نزاع هویتی آمریکا

کدخبر: ۲۵۰۸۹۷
​آمارهای انتخابات میان‌دوره‌ای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در ماه نوامبر نشان می‌دهد که در شهرهای کوچک، مناطق روستایی، منطقه مید‌وست و جنوب آمریکا جمهوری‌خواهان دارای رای بیشتری بوده‌اند. این موضوع به انتخابات ۲۰۱۸ اختصاص ندارد و از گذشته در مناطق شهری و پرتراکم‌تر گرایش‌ها اغلب به سوی دموکرات‌ها بوده است و پراکندگی جغرافیایی آنها نیز در سواحل غربی و شرقی ایالات متحده قرار دارد، چرا که دارای نگاه‌ لیبرال هستند و تحت تاثیر موضوعات هویتی و ارزش‌های دینی قرار نمی‌گیرند. در حالی که در مناطق روستایی، شهرهای کوچک و مناطق کشاورزی فضا عموما هویتی است و افراد بر ارزش‌ها تاکید دارند. این اتفاق در سال ۲۰۱۶ و انتخابات ریاست جمهوری نیز رخ داد.

تا زمانی که دموکراسی آمریکایی بر مبنای «یک شهروند یک رای» قرار نگیرد، در نهایت این وضعیت به جمهوری خواهان کمک می‌کند. در سال‌جاری دموکرات‌ها ۱۱ میلیون رای بیشتر کسب کردند اما نتوانستند مجلس سنا را تصاحب کنند، چرا که وزن ایالت ۵۵ میلیون نفری کالیفرنیا به همان اندازه یک ایالت ۵۰۰ هزار نفری است و هر دو ایالت دارای دو کرسی در سنا هستند. اگر آرای مردمی مورد نظر قرار بگیرد که در انتخابات مجلس نمایندگان این چنین است، غلبه جمعیت شهرنشین بر مناطق روستایی به سود دموکرات‌ها تمام می‌شود اما در انتخابات سنا و از همه مهم‌تر در انتخابات ریاست‌جمهوری که مبنا آرای الکتورال است اغلب نتیجه به نفع جمهوری‌خواهان رقم زده می‌شود. ادامه این وضعیت می‌تواند شرایط را برای دموکرات‌ها دشوارتر کند گرچه مناطق شهری و حومه شهر سهم بیشتری از جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند، اما به دلیل نظام ویژه انتخاباتی آمریکا این امر به دموکرات‌ها کمک نمی‌کند. تا زمانی که لیبرال‌ها نتوانند اعتماد محافظه‌کاران مناطق کشاورزی و کم جمعیت را به خود جلب کنند در کسب پیروزی ناکام می‌مانند. همین اتفاق در سال ۲۰۱۶ و در جریان رقابت هیلاری کلینتون با دونالد ترامپ نیز رخ داد. با وجود آنکه آرای کلینتون از ترامپ حدود ۲۳ میلیون بیشتر بود، به دلیل نادیده گرفتن وزن بالای ایالت‌های کمتر توسعه یافته از سوی دموکرات‌ها، ترامپ پیروز میدان انتخابات شد.

تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای برخی بر این باور بودند که پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ امری منحصر به فرد و بدون پشتوانه بوده است اما نتایج اخیر نشان می‌دهد که پایگاه‌های رای جمهوری‌خواهان همچنان از ترامپ حمایت کرده‌اند. چرا که مجلس سنا کماکان در اختیار محافظه‌کاران قرار دارد. همچنین در سنای کنونی جمهوری‌خواهانی که دارای برخی اختلافات با ترامپ بودند کرسی خود را به محافظه‌کاران همسو با رئیس‌جمهور واگذار کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد فرآیندی که با عنوان ترامپیسم آغاز شده است رو به افول نیست. در انتخابات میان‌دوره‌ای تعداد ریزش آرای حزب رئیس‌جمهور به مراتب کمتر از دوره‌های پیش‌ بود. بنابراین مردم در شرایطی که ترامپ با انواع اتهامات مالی، سیاسی و اخلاقی مواجه است از او حمایت کردند. نباید فراموش کرد که یکی از دلایل اصلی پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان انصراف حدود ۴۰ نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از رقابت بود. این میزان کناره‌گیری از کنگره در ۴۰ سال اخیر سابقه نداشته است و بنابراین نمی‌توان این نتیجه را موفقیت کامل دموکرات‌ها دانست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید