سفیر اتحادیه اروپا در روسیه: سازو کار مالی اروپا با ایران نتیجه می‌دهد

کدخبر: ۲۵۲۲۲۷
اقتصادنیوز: سفیر اتحادیه اروپا در روسیه در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اطمینان داد که اقدامات مربوط به ایجاد ساز و کار مالی با ایران نتیجه بخش خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «مارکوس ادرر» افزود: اتحادیه اروپا بارها از آمریکا به دلیل خروج از برجام و اقدامات یک جانبه انتقاد کرده است.

در ادامه این دیدار موضوعات مهم در روابط ایران و اتحادیه اروپا از جمله همکاری در چارچوب برجام، نحوه اجرای ساز و کار مالی، اجلاس آتی وزرای امور خارجه برجام، تحریم های آمریکا و همچنین تحولات منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سفیر اتحادیه اروپا در روسیه چندی پیش اعلام کرده بود ساز وکار جدید همکاری با ایران با توجه به اینکه آمریکا تحریم های جدید علیه ایران وضع کرده است اجرایی خواهد شد.

به گفته سفیر اتحادیه اروپا در مسکو، ساز و کار همکاری با ایران باید از کانال های پرداخت مالی با ایران برای صادرات محصولات صادراتی این کشور ازجمله نفت و واردات کالاهای اروپایی حمایت کرده و آن را توسعه دهد.

آژانس بین‌الملل هسته‌ای دیروز پنجشنبه برای چهاردهمین بار اعلام کرد که اقدامات و فعالیت‌های هسته ای ایران کاملا منطبق با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

بر اساس بیانیه نهایی جلسه دیروز (اول آذرماه) آژانس، ایران به تمام تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک متعهد بوده و در عین حال ضروری است که ایران همچنان به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد.

در این بیانیه آمده است: آژانس به ‌راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران تحت توافقنامه پادمانی ادامه می‌دهد و همچنین ارزیابی عدم وجود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه می‌یابد.

گفتنی است، با توافق میان ایران و گروه کشورهای 1+5 در 23 تیر 1395، موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام و سپس تأیید آن طی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، این توافق به طور قانونی به‌عنوان یک چارچوب حقوق بین‌الملل الزام آور شد.

پس از تصویب قطعنامه 2231، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان نهاد تخصصی - فنی سازمان ملل متحد، وظیفه راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای ایران را بر عهده گرفت که تاکنون در 14 گزارش، پایبندی ایران به تعهدات برجامی را مورد تأیید قرار داده است.

گزارش آژانس در حالی برای چهاردهمین بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران را تأیید می‌کند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت، آمریکا را به‌طور یک‌جانبه از این توافق بین‌المللی خارج کرد.

اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید