پیش شرط ظریف برای مذاکره با آمریکا

کدخبر: ۲۴۹۱۱۶
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت و گو با روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی»، لازمه گفت و گو با آمریکا را اتخاذ رویکرد جدید از جانب واشنگتن و احترام متقابل دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای یو اس ای تودی روز (دوشنبه) بخش هایی از فیلم مصاحبه اختصاصی خبرنگار اعزامی خود به تهران با محمد جواد ظریف درباره خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای (برجام) و اعمال تحریم های ضد ایرانی آمریکا را منتشر کرد.

ظریف به خبرنگار یو اس ای تودی گفت: گرچه ' اعتماد متقابل ' پیش شرط مذاکره نیست ولی ' احترام متقابل ' پیش شرط مذاکره است. ما به توافقنامه ای با آمریکا دست یافتیم که دو صفحه ای نبود (اشاره به توافق هسته ای اخیر آمریکا و کره شمالی) و 150 صفحه داشت اما آمریکا تصمیم گرفت که از آن خارج شود. تقصیر ما نبود که آمریکا طرف مذاکره قابل اعتمادی نیست. این مشکلی است که جامعه جهانی با آن مواجه است.

ظریف: فکر می کنم می توانیم نمونه متفاوتی ساخته و گذشته را کنار بگذاریم. متاسفانه این دولت (ترامپ) ثابت کرد که این کار غیر ممکن است.

خبرنگار یو اس ای تو دی پرسید راهی برای عبور از این بن بست وجود ندارد؟ به گفته خودتان شما دولتی را می خواهید که رویکردی متفاوت داشته باشد.

ظریف در جواب گفت : ما به رویکردی متفاوت نیاز داریم نه دولتی که رویکردی متفاوت داشته باشد. معتقدم که انسان می تواند تغییر کند. این دولت نیز می تواند رویکردی متفاوت داشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا می خواهید به انتظار پایان دولت ترامپ بنشینید؟ اظهار داشت : می خواهیم در انتظار پایان این رویکرد باشیم. دولت ترامپ می تواند رویکرد خود را تغییر دهد. ما در امور داخلی آمریکا دخالت نمی کنیم. تصمیم با آمریکائیها است که چه کسی را به ریاست جمهوری انتخاب کنند. ما می خواهیم شاهد یک رویکرد متفاوت باشیم. اهمیتی نمی دهیم که چه کسی آن را هدایت کند.

خبرنگار روزنامه آمریکایی یو اس ای تو دی پرسید : اگر رئیس جمهوری جدیدی بر سر کار آید، آیا ایران تمایل به گفت و گو دارد؟ که وزیر خارجه در جواب گفت : اگر رویکرد جدیدی وجود داشته باشد.

روزنامه آمریکایی مدعی شد گفته های ظریف نشانه آمادگی برای ارتباط دوباره با آمریکا و گفت و گو بر سر یک توافق جدید است به شرط آنکه به اندازه کافی 'زیربنای گفت و گوی ثمربخش' وجود داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید