دیپلمات افغان در آلمان تقاضای پناهندگی کرد

کدخبر: ۲۴۹۷۹۴
اقتصادنیوز : برخی رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که «یک دیپلمات بلندپایه» افغانستان از دولت برلین تقاضای پناهندگی کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب ، موضوع پناهندگی یک دیپلمات بلندپایه افغانستان در آلمان البته می تواند جنجالی در روابط دیپلماتیک میان دو کشور آلمان و افغانستان به وجود آورد.

وزیر کشور آلمان خواستار بازگرداندن پناهجویان افغان به کشورشان شده و بر این نظر است که آنها را در افغانستان خطری تهدید نمی‌کند. سخنان این وزیر در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، یکی از دیپلمات‌های افغانستان از آلمان تقاضای پناهندگی کرده است.

برمبنای تحقیقات روزنامه زود دویچه، شبکه رادیو- تلویزیونی غرب آلمان (WDR) و شبکه تلویزیونی شمال آلمان (NDR)، یک دیپلمات بلندپایه افغانستان از دولت آلمان تقاضای پناهندگی کرده است. این دیپلمات اعلام کرده به خاطر شرایط امنیتی نامناسب در افغانستان حاضر به بازگشت به کشورش نیست.

این دیپلمات اعلام کرده است که تا پایان ماه اکتبر سال جاری میلادی در یکی از نمایندگی‌های سفارت افغانستان در آلمان فعالیت می کرده است.

این دیپلمات پس از پایان فعالیت دیپلماتیکش به افغانستان بازنگشته و در یک مرکز پلیس آلمان تقاضای پناهندگی کرده است. گفته می شود که مشخصات او در مرکز اداره فدرال آلمان در امور مهاجرت و پناهندگی ثبت شده و او اکنون منتظر گفت‌وگو با مقامات اداره مهاجرت در باره دلایل پناهندگی‌ خود است.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، موضوع پناهندگی یک دیپلمات بلندپایه افغانستان در آلمان البته می تواند جنجالی در روابط دیپلماتیک میان دو کشور آلمان و افغانستان به وجود آورد.

هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان که یکی از مخالفان سرسخت سیاست پناهجویی آنگلا مرکل و خواستار مسدود شدن مرزهای کشور به روی پناهجویان است، در ماه‌های اخیر با شدت بیشتری پناهجویان افغان در آلمان را که با تقاضای پناهندگی‌شان مخالفت شده، به کشورشان باز می گرداند.

اکنون وزیر کشور آلمان با تقاضای پناهندگی این دیپلمات، با مشکل بزرگی روبه‌رو می شود زیرا در صورتی که این دیپلمات بتواند مسئولان اداره فدرال آلمان در امور مهاجرت و پناهندگی را متقاعد کند که وضعیت امنیتی در افغانستان بد است، وزیر کشور آلمان نمی‌تواند به راحتی پناهجویان دیگر افغان را به کشور خود بازگرداند.

دولت آلمان پس از حمله به سفارت این کشور در کابل در بهار سال گذشته میلادی به دلیل وجود شرایط خطرناک امنیتی، بازگرداندن پناهجویان افغانستان به کشورشان را تا تابستان سال جاری میلادی تقریبا متوقف کرد.

در این برهه زمانی تنها پناهجویانی که به اقدامات خلاف قانون دست زده بودند یا پناهجویان افراطی که خطرناک ارزیابی می شدند، از آلمان اخراج و به کشورشان بازگردانده شدند. از ماه ژوئیه اما بازگرداندن منظم پناهجویان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

مبنای تصمیم وزارت کشور آلمان برای بازگرداندن پناهجویان افغان به کشورشان گزارش وزارت امور خارجه این کشور در باره شرایط افغانستان بود.

در این گزارش آمده است که شرایط افغانستان گرچه هنوز بی‌ثبات است اما این شرایط در مناطق گوناگون بهتر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید