پمپئو: ایران باید به آمریکا گوش دهد تا مردمش غذا داشته باشند

کدخبر: ۲۵۰۳۵۲
اقتصادنیوز؛ هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک سخنان مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با BBC را اینگونه منعکس کرد: «مایک پمپئو می گوید ایران باید به آمریکا گوش دهد اگر آنها می خواهند که مردم غذا برای خوردن داشته باشند.»
پمپئو: ایران باید به آمریکا گوش دهد تا مردمش غذا داشته باشند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ هفته نامه آمریکایی نیوزویک به تازگی گزارشی را به نقل از وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با پایگاه خبری بی بی سی با این عنوان منتشر کرد که «مایک پمپئو می گوید ایران باید به آمریکا گوش دهد اگر آنها می خواهند که مردم غذا برای خوردن داشته باشند.» 

این رسانه افزود: پمپئو گفته است که به نفع ایران است تسلیم شود و حرف واشنگتن را گوش کند و در غیر این صورت مردم این کشور تاوان آن را خواهند پرداخت. 

نیوزویک در ادامه گزارش خود نوشت: پمپئو در مصاحبه با بی بی سی گفت از زمان اعمال دوباره تحریم ها نشانه ای دال بر این که ایرانی ها به میز مذاکره بازگردند، مشاهده نشده است. اگر آنها می خواهند مردم چیزی برای خوردن داشته باشند باید به میز مذاکره بازگردند. 

نیوزویک افزود: پمپئو مقاصد واشنگتن در رابطه با تحریم ایران را تکرار و گفت «هدف از آنها تغییر رفتار آنها (ایرانی ها)»، توقف حمایت شان از حزب الله و توقف نفوذ بی ثبات کننده ایران در منطقه است.

وی این موضوع را تکذیب کرد که مردم ایران در نتیجه تحریم ها تنبیه می شوند. 

این رسانه سپس به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: پمپئو در مصاحبه با بی بی سی تاکید کرده که هیچ یک از تحریم های اعمال شده بر ایران جلوی کمک انسانی را نمی گیرد و آمریکا هرگز تجارت در زمینه مسائل انسان دوستانه از جمله غذا، دارو، ابزار پزشکی و کالاهای کشاورزی را تحریم نکرده است.

مقام مذکور به دیگر اظهارات پمپئو اشاره کرد و گفت نه تنها معاملات مربوطه از جمله در زمینه دارو از تحریم ها معاف شده اند بلکه معاملات مالی مرتبط با آن فعالیت نیز امکان پذیر است.

در حالی که آمریکا بیان می کند که تحریم ها مردم را هدف قرار نمی دهند، مصاحبه پمپئو به صراحت ازاین هدف آمریکا پرده برداشت. با این حال پمپئو روز دوشنبه درتوئیتی آنچه را که نیوزویک به نقل از وی منتشر کرده بود تکذیب و حتی این رسانه را به اخبار جعلی متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: «شرم بر نیوزویک جعلی که به جواد ظریف در زمینه دروغ پراکنی کمک می کند. حقیقت این است که آمریکا دارو و غذا را تحریم نمی کند و هرگز این کار را انجام نداده است. این اقلام و تبادلات مالی مرتبط با نیازهای بشردوستانه، از تحریم ها مستثنی هستند.»

وزیر خارجه ایران پیشتر درتوئیتی نوشته بود: درست مثل یمن، آقای پمپئو، ایران را مسئول عواقب تحریم های غیرقانونی آمریکا که مانع دسترسی مردم ایران به سرویس های بانکی برای غذا و دارو شده است ، قلمداد می کند. طبیعتا ما اینها را برای مردم خود به رغم تلاش‌های آمریکا فراهم خواهیم کرد. ولی آمریکا باید برای جنایات علیه بشریت علیه مردم ایران و یمن مؤاخذه شود.»

ظریف سپس در واکنش به گستاخی پمپئو در توئیت دیگری در پاسخ به اتهامات وی درباره اخبار جعلی نوشت: او یا باید مسئولیت آنچه را که گفته بپذیرد و یا خود را از اقدامات آمریکا مبرا کند؛ نمی‌تواند هر دو را با هم داشته باشد.

وزیر خارجه کشورمان افزود:(مایک پمپئو) با گستاخی وتهدید به جنایت علیه بشریت، شهروندان عادی ایرانی را هدف قرار می‌دهد؛ بعد به رسانه‌ها بخاطر اینکه سخنانش را نقل کرده‌اند، حمله می‌کند.

ظریف تاکید کرد: تمامی تحریم‌های آمریکا نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

گزارش نیوزویک از اظهارات پمپئو با واکنش«سارا لی ویتسون» مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر مواجه شد و وی اقدام آمریکا در تحریم مردم ایران را جنایت جنگی توصیف کرد و در توئیتی نوشت: نهادهای متعدد حقوق بین الملل استفاده از کمبود موادغذایی را به عنوان یک ابزار جنگی منع می کند. طبق معاهده رم که به تشکیل دیوان بین المللی کیفری منجر شد، این یک جنایت جنگی است.

وی افزود: نمی توان برای دستیابی به اهداف سیاسی غیرنظامیان را گرسنگی داد این یک تنبیه جمعی غیرقانونی است.

ویتسون نوشت: اصل 54 (1) پروتکل الحاقی 1 سال 1977 بیان می کند «گرسنگی غیرنظامیان به عنوان یک شیوه جنگی ممنوع است»

وی خاطرنشان کرد که استفاده عمدی از گرسنگی علیه غیرنظامیان به عنوان یک تکنیک جنگی از طریق محروم کردن آنها از آنچه که جزء لاینفک بقا را تشکیل می دهدازجمله مانع تراشی عمدی درتامین نیازهای رفاهی، جنایت جنگی در درگیری های مسلحانه بین المللی راتشکیل می دهد. 

استفاده از واژه جنایت جنگی علیه آمریکا تازگی ندارد. آمریکا پیشتر نیز با مشارکت در محاصره چهارماهه شهر رقه در سوریه و بمباران ساکنان آن مرتکب جنایت جنگی شد. آمریکا در جنگ یمن نیز با پشتیبانی از نیروهای ائتلافی به سرکردگی عربستان اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت را یدک می کشد.

«لوئیس فراخان» رهبر جنبش «امت اسلام» ایالات متحده به تازگی در سفر به ایران اقدامات آمریکا درعربستان را محکوم و گفت عربستان از سلاح هایی که از آمریکا می خرد برای قتل عام مردم بی گناه در یمن استفاده می کند. آنچه که در یمن رخ می دهد جنایت علیه بشریت با استفاده از هواپیماها و بمب های آمریکایی است. 

آمریکا درحالی به بهانه ناکارامدی توافق هسته ای ایران به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم ها را اعمال کرد که گزارش های آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید دارد. آژانس دیروز (دوشنبه)نیزدر گزارش فصلی خود اذعان کرد که ایران به همه تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته ای 2015 عمل کرده و همه سایت های هسته ای خود را برای بازرسی بازرسان این آژانس باز گذاشته است. 

به دنبال خروج یکجانبه ترامپ از برجام، کشورهای اروپایی اعلام کردند که به دنبال ساز و کاری جدید برای ادامه مبادلات اقتصادی با ایران هستند. این تصمیم اروپایی ها، آمریکا را خشمگین و منزوی کرد و این کشور با تلاش برای تشدید فشار بر ایران مواضع ضد و نقیضی را مطرح می کند که اظهارات پمپئو در باره تحریم ایران و عقب نشینی از آن تازه ترین نمونه آن بود.

آمریکا پیشتر نیز در دنیای تناقضات ورود کرده بود. این کشور یک بار از مذاکره با ایران می گوید و برای ایران شروطی را می گذارد که از نظر بسیاری از تحلیلگران غیرعملی و غیر واقع گرایانه است و بار دیگر بحث تحریم ها را برای فشار جهت مذاکره طرح می کند.

پمپئو مدعی می شود که تحریم‌ها شامل «غذا، محصولات کشاورزی، دارو، و تجهیزات پزشکی» نمی‌شود و «استیو منو چین » وزیر خزانه داری می گوید که آمریکا نمی‌خواهد مردم ایران از تحریم‌ها صدمه ببینند و مبادلات انسان‌دوستانه می‌تواند ادامه یابد. اما از طرف دیگر دسترسی ایران به سوئیفت را قطع می کند. 

اقدام اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا از طریق ایجاد سازوکاری جدید، خشم واشنگتن را برانگیخته است و اکنون سیگال مندلر از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا آشکارا می گوید با همتایانش و مقامات بخش خصوصی در برلین، پاریس و رم دیدار خواهد کرد تا این پیام را به آنها انتقال دهد که آمریکا تلاش ها برای دور زدن تحریم ها را تحمل نخواهد کرد.

تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافقی بین المللی و اعمال به اصطلاح «حداکثر فشار» برای توقف حمایت ادعایی ایران از تروریسم درخاورمیانه اختلافات بین آمریکا و متحدانش را افزایش داده است. دیگر طرف های توافق ازجمله فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه وچین به اتفاق وعده داده اند به توافق پایبند باشند.

روزنامه نیویورک تایمزدرگزارشی در همین زمینه تصدیق کرد که کمپین حداکثر فشار دولت ترامپ برخی از معدودمسیرهایی را که برای بخش بانکی ایران برای تامین اقلام بشردوستانه باقی مانده بود، مسدود کرد. در این گزارش به مشکلات مردم ایران برای تهیه دارو در نتیجه تحریم های آمریکا و در مغایرت بر ادعاهای واشنگتن درباره این که تحریم ها کالاهای انسان دوستانه را در بر نمی گیرد، اشاره شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید