در آمریکا فقط دموکرات‌های طرفدار اوباما به‌دنبال حمایت از برجامند

کدخبر: ۲۴۹۷۶۱
اقتصادنیوز: یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: تنها دموکرات‌های طرفدار شخص اوباما و دولت او هستند که برجام را به‌عنوان میراث اوباما می‌دانند و به‌دنبال حمایت از این میراث برای شکل دادن و محتوا بخشیدن به آینده تبلیغات خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند.

به گزارش اقتصادنیوز مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایرنا درباره تأثیر نتایج انتخابات کنگره ایالات متحده آمریکا بر سیاست‌های ترامپ نسبت به ایران اظهار کرد: انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا را باید برد- برد برای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات دانست. به‌گونه‌ای که جمهوری‌خواهان علی‌رغم پیش‌بینی‌های انجام شده تنها 22 کرسی از کرسی‌های مجلس نمایندگان را از دست داده‌اند در حالی که پیش‌بینی‌ها بین 40 تا 50 کرسی را مدنظر قرار داده بود. اگر چه در مجلس نمایندگان ما شاهد باخت جمهوری‌خواهان هستیم ولی آنان توانستند مجلس سنای آمریکا را در اختیار خود داشته باشند. 

مطهرنیا ادامه داد: از زاویه دید دیگر، موفقیت شخص ترامپ در کمپین انتخابات جمهوری‌خواهان بود که ژنرال‌های فرسوده حزب جمهوری‌خواه در برابر ترامپ باختند و بدین ترتیب، هر آن کس که از ترامپ حمایت کرد توانست رأی قابل‌توجهی را در انتخابات کنگره و سنا به دست بیاورد که این را باید پیروزی برای ترامپ محسوب کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: در عین حال باید توجه داشت که اکنون یک اجماع فراحزبی در ارتباط با برخورد با ایران در حزب دموکرات و جمهوری‌خواه وجود دارد. تنها دموکرات‌های طرفدار شخص اوباما و دولت او هستند که برجام را به‌عنوان میراث اوباما می‌دانند و به دنبال حمایت از این میراث برای شکل دادن و محتوا بخشیدن به آینده تبلیغات خود در انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند. ولی درعمل آن‌ها نیز در فشار وارد کردن به ایران همراه با ترامپ خواهند بود. و باید گفت که این انتخابات می‌تواند تنها یک جو روانی مُسکن و مبتنی‌بر تحلیل‌های تقلیل‌گرایانه از انتخابات ایالات متحده آمریکا را به نفع ایران فراهم سازد .

مطهرنیا افزود: تنها دریچه امید آن است که مسائل سیاست داخلی آمریکا منجر به رو در رو شدن کامل ترامپ با حزب دموکرات و به‌تبع آن، مجلس نمایندگان آمریکا شود. به این معنا که این رو در رویی‌ها به بحرانی علیه ترامپ تبدیل شود. بحرانی که بر اساس کمپین انتخاباتی او و احیاناً تقلب در انتخابات از منظر قانون اساسی ایالات متحده آمریکا بنا شده باشد و منجر به زیر سؤال رفتن ترامپ شود.

وی در این باره ادامه داد: اما این اتفاق تا حدودی دور از انتظار قلمداد می‌شود. چرا که ترامپ در موضع‌گیری علنی خود،‌ مجدداً اسناد مورد تکیه حزب جمهوری‌خواه درباره هیلاری کلینتون را مطرح کرده و تهدیدِ بچرخ تا بچرخیم را علناً در آخرین جملات خود اعلام کرده است‌. بنابراین ایجاد یک بحران میان ترامپ و دموکرات‌های کنگره ایالات متحده می‌تواند مسیر تمرکز ترامپ روی ایران را تا حدودی با مانع روبه‌رو کند. اما باید توجه داشت که وقوع چنین رویارویی بعید به نظر می‌رسد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید