خواب کمتر از 6 ساعت چه بلایی بر سر بدن شما می‌آورد؟

کدخبر: ۲۵۰۰۹۰
اقتصادنیوز: کم‌خوابی در شب می‌تواند مشکلات زیادی برای سلامت انسان ایجاد کند. یکی از این مشکلات، خستگی و کسالت روز بعد است که در یک مقاله‌ی علمی به بررسی علت آن پرداخته شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از زومیت، می‌دانیم که خواب به دلایل مختلف اهمیت زیادی در حفظ سلامت ما دارد. اما یکی از موارد جدید اضافه‌شده به این فهرست، جلوگیری از کمبود آب بدن است. نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که خواب کم‌تر از شش ساعت در شب می‌تواند باعث شود که بدن ما میزان آب لازم را دریافت نکند.

محققان در پژوهش‌های خود دریافتند افرادی که در شب شش ساعت می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که هشت ساعت به طور منظم می‌خوابند، ادرار غلیظ‌تری داشته و شانس ابتلای آن‌ها به کمبود آب بدن ۱۶ تا ۵۹ درصد بیشتر است. طبق یافته‌های این تیم مطالعاتی، احساس کسالت و خستگی بعد از بیدار شدن از یک خواب ناکافی می‌تواند به دلیل کم‌آبی بدن باشد. به همین دلیل نوشیدن یک لیوان آب در صبح‌گاه تفاوت بزرگی در احساس نشاط شما ایجاد خواهد کرد.

محققان معتقد هستند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند به نحوه‌ی تنظیمات سیستم هورمونی بدن در تنظیم آب هم کمک کند. آن‌ها بر هورمونی به نام "وازوپرسین" تمرکز کردند که می‌تواند سطح مایعات بدن را کنترل کند. آشر روزینگر از اعضای این تیم پژوهشی مستقر در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: وازوپرسین در چرخه‌ی خواب آزاد می‌شود. بنابراین، اگر زودتر از حد موعد بیدار شوید ممکن است بخش زیادی از این هورمون را از دست بدهید که همین مسئله باعث اختلال در میزان آب بدن شما خواهد شد.

از این رو، وازوپرسین نقش حیاتی در حفظ آب بدن را در زمان خواب انجام می‌دهد. در واقع، این هورمون می‌تواند برای جبران کم‌آبی بدن، آب موجود در ادرار را به بدن بازگرداند. چنانچه خواب ناکافی ما باعث شود که این هورمون در مقادیر مناسب دریافت نشود، دچار پیامدهای ناگهانی خواهیم شد!

طی مطالعه‌ای که اطلاعات بیش از ۲۵ هزار بزرگسال را در چین و ایالات متحده آنالیز و ثبت کرده است، از افراد خواسته شد تا مدت زمان خواب را اعلام کنند و نمونه‌های ادرار خود را به منظور آزمایش با بیومارکرهای شناساگر آب داشته باشند. در این بررسی، وازوپرسین به‌طور خاص اندازه‌گیری نشد و به‌جای آن از شاخصی مانند میزان آب موجود در ادرار کمک گرفته شد .

البته شواهد کافی برای برقراری ارتباط بین کم‌خوابی و کم‌آبی بدن در این مطالعه اثبات نشد اما مشخص شد که نوعی ارتباط زیستی بین این دو عامل برقرار است. محققان در این خصوص می‌گویند که برای پیدا کردن این ارتباط به نمونه و زمان بیشتری نیاز است. در واقع، سطح خواب و میزان آب بدن می‌توانند بر یکدیگر تاثیر متقابل بگذارند.

روزینگر می‌گوید: این تاثیر می‌تواند به‌صورت چرخه‌ای باشد؛ به طوری که کم‌آبی بدن باعث کم‌خوابی فرد شود و کم‌خوابی هم مشکلات کم‌آبی را به‌وجود آورد .

عوارض ناشی از کم‌آبی به خوبی مستند شده است؛ کم‌آبی بدن می‌تواند اثرات مضری بر توانایی شناختی و خلق‌وخوی افراد بگذارد. ضمن اینکه روی عملکرد کلیه و فعالیت‌های فیزیکی هم تاثیرگذار است. با توجه به این موضوع، لازم است که یک بازنگری در الگوی خواب خود انجام دهید. این بررسی مجدد احتمالا شانس زندگی طولانی‌تر را افزایش خواهد داد. در عین حال، ممکن است تصمیم بگیرید که یک لیوان آب در کنار تختخواب خود قرار دهید؛ به‌خصوص اگر بدانید که تا دیروقت بیدار خواهید بود.

روزینگر خاطرنشان می‌کند: چنانچه خواب کافی نداشته‌اید و روز بعد احساس خستگی و کسالت دارید، بی‌حالی خود را با نوشیدن آب اضافی جبران کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید