معاون حزب حاکم ترکیه: تصمیم تحریم‌ ایران باید بازنگری شود

کدخبر: ۲۴۹۲۷۲
اقتصادنیوز: نعمان کورتولموش نائب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت که تصمیم اعمال تحریم‌ علیه ایران از سوی آمریکا باید به طور کلی بازنگری شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، کورتولموش در گفت و گو با خبرنگاران در استان نوشهیر ترکیه بیان کرد: تحریم هایی که قرار است علیه ایران اجرا شود، تاثیر منفی بر روی ترکیه نخواهد داشت و آنکارا در این زمینه تدابیر خود را اتخاذ می کند.

وی با بیان این که سیاست های تحریم‌ آمریکا علیه ایران در گذشته به نتیجه ای نرسیده است، ابراز امیدواری کرد که مردم ایران تحت تاثیر منفی تحریم های آمریکا قرار نگیرند.

معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه با اشاره به معافیت ترکیه از تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرد: محتوای این معافیت‌ برای ترکیه به زودی مشخص خواهد شد.

وی اظهار داشت: ترکیه پیش از این قرارداد خرید نفت و گاز طبیعی با ایران امضا کرده که بر اساس آن، در صورت توقف خرید یکجانبه مجبور به پرداخت جریمه خواهد شد و تحریم می تواند این قرارداد ترکیه را به مخاطره بیندازد.

کورتولموش ابراز امیدواری کرد که تجارت دوجانبه بین ایران و ترکیه تحت تاثیر این تحریم ها قرار نگیرد.

معاون سابق نخست وزیر ترکیه همچنین با بیان این که اعمال تحریم علیه ایران و کره شمالی را از نظر سیاسی بدون نتیجه بوده است، گفت: 'تحریم هایی که به علت اختلافات سیاسی وضع می شود، تنها در حوزه سیاست اثر گذار نیست، بلکه به طور مستقیم مردم یک کشور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، مقامات رسمی ترکیه نیز همچون کارشناسان و تحلیل گران این کشور پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم نفتی ایران اعلام کرده اند که آنکارا، تصمیم آمریکا را در این زمینه اجرا نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در حاشیه نشست سه جانبه وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول گفت: آمریکایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند.

عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران خاطر نشان کرد: دولت آمریکا هر کاری که می خواست، انجام داد و بعد از چهارم نوامبر اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

آخرین خبرها حاکی است که آمریکا تاکنون مجبور شده است که دست کم 8 کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید