رای الیوم: مذاکرات اوسلوی سوری به زودی برگزار خواهد شد

کدخبر: ۲۵۲۳۸۲
اقتصادنیوز: روزنامه رأی الیوم نوشت: تحولات داخلی سوریه واستقبال کشورهای عربی و غربی از بازگشایی سفارت خود در دمشق و دعوت رسمی از رئیس جمهوری سوریه به مسکو نشان دهنده بازگشت وضعیت عادی به سوریه در بعد داخلی و خارجی است و به زودی اسلوی سوری برای مذاکرات مستقیم دولت با مخالفان شکل خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز؛ عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر مسایل عرب افزود: در روزهای اخیر تحولات اساسی در بعد داخلی و خارجی سوریه روی داده است که می تواند به معنی بازگشت تدریجی این کشور به جامعه بین المللی و تحکیم پایه های دولت سوریه باشد.

به نوشته عطوان نخستین رویداد مهم انتشار تصویری از بشار اسد و همسرش در کنار «فاروق الشرع» معاون سابق وی بود که از سال 2013 از فضای رسانه ای دور بود.

دومین رویداد دعوت رسمی از اسد برای دیدار از مسکو و شرکت در کنفرانس بین المللی اقتصادی یالتا و فراهم سازی بستر پروتکلی و عملی این دیدار است.

این تحلیلگر درباره رویداد نخست برآورد می کند که حضور الشرع در کنار اسد اتفاقی بی سابقه است بخصوص پس از اینکه در ابتدای شروع بحران سوریه در برخی محافل عربی و بین المللی از او به عنوان رئیس جمهور موقت سویه یاد می شد و از آن زمان به حاشیه رانده و به شکل غیر رسمی کنار گذاشته شد. اما به اعتقاد بسیاری وی همچنان به دولت سوریه وفادار بوده و جدایی از آن را نپذیرفته است و برخلاف پیشنهادها برای پناهندگی به کشورهای دیگر، در دمشق ماند.

عطوان تحلیل می کند که تصویر الشرع در کنار اسد نشان دهنده شروع مرحله جدیدی در سوریه و شکست توطئه های آمریکا برای سرنگونی دولت سوریه است و بعید نیست که مخالفان حاضر به آشتی با دولت سوریه شوند حتی برخی گروههای مسلح مخالف به صفوف ارتش سوریه بپیوندند.

سردبیر روزنامه رای الیوم سفر اسد به مسکو را رخدادی بزرگ و مهم توصیف کرد که بر ای نخستین بار پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه به دعوت رسمی طرف روسی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه سوریه در حال بازگشت به وضعیت عادی است، یادآور شد که شهروندان اردنی پس از بازگشایی دوباره گذرگاه النصیب در مرزهای مشترک دو کشور به دمشق سفر کرده و بر امنیت و ثبات در این کشور و غافلگیری از قیمت پایین کالاها در این کشور تاکید کردند حتی یکی از آنها گفته بود که گویا اینجا اردن است و نه سوریه که تحت محاصره قرار داشته است.

عطوان نوشت که در سال آینده میلادی شاهد بازگشایی بسیاری از سفارتخانه های عربی و خارجی در سوریه خواهیم بود حتی عربستان در بیانیه ای رسمی از راه حل سیاسی و ثبات در سوریه حمایت کرد و منابعی از حوزه خلیج فارس در کشورهای امارات، قطر، بحرین و امارات از سفر غیرعلنی مسئولان این کشورها به دمشق و نیز دیدار های آنها با مسئولین سوری در بیروت و پایتخت های اروپایی یا حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبردادند.

این تحلیلگر مرحله آینده را مرحله بازسازی سوریه به لحاظ سیاسی ، اقتصادی و از بین بردن ویرانی های جنگ دانست و افزود که طبق گزارش منابع موثق زمینه برگزاری اسلوی سوریه آماده می شود اما این اوسلو مانند پیمان اسلو میان فلسطین و اسرائیل بدنام نخواهد بود بلکه یک مذاکره مستقیم بین مخالفان و دولت سوریه در یکی از پایتخت های اروپایی برگزار خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید