استقبال سفیرآمریکا در آلمان از تحریم ایران توسط شرکت های آلمانی

کدخبر: ۲۵۲۱۳۰
اقتصادنیوز : سفیر آمریکا در آلمان اظهار داشته است که کشورش از تصمیم شرکت‌های آلمانی برای پیروی از تحریم‌های ایران اسقبال می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سفیر آمریکا در آلمان، ریچارد گرنل از تصمیم شرکت‌های اروپایی برای پیروی از تحریم‌های ایران و متوقف کردن تجارت با ایران استقبال کرد.

گرنل گفته است که از اقدام آن دسته از شرکت‌های اروپایی که تجارت با ایران را پس از اعمال تحریم‌های جدید متوقف کرده‌اند خرسند ست.

وی در مصاحبه با خبرگزاری دی‌پی‌ای آلمان گفت:  ما بسیار خوشحالیم که تجارت آلمان تصمیم دارد به تحریم‌هایی که ایالات متحده اعمال کرده است وفادار باشد.

این سفیر آمریکایی  در این‌باره تصریح کرد: رهبران تجارت آلمان به وضوح به ما گفته‌اند که تجارت با ایران را متوقف خواهد کرد و دنباله‌رو تحریم‌های ایران خواهند بود؛ بنابراین ما بسیار خوشحالیم که اقدامات جامعه تجاری آلمان بسیار آشکار بوده است.

گرنل همچنین در مصاحبه خود با این خبرگزاری آلمانی، آن دسته از شرکت‌های این کشور را که هنوز در ایران به تجارت مشغول هستند، به «حمایت مالی از تروریسم» متهم کرد.

وی در این باره با طرح این ادعای بی اساس که حکومت ایران مبالغ زیادی را در راه فعالیت‌های تروریستی هزینه می‌کند، گفت: اگر با ایران تجارت می‌کنید یعنی در حال پول دادن به حکومت ایران هستید.

واشنگتن پیش از این به شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند هشدار داده است که با عواقب ان روبه رو خواهند شد.

این تهدیدات و اظهار خرسندی خصمانه در شرایطی مطرح می‌شود که هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان پیش از این در گفت‌گو با روزنامه پساوئر نوین پرسه، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اشتباه توصیف کرده و هشدار داده بود که بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند به تشدید مناقشه با ایران و هرج و مرج احتمالی ناشی از آن در منطقه منجر شود.

وی با بیان این‌که آلمان همچنان خروج از برجام را اشتباه تلقی می‌کند، گفت: این توافق عالی نیست اما به هر حال بهتر از این است که هیچ توافقی در کار نباشد.

وزیر امورخارجه آلمان افزود: ما برای این توافق مبارزه می‌کنیم، چون ایجاد امنیت و شفافیت در منطقه خدمت به مصالح خودمان نیز است. ما اروپایی‌ها بر این باوریم که جنبه‌های اقتصادی توافق باید همچنان پابرجا باشد.

ماس تصریح کرد: ‌برای مثال نقل و انتقال‌های بین‌المللی مالی باید به قوت خود باقی بماند تا چرخ اقتصاد ایران بتواند بگردد. مسئله سرنوشت‌ساز دیگر توانایی ایران در فروش نفت خود است.

هایکو ماس نیز  نیز بر کارساز بودن برجام تأکید داشته است. وزارت امورخارجه آلمان مدتی پیش پیش با انتشار توییتی به نقل از ماس نوشته بود: ما مصمم هستیم از شرکت‌های اروپایی که به طور قانونی در ایران فعالیت دارند، حمایت کنیم. مردم در ایران باید از برجام نفع ببرند. در مقابل ما هم انتظار داریم که ایران به تمامی تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای عمل کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه (۱۶ مرداد ماه) تحریم‌هایی که پیش از این به واسطه توافق هسته‌ای رفع شده بود را بار دیگر علیه ایران اعمال کرد. اتحادیه اروپا با این امر مخالفت و اعلام کرده است که اروپا تلاش دارد برای شرکت‌های اروپایی بستری امن برای معامله با ایران فراهم آورد و توافق هسته‌ای را نجات دهد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید