وال استریت ژورنال: عربستان در حال بررسی خروج از اوپک است

کدخبر: ۲۴۹۸۰۶
اقتصادنیوز : روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت یک اندیشکده سعودی در حال بررسی پیامدهای خروج ریاض از سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،یک اندیشکده سعودی در حال مطالعه پیامدهای خروج احتمالی عربستان از سازمان نفتی اوپک است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اخیراً به نقل از یک «مشاور ارشد سعودی» که نخواست نامش فاش شود، در گزارشی تفصیلی نوشت «مرکز مطالعات نفتی ملک عبدالله» عربستان در حال تحقیق پیامدهای احتمالی این موضوع است که خروج این کشور از اوپک یا انحلال این سازمان چه پیامدهایی بر بازارهای نفتی جهان خواهد داشت.

به گفته این مقام ارشد سعودی این مطالعه بیانگر بحث فعال درون حکومتی درباره اینکه آیا عربستان از اوپک خارج شود یا خیر، نیست بلکه بخشی از یک برنامه مطالعاتی و بازاندیشی گسترده در خصوص عضویت 60 ساله ریاض در این سازمان است.

به نوشته دویچه وله، ظاهراً با جهش تولید نفت آمریکا طی یک دهه گذشته و همچنین افزایش فشارهای سیاسی بر ریاض در پی قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول، عربستان در حال بازبینی جایگاه خود در تولید نفت جهان است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سال 1960 (1339) تأسیس شد و هم‌اکنون 15 کشور عضو دارد؛ شش کشور از منطقه خاورمیانه، هفت کشور آفریقایی و دو کشور آمریکایی جنوبی.

ایران، الجزایر، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا کشورهای عضو سازمان اوپک هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید