رویترز خبر داد؛

توافق اتحادیه اروپا درباره تحریم برخی اتباع ایران

کدخبر: ۲۵۱۷۷۸
اقتصادنیوز؛ خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که در رابطه با ادعای اروپایی‌ها مبنی بر قصد ایران برای انجام سوءقصد در دانمارک و فرانسه، وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم اقتصادی علیه اتباع ایرانی اعلام آمادگی کردند.
توافق اتحادیه اروپا درباره تحریم برخی اتباع ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ پنج دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که وزیران امورخارجه فرانسه و دانمارک روز دوشنبه در نشست بروکسل همتایان اروپایی خود را در جریان طرح‌های سوءقصد در این دو کشور قرار دادند و آنها نیز موافقت کردند که در پاسخ اعمال تحریم‌های هدفمند علیه اتباع ایرانی را بررسی کنند. هرچند درباره جزئیات و نام افراد اطلاعاتی منتشر نشده است.

وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این نشست توافق کردند، شهروندان ایرانی‌ را که ادعا می‌شود در برنامه‌ریزی برای انجام ترور در دانمارک و فرانسه نقش داشته‌اند، مورد تحریم اقتصادی قرار دهند. در حقیقت، توافق کلی برای اعمال تحریم انجام گرفت و وزرا مشغول تهیه فهرستی از افراد احتمالی هستند که باید مورد تحریم قرار بگیرند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم علیه ایران راهی برای ادامه تجارت با این کشور ایجاد کند چراکه جمهوری اسلامی هشدار داده است که اگر اتحادیه اروپا از منافع اقتصادی و تجارت با ایران حمایت نکند، ممکن است از این توافق خارج شود.

فرانسه تاکنون نیز به بهانه قصد ایران برای انجام حمله تروریستی علیه گروهک منافقین در پاریس دو ایرانی و سرویس اطلاعات ایران را هدف تحریم قرار داده است. یکی از گزینه‌ها این است که این تحریم‌ها به سطح اتحادیه اروپا گسترش یابد.

دانمارک در اکتبر ۲۰۱۸ دولت جمهوری اسلامی ایران را به برنامه‌ریزی برای ترور اعضای گروهک الاحوازیه در خاک این کشور متهم کرد. سرویس امنیتی دانمارک در همین رابطه نیز یک تبعه ایران را دستگیر کرد. دانمارک سپس سفیر ایران در کپنهاگ را احضار کرد و همچنین سفیر خود در تهران را برای مشاوره به کشور فرا خواند.

جمهوری اسلامی بارها دانمارک، هلند و انگلیس را به پناه‌ دادن به اعضای گروهک الاحوازیه متهم کرده است.

 به گزارش ایسنا، مقامات ایران بارها این اتهامات را رد کرده و این حوادث را سناریوهایی برای تخریب ایران و تضعیف روابط با اروپا دانسته است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این مسئله گفته بود که جمهوری اسلامی نیز خواستار روشن شدن پرونده حمله تروریستی در دانمارک است و این آمادگی را دارد که با مقامات امنیتی دانمارک در این زمینه همکاری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید