اولین سخنرانی پس از اقرار به قتل

پادشاه عربستان در سخنرانی‌اش خاشقجی را سانسور کرد

کدخبر: ۲۵۱۷۱۴
اقتصادنیوز: در حالیکه افکار عمومی جهان منتظر بود 'سلمان بن عبدالعزیز' شاه سعودی در اولین سخنرانی خود بعد از اقرار به قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف، پاسخ روشنی به سوال های بی جواب این جنایت بدهد، او با فرار به جلو، از پاسخ به این ابهامات گریخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ملک سلمان که دیروز (دوشنبه) در اولین سخنرانی خود از زمان اقرار این کشور به دست داشتن در قتل خاشقچی سخن می گفت، قضیه فلسطین را مهم ترین مسئله کشورش دانست و بدون اشاره به اقدامات اخیر ریاض برای ممانعت از ورود حجاج فلسطینی و محرومیت آنان از ادای مناسک حج، ادعا کرد که ریاض به تلاش های خود برای حل بحران منطقه ای از جمله مسئله مهم فلسطین ادامه خواهد داد.

او در افتتاح آغاز سال سوم از دوره هفتم مجلس شورای مشورتی عربستان در ریاض، به تبیین مسایل سیاسی داخلی و خارجی این کشور در حالی پرداخت که به بزرگ ترین چالشی که کشورش بعد از دخالت در انفجار برج های دو قلوی نیویورک با آن مواجه است ، اشاره ای نداشت .

سلمان در باره مسایل مربوط به یمن و سوریه، پرونده های اقتصادی و در راس آن ثبات قیمت نفت و حتی برنامه های 'محمد بن سلمان' با عنوان 'چشم انداز 2030' اشاره و از قضا ادعای جنگ علیه تروریسم را در حالی تکرار کرد که این کشور در حال حاضر بزرگ ترین متهم تروریسم دولتی در منطقه و جهان است .

او که به نظر می رسد همچنان به دنبال نجات ولیعهد خود از پرونده قتل خاشقچی است، بدون اشاره به اینکه او در حال حاضر از سوی دستگاه های امنیتی آمریکا هم به عنوان آمر اصلی این جنایت معرفی شده، از برنامه های شکست خورده اقتصادی او مانند چشم انداز 2030 حمایت به عمل آورد و از بن سلمان خواست با نگاه به آینده اقتصاد کشورش را بسازد.

شاه سعودی در ادامه سخنان خود در حالی از دادستانی و دستگاه قضایی کشورش حمایت به عمل آورد و ادعا کرد که به مسئولیت های خود برای تحقق عدالت اقدام کرده که نظام قضایی عربستان به شدت متهم به قربانی سازی برای پرونده قتل خاشقچی با هدف نجات بن سلمان است. 

یافته های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نشان داده که قتل خاشقچی به دستور بن سلمان ولیعهد سعودی صورت گرفته است. انتشار این یافته ها بدترین ضربه را به ولیعهد جوان سعودی وارد کرده و ریاض را با مشکلات متعدد سیاسی در منطقه و جهان مواجه کرده است .

یافته های 'سیا' پس از آن منتشر شد که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی وی سعی کردند سپر بلای بن سلمان در برابر تحقیقاتی جنایی شوند که 21 عامل سعودی را در این قتل هولناک متهم کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که قتل خاشقچی به دست عوامل خودسر روی داده که پا را از حیطه اختیاراتشان فراتر گذاشته اند.

اما یافته های سیا نشان داد که تسلط بن سلمان بر روند تصمیم گیری در عربستان، این ادعا را تا حد زیادی غیرمحتمل می کند. 

در همین حال، یک مقام اطلاعاتی اروپایی گفت که کشفیات سازمان سیا تا حد زیادی به روایت رسمی عربستان از قتل خاشقچی ضربه می زند.

بن سلمان که از سوی دستگاه های امنیتی غرب به صادر کننده دستور قتل خاشقچی متهم شده، مهندس حمله نظامی به یمن و بروز بزرگ ترین فاجعه انسانی در این کشور هم هست، اما شاه سعودی از او خواست تا برنامه ریزی لازم نسبت به توسعه اقتصاد و افزایش ظرفیت های انسانی کشورش اقدام کند.

** بی توجهی به قتل خاشقچی

بی توجهی ملک سلمان به موضوع مهمی مانند قتل خاشقچی در حالی است که پس از تحریم 17 نفر از مقامات سعودی توسط آمریکا که در ماجرای قتل این روزنامه نگار منتقد سعودی نقش داشتند، شاخص بورس عربستان با کاهش 2.2 درصدی به کمترین میزان خود در ماه گذشته رسید.

از میان 190 شرکت که سهام آنها در بورس عربستان معامله می شود 149 شرکت با کاهش ارزش سهام رو به رو شدند.

ارزش سهام 'بانک الاهلی' که بزرگترین بانک عربستان و همچنین جهان عرب محسوب می شود، با کاهش بی سابقه 3.5 درصدی رو به رو بود و ارزش سهام 'بانک الراجحی' عربستان هم با بیش از 470 شعبه، 2.9 درصد کاهش داشت.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که تحولات اخیر و اخبار مربوط به تحریم مقامات سعودی، باعث شده سرمایه گذاران خارجی در بورس عربستان در هفته منتهی به نیمه ماه نوامبر (آبان و آذر)، بیش از آنکه سهام بخرند، مشغول فروش هستند که این موضوع بر کاهش ارزش شاخص بورس بسیار موثر بوده است.

با اینکه برخی موسسات دولتی مانند صندوق سرمایه گذاری عمومی پس از سقوط شاخص بورس عربستان ناشی از عواقب کشته شدن خاشقچی با حمایت غیر مستقیم از سهام داخلی به یاری بورس شتافتند، اما بورس این کشور همچنان با نابسامانی های زیادی مواجه است.

خاشقچی 59 ساله، ستون‌نویس 'واشنگتن پست' و از منتقدان بن سلمان بود. او در روز دوم اکتبر به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد تا مدارکی را برای ازدواج با نامزد ترک خود دریافت کند. اما پس از ورود به کنسولگری دیگر از آن خارج نشد.

سعودی ها در ابتدا به قصد فریب افکار عمومی تلاش کردند که اساسا ورود او به کنسولگری این کشور را منکر شوند. سپس گفتند او ساعاتی بعد ساختمان را ترک کرده است .

در پی فشارهای بین‌المللی، دادستانی عربستان بعد از 18 روز سکوت و تکذیب، بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد که در آن گفته شده بود، خاشقچی در جریان نزاع با چند نفر در کنسولگری جانش را از دست داده است.

در جدیدترین روایت سعودی ها که پنجشنبه گذشته از زبان 'شلعان الشلعان' معاون دادستانی این کشور بیان شد ، این بار ضمن تکرار تلاش برای مبری کردن بن سلمان ولیعهد سعودی از این جنایت، 'احمد العسیری' معاون سابق سازمان امنیت و 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی و از نزدیکان بن سلمان هم از این جنایت تبرئه شدند .

او همچنین بر خلاف روایت قبلی تایید کرد که جسد خاشقچی بعد از به قتل رسیدن قطعه قطعه شده و به وسیله کیسه های پلاستیکی که از قبل آماده شده بود، به یک همکار محلی در خارج از کنسولگری تحویل داده می شود.

اما این روایت هم از سوی مجامع جهانی و سازمان های حقوقی پذیرفته نشد و بر لزوم انجام تحقیقات بین المللی برای رسیدن به واقعیت قتل خاشقچی تاکید شد.

سازمان عفو بین الملل هم در واکنش به سخنان دادستانی عربستان و انتشار جزئیات بیشتری از چگونگی کشته شدن خاشقچی، اعلام کرد: نتایج تحقیقاتی که توسط مقام های ریاض در این زمینه صورت می گیرد، فاقد اعتبار است.

'مولود چاووش اوغلو' وزیر خارجه ترکیه هم در واکنش به بیانیه دادستان کل عربستان درباره قتل خاشقچی گفت: بی تردید برای تکه تکه کردن جنازه خاشقچی لوازم مخصوصی از قبل به محل جنایت منتقل شده و نقشه قتل وی نیز از پیش برنامه ریزی شده بود.

وی تاکید کرد: پرونده قتل خاشقچی در این شرایط نباید مختومه شود و باید آمران و سازمان دهندگان این جنایت به افکار عمومی جهان معرفی و در نهایت مجازات شوند و بی گمان ترکیه پیگیر آن خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید