فرانسه ادعای اردوغان را رد کرد

کدخبر: ۲۵۰۱۲۶
اقتصادنیوز؛ خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزیر امور خارجه فرانسه امروز دوشنبه طی اظهاراتی خلاف گفته های رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد پاریس فایل های مربوط به قتل جمال خاشقچی را در اختیار ندارد.
فرانسه ادعای اردوغان را رد کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  رویترز نوشت که خاشقچی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان ماه پیش در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شد و رجب طیب اردوغان می گوید که عالی ترین مقام های سعودی دستور قتل او را داده اند.

اردوغان شنبه خبر داد که فرانسه، آلمان و انگلیس فایل های مربوط به قتل خاشقچی را دریافت کرده اند. وی گفت: ترکیه اسناد و مدارک لازم در باره این پرونده را به مقامات سعودی، آمریکایی، آلمانی، فرانسوی و انگلیسی تحویل داده و مقامات ریاض دیگر لازم نیست که درباره این جنایت طفره رفته و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. با این حال رویترز به نقل از گفت و گوی لودریان با شبکه تلویزیونی فرانسه 2 نوشت که آنقدر طبق اطلاع او، چنین چیزی صحت ندارد.

از وزیر امور خارجه فرانسه پرسیده شد که آیا اظهار نظر او به معنی دروغگویی رئیس جمهوری ترکیه است؟ وی پاسخ داد: معنی آن این است که (اردوغان) در این شرایط دست به بازی های سیاسی می زند.

به نوشته رویترز، قتل این روزنامه نگار عربستانی هر چند که موجب برانگیخته شدن خشم جهانی شد ولی قدرتهای جهانی علیه عربستان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، اقدام عملی خاصی انجام نداده اند.

کاخ سفید نیز دیروز خبر داد که سران آمریکا و ترکیه در حاشیه برگزاری صدمین سالگرد خاتمه جنگ جهانی اول در پاریس، با یکدیگر دیدار کرده و نحوه واکنش به قتل خاشقچی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

گفتنی است، لودریان اوائل آبان احتمال اعمال هر گونه تحریم مسئولان سعودی دخیل در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی را رد نکرد و گفت: ما تمهیدات لازم را علیه افراد مسئول این اقدام به کار خواهیم بست.

ژان ایو لودریان در گفت و گو با رادیوی فرانسوی 'آر تی ال' گفت: مادامی که مسئولان این قتل و شرایط پیرامون آن علنی و بررسی نشود، ما به دنبال کشف حقیقت خواهیم بود که تاکنون به آن دست نیافته ایم.

آلمان پیشتر اعلام کرده بود که فروش اسلحه را به عربستان متوقف می کند. لودریان این اقدام برلین را بسیار زودهنگام دانست و گفت: باید صبر کنیم تا مرتکبین (قتل خاشقچی) در تحقیقات شناسایی شوند. رویترز نوشت که عربستان از بزرگترین واردکنندگان تسلیحات، کالاهای لوکس و بسیاری دیگر از محصولات فرانسوی است.

وزیر امور خارجه فرانسه اهمیت صادرات سلاح به عربستان برای اقتصاد این کشور را کم اهمیت دانست و گفت که این تجارت تنها 7 درصد مجموع صادرات نظامی این کشور را شامل شده و پاریس از این لحاظ به ریاض وابستگی ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید