حمله شدیداللحن مایک پنس به چین

کدخبر: ۲۵۱۶۲۱
اقتصادنیوز؛ مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا با حضور در نشست اپک سیاست‌های توسعه‌طلبانه چین را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
حمله شدیداللحن مایک پنس به چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ مایک پنس،‌ معاون رئیس جمهوری آمریکا، درنشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک، چین را کشوری توسعه‌طلب توصیف کرد که با اعطای وام‌های سنگین، حق حاکمیت کشورها را مورد مصالحه قرار می‌دهد.

به گفته مایک پنس، آمریکا تا زمانی که چین شیوه خود را تغییر ندهد به راهش ادامه خواهد داد.

مایک پنس ضمن انتقاد از پروژه جاده ابریشم چین، گفت: کار آنها با فعالیت‌های تجاری و تعرفه‌ها و معاهدات، اجبار دیگر کشورها به استفاده از فناوری‌هایشان و سرقت مالکیت فکری محصولات شروع می‌شود و سپس موضوعات فراتری را مانند آزادیهای ناوبری در دریاها و موضوعات حقوق بشری در بر می‌گیرد.

معاون ریاست جمهوری آمریکا افزود: می‌دانیم که آمریکا، گزینه‌های بهتری ارائه می‌کند. ما شرکای تجاری خود را در دریایی از بدهی غرق نمی‌کنیم و استقلال آنها را با قلدری، وجه المعامله قرار نمی‌دهیم. معاملات آمریکا، شفاف و عادلانه است و راه حل‌های ما مثل مسیر یک‌طرفه و بن بست نیست و حق حاکمیت ملی شما را از بین نمی‌برد.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین هم در این نشست گفت: بشریت دوباره به آن مقطع تاریخی رسیده است که باید بین رویارویی و همکاری و بین شفافیت و سرکوب همدیگر، یکی را انتخاب کند.

گفتنی است، اعضای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک (اپک) در نشست جاری سالانه خود که در پاپوآ گینه‌نو برگزار می‌شد، نتوانستند بروی بیانیه پایانی نشست به توافق برسند.

این نشست روز یکشنبه در حالی به پایان رسید که 21 کشور عضو این سازمان - از جمله آمریکا و چین- به دلیل اختلاف‌ها، نشست را بدون صدور بیانیه به پایان رساندند. این برای نخستین بار از سال 1993 است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و نشست این سازمان بدون صدور بیانیه به پایان می‌رسد.

پیتر اونیل، نخست‌وزیر پاپوآ گینه‌نو، در یک نشست خبری پس از پایان این اجلاس و در پاسخ به سؤالی درباره این‌که اختلاف میان کدام کشورها باعث شد که روی بیانیه پایانی نشست توافق حاصل نشود، گفت: «پاسخ را می‌دانید؛ دو غول بزرگی که در اتاق بودند.»

اونیل اضافه کرد که اختلاف‌ها بیشتر درباره سازمان تجارت جهانی و اصلاحات مربوط به آن بود. قرار است که اونیل به‌عنوان میزبان این نشست، بیانیه‌ای مستقل صادر کند.

آمریکا طی سال جاری و در پی نارضایتی از سیاست‌های چین روی محصولات آن کشور، تعرفه‌های سنگین وضع کرده و چین نسبت به گسترش جنگ تجاری هشدار داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید