زورگویی به روسیه دلیل رویارویی با اروپاست

کدخبر: ۲۴۹۲۸۵
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که رویارویی روسیه و اتحادیه اروپا ناشی از خوی زورگویی و سلطه جویی برخی کشورهای اروپایی است که می خواهند اراده خود را به مسکو تحمیل کنند.

به گزارشاقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، «سرگئی لاوروف» که برای دیدار با پادشاه اسپانیا به این کشور سفر کرده است در جمع خبرنگاران افزود: روسیه حاضر است که به این رویارویی پایان دهد اما به شرط آنکه طرف مقابل قدم نخست را در این زمینه بردارد چرا که آنها بیشترین تحریم ها را علیه روسیه وضع کرده اند.

وی با بیان اینکه تحریم های اعمال شده علیه روسیه در نهایت به سود هیچ یک از طرفین نیست، ابراز امیدواری کرد که سرانجام منطق و خرد در روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا حاکم شود چرا که اکنون اروپا به دلیل تحریم روسیه بیش از 100 میلیارد یورو متضرر شده است.

وی با بیان اینکه تلاش غربی ها برای رهبری جهان به بن بست خورده است، افزود: اینکه برخی کشورها به هر اقدامی دست می زنند تا شاید بتوانند اراده خود را بر دیگران(روسیه) تحمیل کنند و جهان را در مسیری قرار دهند که همه چیز در راستای منافع ملی آنان حرکت کند، محکوم به شکست است.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه مسکو سیاست مستقل خود را دنبال می کند، گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا با استقلال رای روسیه مشکل دارند و تحریم ‌های یک طرفه آنان علیه روسیه گویای این واقعیت است ضمن اینکه ما شاهد افزایش حضور نظامی آنان در نزدیکی مرزهای روسیه و همکاری های چند جانبه اطلاعاتی آنان برای مقابله با مسکو هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده شرایط به گونه ای پیش برود که روابط مسکو و واشنگتن بهتر شود و مسائل داخلی در آمریکا بهانه ای به سیاستمداران این کشور برای آسیب زدن به روابط دو کشور نشود و همکاری ها بیشتر شود.

لاوروف با بیان اینکه روسیه بارها از آمریکا خواسته است که مسائل فی مابین را مورد بررسی قرار دهد، اما این کشور از آن سرباز زده است، افزود: خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد نیز برای استحکام بخشیدن به جایگاه حزبی پیش از انتخابات کنگره آمریکا تدارک دیده شده است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: امروز موضوعات داخلی در آمریکا بر اقدامات مشترک بین المللی در حوزه هسته ای که تامین کننده ثبات در جامعه جهانی است، آسیب زده است که موضوعی نگران کننده است.

دونالد ترامپ سه هفته پیش در آستانه سفر جان بولتون مشاور امنیت ملی خود به روسیه، اعلام کرد که آمریکا به دلیل نقض مکرر پیمان موشکی از سوی روسیه احتمالا از آن خارج خواهد شد.

گفتنی است، پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

سال 2002 آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید