جزئیات محاسبه نرخ امداد خودرو

کدخبر: ۲۵۲۰۴۸
اقتصادنیوز : رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی با بیان این که در طول سال‌های گذشته تلاش شده شرایط برای محاسبه دقیق و با نظارت امداد خودرو در داخل شهرها و جاده‌های کشور فراهم شود، جزئیات محاسبه نرخ‌ها را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سیدمهدی حسینی در نشستی خبری توضیح داد: در سه سال اخیر که این انجمن کار رسمی خود را آغاز کرده، تلاش اصلی ما این بوده است که شرایط برای محاسبه دقیق نرخ‌ها فراهم شده و مردم بتوانند با استفاده از فناوری‌های نوین و امکاناتی که انجمن در اختیار آنها قرار می‌دهد، خودروهای خود را به تعمیرگاه انتقال داده یا نیاز به وجود آمده را در صحنه رفع کنند.

وی با اشاره به نامشخص بودن نرخ امداد خودرو به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این عرصه، بیان کرد: ما در ماه‌های گذشته تلاش کردیم که شرکت‌های مجاز فعال در این بخش را گردهم آوریم که تاکنون ۳۰ شرکت رسما به انجمن ملحق شده‌اند. در چارچوب مقررات شکل گرفته در انجمن، نرخ امداد خودرو کاملا مشخص شده و مردم دیگر در این حوزه نگرانی‌ نخواهند داشت.

رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی درباره چگونگی محاسبه این نرخ‌ها، توضیح داد: ما برای نخستین بار خودروهای امداد را به دستگاه‌های پوز بانکی مجهز کرده‌ایم که البته این دستگاه‌ها شرایط خاص خود را دارند؛ یعنی برای ورودی هر خودرو به امداد یک نرخ مشخص تعیین شده و پس از آن به ازای هر ۱۰ کیلومتری که خودرو حمل می‌شود، یک نرخ مشخص اضافه خواهد شد. دستگاه‌های پوز موجود در ماشین‌های امداد به طور دقیق این نرخ‌ها را محاسبه می‌کنند و مردم می‌توانند با پرداخت هزینه امداد در محل، بدون هیچ نگرانی‌ از گران‌فروشی، با خودروهای امداد تماس بگیرند.

حسینی ادامه داد: نرخ ورودی خودروهای امداد بسته به نوع ماشین ۵۵، ۷۰ و ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و پس از آن نیز بر اساس نوع ماشین، در هر ۱۰ کیلومتر طی شده نرخ بعدی محاسبه می‌شود. گران‌فروشی‌هایی که تاکنون صورت گرفته، به دلیل عدم آشنایی مردم با قوانین بوده که ما امیدواریم با اطلاع‌رسانی در این زمینه جلوی فعالیت سودجویان گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که مردم چگونه می‌توانند خودروهای امدادی مجاز را از غیرمجاز تفکیک کنند، توضیح داد: هر یک از صاحبان خودرو می‌توانند با ارسال پلاک ماشین امداد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۱۵۹۳ اطلاعات مربوط به خودرو را دریافت کنند. اگر خودرو غیرمجاز باشد، پاسخی که به مردم داده می‌شود این است که این خودرو در سامانه ثبت نشده و اگر خودرو ثبت شده باشد، نام راننده، نام شرکت، شماره تماس شرکت و شماره راننده در جواب پیامک، به متقاضی ارائه شده و فرایند به طور کامل شفاف می‌شود.

رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی با بیان این که خودروهای امداد امکان تعمیر ماشین در محل یا ارسال قطعات مورد نیاز را دارند، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، امدادگران ما آموزش‌هایی را دریافت کردند که به آنها سطح یک و دو داده می‌شود. اطلاعات مربوط به آن نیز در دستگاه‌های پوز قابل رصد است. در صورتی که ماشین نیاز به دریافت قطعه داشته باشد، امکان ارسال آن وجود خواهد داشت و این قطعات نیز از نظر کیفی تضمین شده و گارانتی شش ماهه دارند.

حسینی از راه‌اندازی اپلیکیشن امداد خودرو نیز یاد کرد و گفت: این اپلیکیشن که نام آن آچارکار است، ۱۱ خدمات مختلف را به مردم ارائه کرده و می‌تواند بخش زیادی از نیازهای آنها را چه در حوزه امداد و چه در دیگر بخش‌های مربوط به بازار خودرو پاسخ دهد.

وی درباره آخرین وضعیت تخلفات ثبت شده از سوی خودروهای امداد نیز اظهار کرد: ما در طول ماه‌های اخیر به یک مشکل عمده برخوردیم که آن مافیای امداد خودرو است. این خودروها که تعدادشان بسیار محدود است، متاسفانه جوی منفی علیه تمام این صنف به وجود آورده‌اند که بخشی از آنها به خودروهای غیرمجاز باز می‌گردد. تاکنون ۱۰۰ دستگاه خودروی غیرمجاز با همکاری پلیس توقیف شده که ما از آنها تعدادی بی‌سیم کشف کرده‌ایم. برخی از آنها با استفاده از شنود اطلاعات پلیس راهور، در محل تصادف حاضر شده و با نرخ‌های بالا از مردم پول می‌گرفتند.

رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی با بیان این که بخشی از این مافیا، به امدادخودروهای دولتی باز می‌گردد، تصریح کرد: متأسفانه بخش‌هایی مانند انجمن جهانگردی که به سازمان گردشگری مربوط است، با استفاده از برخی مقررات اقدام به راه‌اندازی امدادخودرو کردند که این موضوع از یک سو، نقض اصل ۴۴ قانون اساسی است و از سوی دیگر، به‌وجودآورنده فضایی برای رانت و مافیا در این حوزه به شمار می‌رود. متأسفانه با امدادگرنماهای دولتی و شبه‌دولتی طرف هستیم که آنها عرصه را برای بخش واقعی این حوزه محدود کردند.

حسینی درباره اخبار منتشر شده از جاده چالوس که حکایت از ریختن گازوئیل از سوی برخی خودروهای امداد در جاده برای به وجود آوردن تصادف‌های ساختگی بود، نیز توضیح داد: از مدتی قبل مکاتبه خود را با دادستان آغاز کردیم تا بتوانیم پیگیری‌های لازم در این حوزه را داشته باشیم. نتیجه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این اتفاق دو عامل داشته است. از یک سو، برخی خودروهای سنگین مانند اتوبوس‌ها به دلیل نبودن جایگاه سوخت در جاده چالوس باک‌های خود را پر می‌کنند و برای آن که بتوانند از سربالایی‌ها عبور کنند، در باک را نبسته و در هنگام حرکت در جاده بخشی از این سوخت به سطح مسیر می‌ریزد که برای برخی خودروها مشکل‌ساز شده است.

رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی افزود: در کنار آن، یک فرد خاطی نیز در رابطه با این موضوع شناسایی و دستگیر شد. خوشبختانه پس از آن با مورد عمدی دیگری در این جاده روبه‌رو نشدیم. ما مکاتبات لازم را با دادستان انجام داده‌ایم و تا یک ماه دیگر امیدواریم که این موضوع نتیجه‌بخش شده و دیگر شاهد اتفاقات این‌چنینی نباشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید