اعلام آمادگی آسه آن برای کمک به بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار

کدخبر: ۲۵۰۷۳۸
اقتصاد نیوز: رهبران اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن ' در بیانیه نهایی سی و سومین اجلاس خود در سنگاپور برای کمک به میانمار در بازگشت صدها هزار نفر از آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به این کشور اعلام آمادگی کردند.
اعلام آمادگی آسه آن برای کمک به بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، سی و سومین اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' از روز دوشنبه با شعار ' تقویت تجارت آزاد ، گسترش همکاری های اقتصادی و حمایت از چندجانبه گرایی' در سنگاپور در حال برگزاری است.

دراین اجلاس مسائل مختلف منطقه جنوب شرق آسیا ازجمله بحران آوارگان روهینگیایی ، خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین مورد بحث و بررسی رهبران آسه آن قرار گرفت.

میانمار در جریان این اجلاس از کشورهای آسه آن دعوت کرد تا به این کشور درارائه تسهیلات لازم برای بازگرداندن آوارگان روهینگیایی به ایالت راخین کمک کنند.

رهبران 10 کشور عضو آسه آن نیز با استقبال از دعوت میانمار در بیانیه مشترک خود در آخرین روز از فعالیت کاری این اجلاس منطقه ای و بین المللی اعلام کردند.

سران آسه ان همچنین خواستار تعهد میانمار در بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان روهینگیایی به ایالت راخین که از سال گذشته از آن جا گریخته اند، شدند.

اگرچه بنگلادش اعلام کرده براساس توافق ماه گذشته خود با میانمار همه اقدامات را برای بازگشت آوارگان روهینگیایی از اردوگاههای مرزی اش به میانمار انجام داده تا این روند از امروز آغاز شوداما کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل شرایط را برای بازگشت امن آوارگان در میانمار مناسب نمی داند. 

در بیانیه آسه آن بازهم به طور آشکار از میانمار انتقاد نشد. حتی در گذشته نیز این اتحادیه در بیانیه های خود به جای واژه روهینگیایی از 'افراد آواره' استفاده کرده بود.

اگرچه روهینگیایی ها برای نسل های متمادی در میانمار زندگی کردهاند اما دولت میانمار ، ارتش و بودائیان افراطی آنها را مهاجران بنگالی غیرقانونی می خواند و تاکنون از ارائه شهروندی به آنها امتناع کرده و به همین علت در سال های گذشته این اقلیت همواره تحت عملیات سرکوب و کشتار ارتش قرار داشته اند.

آسه آن تلاش کرده است تا میان اصول اساسی خود از جمله اصل عدم دخالت در سیاست های داخلی کشورهای عضو را با انتظارات جامعه بین المللی و همچنین کشورهای مسلمان عضو اتحادیه مانند مالزی و اندونزی برای فشاربه میانمار در پایان دادن به جنایات علیه مسلمانان روهینگیا و ارائه حق شهروندی به آنها توازن بخشد.

افزون بر 750 هزار روهینگیایی از اواخر اوت 2017 (شهریور96) پس از سرکوب شدید نظامیان میانمار از ایالت راخین این کشور به بنگلادش گریختند و در نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سخت و دشواری اسکان اجباری یافته‌اند.

بازرسان سازمان ملل در ماه گذشته با انتشار یک گزارش 444 صفحه‌ای همچنین ضمن مسئول شناختن فرماندهان ارشد نظامی میانمار در قبال نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینگیایی خواستار پیگیری و محکومیت قضایی ژنرال مین آنگ هلاینگ فرمانده ارتش و پنج نفر دیگر از فرماندهان نظامی شدند.

رهبران 10 کشور جنوب شرق آسیا دربیانیه خود همچنین با توجه بر مسائل امنیتی منطقه مانند اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین و برنامه خلع هسته ای در شبه جزیره کره خواستار همکاری همه طرف ها برای حفظ صلح و امنیت بین المللی در این منطقه شدند.

اعضای آسه آن در این بیانیه بدون نام بردن از کشور خاصی درمورد هر نوع اقدام در دریای جنوبی چین که موجب کاهش اعتماد و اطمینان و افزایش تنش ها در منطقه و تضعیف صلح، امنیت و ثبات منطقه شود هشدار داده اند.

این کشورها بر اهمیت غیر نظامی سازی دریای جنوبی چین تاکید کرده و خواستار خودداری همه طرف ها و کشورها دراین پهنه از اقداماتی که شرایط را دراین منطقه پیچیده ووخیم کند، شدند.

این کشورها باردیگر از همه کشورهای حاضر در دریای جنوبی چین خواستند نخستین دستورالعمل حرکت مرتبط با جنگنده های نظامی در آسمان دریای جنوبی چین رعایت شود و همکاری کشورها برای ایجاد سایر دستورالعمل های رفتاری دراین دریا نیز ادامه یابد.

چین دراین دریا با مالزی، برونئی، ویتنام وفیلیپین از اعضای آسه آن اختلاف ارضی دارد که این موضوع موجب افزایش تنش ها و همچنین سوء استفاده آمریکا برای حضور نیروهای نظامی اش در این منطقه شده است.

در این بیانیه همچنین از تمام طرف های ذینفع در شبه جزیره کره خواسته شده تا تلاش ها برای تحقق صلح پایدار و ایجاد ثبات دراین شبه جزیره برای خلع سلاح هسته ای آن ادامه یابد.

مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام وتایلند اعضای دهگانه 'آسه آن' را تشکیل می دهند که از سال 1967 تشکیل شده است.

سی و سومین اجلاس سران کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا روز دوشنبه 21 آبان در سایه تدابیر شدید امنیتی آغاز شد و امروز پنجشنبه 24 آبان به کار خود پایان خواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید