کپسولی که با خوردن یکبار آن قرص یک هفته را خورده اید

کدخبر: ۲۵۱۳۳۶
اقتصادنیوز: محققان موفق به ساخت کپسولی شده اند که داروی مورد نیاز یک هفته بیمار درون یک پلیمر ستاره ای شکل قرار می گیرد،‌ بیمار اول هفته قرص را می بلعد، قرص یک هفته درون معده باقی می ماند و هر روز یک بازوی ستاره که حاوی دوز مناسب آن روز است جذب می شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: از پایگاه خبری مدیکال ساینس، استفاده روزانه دارو معمولا برای بیمار دشوار است و گاهی استفاده منظم دارو فراموش می شود. ایده ساخت یک کپسول واحد که ترکیبی از دوز مناسب برای چند روز است و بیمار را به مدت یک هفته یا بیشتر از مصرف روزانه داروی موردنظر بی نیاز می کند، برای اولین بار توسط محققان دانشگاه های ام آی تی و بریگهام در آمریکا مطرح شد.

این ایده توسط یک شرکت تجاری به نام Lyndra Therapeutics توسعه یافته و به تازگی در انسان ازمایش شده و نتایج موفقیت آمیز گزارش شده است.

این دارو شکلی شبیه به ستاره دارد که از شش بازوی پلیمری تشکیل شده است. هر بازو از دارو انباشته می شود. بازوها توسط یک هسته ارتجاعی زیست تخریب پذیر به هم متصل می شوند که اجازه می دهد بازوها به راحتی خم شوند. تمام این مجموعه داخل یک کپسول ژلاتینی قرار داد و به راحتی مانند قرص عادی بلعیده می شود.

پس از رسیدن به معده،‌ ژلاتین حل می شود و ستاره به همراه بازوهایش آزاد می شود. این ستاره به مدت یک هفته یا بیشتر درون معده می ماند و به مرور بازویی که حاوی داروی هر روز است، دارو را آزاد کرده و دارو توسط پوشش معده جذب می شود. هر بازو پس از ترشح داروی مورد نظر، به سمت هسته خم می شود و در نهایت پس از خروج تمام دارو ها در مدت یک هفته یا بیشتر، هسته به همراه مدفوع دفع می شود. ستاره به اندازه است که تا تخلیه تمام دارو ها از معده خارج نمی شود و از طرفی ایجاد انسداد و ناراحتی نمی کند.

مراحل اولیه دارو روی خوک ها موفقیت آمیز گزارش شد و این دارو به تازگی روی هشت داوطلب آزمایش شده است. این کپسول حاوی 50 میلی گرم داروی ممانتین هیدروکلراید است که برای درمان آلزایمر استفاده می شود و 50 میلی گرم آن معادل دوز مناسب برای یک هفته، هر روز 7 میلی گرم است. نتایج بعد از یک هفته نشان می دهد سوخت و ساز دارو در بدن بیمار دقیقا مشابه مصرف روزانه و منظم دارو بوده است و عوارض جانبی گزارش نشده است.

قرار است از این دارو برای درمان بیماری های مختلف استفاده شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید