سخنگوی شورای نگهبان:

زنان همیشه جزو رجال سیاسی بوده‌اند/سندی درباره تقلب در انتخابات 88 ارائه نشده است/ایرادات اصلی شورا به لایحه CFT یازده مورد است

کدخبر: ۲۴۹۷۲۳
اقتصادنیوز: عباسعلی کدخدایی امروز در نشست خبری حاضر شد و به سوالات مختلف خبرنگاران از جمله درباره لایحه CFT پاسخ داد.
زنان همیشه جزو رجال سیاسی بوده‌اند/سندی درباره تقلب در انتخابات 88 ارائه نشده است/ایرادات اصلی شورا به لایحه CFT یازده مورد است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری، افزود: ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT در مجموع 22 مورد به علاوه یک مورد کلی است که اطلاع رسانی درباره آنها صورت گرفته است.

کدخدایی اضافه کرد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی به این لایحه داشت که ما آن را به مجلس ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان نظر اصلی اش را 6 آبان به مجلس اعلام کرد، ولی نظر رسمی 13 آبان منتشر شد؟ گفت: این بدان دلیل بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز نظرات خود را برای شورای نگهبان ارسال نکرده بود و ما منتظر بودیم نظر کامل را برای مجلس ارسال کنیم.

وی افزود: به دلیل آنکه دوشنبه 6 آبان زمان ارائه نظرات شورای نگهبان به مجلس به پایان می رسید، ما نظرات را اعلام کردیم، هیات عالی مجمع نیز شنبه عصر نظراتش را برای ما ارسال کرد که ما نیز یکشنبه 13 آبان آن را به مجلس فرستادیم و در همان تاریخ نیز اعلام رسمی کردیم.

کدخدایی یادآور شد: آیین نامه فعلی مجمع تشخیص مصلحت محدوده زمانی برای ارائه نظرات مجمع قائل نیست، از این رو هر زمان آنان نظرات خود را به شورای نگهبان بفرستند، ما آن را به مجلس ارسال می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده ایراد کلی شورای نگهبان که در ذیل 22 ایراد آورده شده کلا CFT را خلاف منافع ملی می داند و با ایراد کلی می گوید که ایرادات CFT قابل رفع نیست، گفت: اگر مجلس 11 ایراد اصلی را رفع کند، این ایراد کلی هم مانند بقیه ایرادات رفع شده تلقی می شود. 

در ادامه خبرنگاری از کدخدایی پرسید آیا اعلام ایرادات شورای نگهبان به CFT نوعی خودتحریمی نبود؟ اظهار داشت: ما از شما گلایه داریم که چرا این اصطلاح (خودتحریمی) را به کار می برید، خبر شما باعث این وضعیت شده است. 

وی یادآور شد: رئیس جمهوری آمریکا جمعه 11 آبان تحریم ها را اعلام کرد و ما نیز ایرادات به CFT را یکشنبه 13 آبان اعلام کردیم، اینها هیچ ربطی به هم نداشت. 

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا شورای نگهبان می تواند نظر خود را اعلام کند یا نه؟ که کدخدایی در پاسخ بیان کرد: ما زمانی که این لایحه بررسی شد آن را اعلام کردیم. 

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد این شورا به بند 2 ماده واحده و بند ب جز یک ماده 2 لایحه CFT در مورد حق شرط ها اشاره کرد و بیان داشت: این ایراد به ماده 6 کنوانسیون است که براساس آن هیچگونه حق شرطی را نپذیرفته است و فقط تنها جایی که حق شرط را پذیرفته درخصوص ارجاع به داوری و ICJ (دیوان لاهه) است. 

کدخدایی افزود: فقهای شورای نگهبان نسبت به این موضوع ایراد گرفتند و آن را خلاف شرع دانستند. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره نظر شخصی اش در مورد لایحه CFT سوال کرد، تصریح کرد: نظر شخصی خود را بیرون می گویم، اینجا در مقام سخنگوی شورای نگهبان صحبت می کنم. 

کدخدایی ادامه داد: براساس ایرادات به لایحه CFT حق شرط ها کامل نیست و می تواند کامل تر باشد، خوشبختانه قانون اساسی ظرفیت های خوبی را پیش بینی کرده برای اینکه هیچگونه بن بستی در نظام نداشته باشیم. مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مکانیزیم هایی هستند که راهکارهایی را در مصوبات مختلف پیدا می کنند. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و نقش آنان در بررسی مصوبات مجلس، گفت: مجمع تشخیص مصحلت از سال 84 یا 86 وظیفه نظارتی بر سیاست های کلی نظام را داشته است. سیاست های کلی نظام بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت از سوی رهبری ابلاغ می شود و نظارت هم بر عهده رهبری است؛ در سال های گذشته نظارت بر این سیاست ها از سوی رهبر معظم انقلاب به مجمع تفویض شد و این اختیار از سال 96 به تمامی اعضای مجمع تفویض شده است. 

وی اضافه کرد: این وظیفه نظارتی به هیات 15 نفره به انتخاب خود اعضای مجمع واگذار شده که آنان وظیفه نظارت بر سیاست های کلی را دارند که این ربطی به وظایف شورای نگهبان ندارد. در اصل این هیات جانشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در این موضوع هستند و نظارتشان را در مورد مصوبات اعلام می کنند. 

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فشارها به شورای نگهبان درباره CFT اظهار داشت: ما هم مانند شما منشا این فشارها را نمی دانیم وگرنه حتما جلوگیری می کردیم، ما هم مثل شما هستیم، در کشور آزادی کامل وجود دارد و هر کسی اظهارنظر می کند. 

وی اضافه کرد: خیلی نباید به مسائل دامن زد، افراد مختلف از ظن خود حرف هایی را می زنند امیدواریم همه سر عقل بیایند و حرف های منطقی و مستند به دلایل بزنند. 

کدخدایی تاکید کرد: لایحه خاک با لایحه CFT برای ما فرقی ندارد، همانطور که به لایحه خاک ایراد گرفتیم به CFT هم ایراد گرفتیم، چون ایراد داشت. اگر ایرادی نداشت آن را نمی گرفتیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: اینها بی انصافی است که عده ای می گویند و ما چیز بیشتری نمی توانیم به آنها بگوییم. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره استانی شدن انتخابات و این که ممکن است این موضوع موجب رانت شود یا این که شهرهای کوچک را از داشتن نماینده محروم کند، گفت: قانون انتخابات هم اکنون در مجلس در حال بررسی است و کارشناسان ما در شورای نگهبان نیز در حال کمک به این موضوع هستند. 

وی ادامه داد: بحث استانی شدن انتخابات یا هر موضوع دیگری در قانون انتخابات در حال اصلاح است و ما امیدواریم مجلس هر چه زودتر این قانون را اصلاح کند البته هر طرحی که از سوی مجلس برای ارتقای شایسته گزینی ارائه شود به شرطی که در چارچوب شرع و قانون باشد مورد استقبال ما است. 

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در صورتی که این طرح ها منجر به کاهش مشارکت مردم نشود ایرادی ندارد و شورای نگهبان با استانی شدن و حوزه ای شدن انتخابات مشکلی ندارد و ما اصراری به شکل این موضوع نداریم. 

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا زنان در قانون انتخابات جزو رجال سیاسی محسوب می شوند، گفت: زنان همیشه رجال بوده اند البته این موضوع همچنان در حال بررسی است. 

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر یکی از فعالان سیاسی کشور مبنی بر اضافه شدن هشت میلیون رای به آرای در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 اظهار داشت: سوال ما این است که چرا وی ادعا نکرده که 100 میلیون به آرا اضافه شده است. آیا اگر دیگران در این باره ادعایی کنند و نسبت ناروایی به وی بدون استنادات بدهند آیا واجد اهمیت است؟ 

کدخدایی خاطر نشان کرد: بزرگ تر از همه از این ادعاها در سال 88 درباره صحت انتخابات مباحثی مطرح شد اما هیچ سندی هم درباره آن ارائه نشد زشت است که دوباره چنین ادعاهایی تکرار می شود. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای نگهبان در هنگام بررسی CFT در مجلس حضور خواهند داشت، افزود: ما طبق روال گذشته که برای بررسی لوایح و مصوبات در مجلس حضور می یافتیم در زمان بررسی این لایحه هم در مجلس حاضر می شویم. 

شورای نگهبان به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ایراد گرفت 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اعضای شورا به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان ایراداتی وارد کردند. 

وی گفت: برخی از مواد این لایحه خلاف موازین شرع شناخته شد که باید این ایرادات برطرف شود. 

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: اعضای شورای نگهبان همچنین ایرادات را به طرح اصلاح قانون صدور چک وارد دانستند و آن را خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناختند. 

کدخدایی افزود: اعضای شورای نگهبان همچنین لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی را به دلیل تغییرات زیاد مجلس در لایحه دولت مغایر قانون اساسی شناختند. 

وی تصریح کرد: اعضای شورای نگهبان طرح استفساریه بند هـ تبصره یک قانون بودجه سال 97 کل کشور را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانستند و آن را تایید کردند. 

سخنگوی شورای نگهبان به ایرادات این شورا در لایحه حفاظت از خاک اشاره کرد و افزود: اعضای شورای نگهبان در 4 ماده و تبصره به این لایحه ایراد گرفتند و آن را دارای ابهاماتی دانستند و مجلس باید آن را برطرف کند. 

ایرادات مجمع به لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و پالرمو همچنان باقی است 

کدخدایی اضافه کرد: اشکال سابق شورای نگهبان با عنایت عدم اعمال نظارت مجمع تشخیص مبنی بر مغایرت برخی مواد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با سیاست های کلی نظام کماکان به قوت خود باقی است لذا این لایحه مغایر بند 2، اصل 110 قانون اساسی شناخته شد. 

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: همچنین اشکالات سابق این شورا به لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) با عنایت به عدم اعمال نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر مغایرت برخی مواد مصوبه با سیاست های کلی نظام کماکان به قوت خود باقی است، لذا مغایر بند 2 اصل 110 قانون اساسی شناخته شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید