تایمز:

یک هفته تا اعلام توافق برگزیت؟

کدخبر: ۲۴۹۵۰۸
تارنمای نشریه تایمز انگلیس از احتمال دستیابی به توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه آینده خبر داد و نوشت که بر اساس جدول اولیه زمان‌بندی، کابینه دولت دوشنبه آینده درباره بررسی جزئیات این توافق تشکیل جلسه می دهد.
یک هفته تا اعلام توافق برگزیت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، قرار است دومینیک راب وزیر برگزیت انگلیس سه‌شنبه آینده با میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا ملاقات کند و به دنبال آن بیانیه سیاسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرائت شود.
بر اساس این برنامه، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس نیز چهارشنبه آینده در مجلس عوام بیانیه‌ای را برای قانون‌گذاران این کشور قرائت می‌کند. بدین ترتیب انتظار می‌رود که نشست رهبران اروپایی با دستور کار برگزیت در ماه نوامبر(آبان) برگزار شود.
وزیر برگزیت انگلیس پیشتر پیش‌بینی کرد که توافق برگزیت در ماه نوامبر نهایی خواهد شد. وی گفته بود که تنها سه مشکل شامل ایجاد قلمرو مشترک گمرکی انگلیس و اتحادیه اروپا، گزینه تمدید دوره انتقالی پسا برگزیت و تداوم دسترسی شرکت‌های ایرلند شمالی به سایر مناطق انگلیس باقی‌مانده است.
انگلیس قصد دارد تا ماه مارس سال آینده میلادی (2019) رسما از اتحادیه اروپا خارج شود. دو طرف تلاش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر، درباره آینده همکاری‌های دوران پسا برگزیت به توافق برسند و فرصت کافی برای تصویب آن در پارلمان‌های انگلیس و اروپا را داشته باشند.
تحقق توافق برگزیت می‌تواند فشار زیادی را که نخست‌وزیر انگلیس طی چند ماه اخیر، به‌ویژه پس از ارائه برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه داد، کاهش دهد.
« می» تیرماه گذشته طرح دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را رونمایی کرد که بر اساس آن انگلیس در دوره پسا برگزیت به تمام مقررات تجاری این نهاد درباره کالا پایبند بماند، تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد.
با این‌حال حامیان سرسخت برگزیت بر ضرورت قطع تمامی روابط با نهادهای اروپایی و بازتعریف آن با رعایت اصل استقلال انگلیس تاکید کرده و خواستار تجدیدنظر دولت در این رابطه شدند. انتقادها تا جایی پیش رفت که دو وزیر اصلی کابینه، در اعتراض به طرح نخست‌وزیر از مقام‌های خود کناره‌گیری کرده و رویای برگزیت را در مسیر مرگ تدریجی دانستند.
«می» پس از بازگشایی پارلمان انگلیس از تعطیلات تابستانی عنوان کرد که 95 درصد توافق خروج کشورش از اتحادیه اروپا نهایی شده و ابراز امیدواری کرده بود تا پیش از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، توافق برگزیت محقق خواهد شد.
بر اساس این گزارش، با قطعی شدن توافق برگزیت، تنها چند راه برای مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی می‌ماند که قطار برگزیت را از روی ریل منحرف کنند. بسیاری از پویش‌های طرفدار ادامه عضویت در اتحادیه اروپا، روی تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس نفوذ دارند و می‌توانند از این طریق ضمن اعلام مخالفت با توافق برگزیت، طرح برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت را پیگیری کنند.
از سویی، شماری از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر همچنان از نحوه مدیریت او در رابطه با خروج از اتحادیه اروپا رضایت ندارند و خواستار برکناری «می» از قدرت هستند. چنانچه تعداد صداهای مخالف به 48 تن برسد، انتخابات درون‌حزبی آغاز خواهد شد و این مساله می‌تواند درروند برگزیت اخلال بزرگی را ایجاد کند.
شبد**اروپام ** ه ن **1010

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید