این بحرانی شدن اوضاع بهداشتی و شیوع بیماری وبا در این کشور و نیاز شدید اکثریت مردم به کمک‌های بشردوستانه محصول این جنگ غیر انسانی است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید