رئیس جمهوری که توهین هایش دوست و دشمن نمی شناسد

کدخبر: ۲۵۲۳۹۹
اقتصادنیوز: «دونالد ترامپ» که طی کمتر از دو سال گذشته یک تنه بخش مهمی از وجهه بین المللی آمریکا را تخریب کرده؛ فهرست بلندی از کلمات و جملات توهین بار خطاب به رهبران و ملت ها بر جای گذاشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اظهارات اواخر هفته گذشته ترامپ درباره وضعیت مناسبات کشورش با عربستان سعودی که در چنبره ای از مشکلات خودساخته گرفتار آمده، بار دیگر نگاه ها را معطوف به ادبیات و مواضع غیرمتعارف رئیس جمهوری آمریکا ساخت.

ترامپ با اشاره به قتل «جمال خاشقچی» و نقش احتمالی «محمد بن سلمان» در سلاخی روزنامه نگار سعودی اعلام کرد صرف نظر از واقعیات مربوط به این ماجرا، شریک ثابت قدم عربستان باقی خواهد ماند تا منافع آمریکا، اسرائیل و متحدان منطقه ای واشنگتن تامین شود.

رئیس جمهوری آمریکا در راستای اظهارات سعودی نوازانه ای که البته انتقادات گسترده ای را به بار آورد، بار دیگر انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه گرفت و تهران را مسوول وقوع جنگ های خونبار نیابتی در منطقه و ناکامی های ریاض در سوریه، عراق، لبنان و یمن دانست. ترامپ در اظهارنظری نامتعارف اما مسبوق به سابقه، ملت ایران را تروریست خواند.

** اظهاراتی که خصومت بی پایان رئیس جمهوری جنجالی را عیان می سازد

سخنان ترامپ درباره ایران به رغم سخافت و غیرمعمول بودن موضع گیری های اینچنین علیه یک ملت، سابقه ای دارد که به قبل از ریاست جمهوری وی بازمی گردد؛ زمانی که وی در رقابت های انتخاباتی درکنار شعار خروج از برجام و تهدید نظامی، وعده داده بود هر قایق ایرانی را که به کشتی های آمریکایی نزدیک می شود، هدف قرار خواهد داد.

وی به عنوان نخستین اقدام پس از ورود به کاخ سفید شهروندان ایرانی را در زمره اتباع هفت کشوری قرار داد که حق ورود به آمریکا را ندارند.

اقداماتی از این دست در کنار وضع تحریم هایی مکرر علیه شرکت ها و شهروندان ایرانی و سخنرانی های تند و جنجالی در سازمان ملل متحد و مجامع بین المللی، نشان داد ترامپ شمشیر خود را برای تقابل با ایران از رو بسته است. نقطه اوج این خصومت نیز خروج یکجانبه آمریکا در توافق هسته ای و بازگشت تحریم هایی گسترده و غیرقانونی طی 6 ماه گذشته بوده است.

رئیس جمهوری آمریکا و همراهان وی در کاخ سفید در برابر انتقادات بی پایان از پیامدهای این عهدشکنی آشکار، هدف اصلی خود را مهار نفوذ منطقه ای و تغییر رفتارهای تهران عنوان کرده و مدعی شده اند تحریم های یکجانبه دولت و نه ملت ایران را هدف قرار داده است. اهانت های مکرر ترامپ به ملت ایران اما نشان می دهد که وی عملا هیچ حد و مرزی را برای این دشمنی نمی شناسد.

مهرماه پارسال بود که ترامپ در جمع گروهی از چهره های محافظه کار آمریکایی از واژگانی چون شیطان برای توصیف ملت ایران استفاده کرد و ایرانیان را تروریست خواند.

چند ماه بعد یعنی در دی ماه 96 هم که تجمعاتی اعتراضی در چند شهر ایران شکل گرفت و در نقاطی به خشونت کشیده شد، رئیس جمهوری آمریکا در راستای اعلام حمایت از معترضان، ملت ایران را مردمی گرسنه خطاب کرد.

** توهین های ترامپ دوست و دشمن نمی شناسد

اظهارات سبک سرانه، توصیف های سخیف و اظهارنظرهای نازل رئیس جمهوری آمریکا تنها دشمنان را هدف قرار نداده است. وی همچنان که رهبر کره شمالی را (البته پیش از مذاکرات دوجانبه) با کلماتی تحقیرآمیز خطاب قرار می دهد انواع کلمات توهین آمیز را نثار رقبای خود در آمریکا و سران دیگر کشورها می سازد.

چند روز پیش بود که ترامپ رئیس جمهوری فرانسه را چهره ای نامحبوب و ناتوان در رفع مشکلات این کشور خواند و در اظهارنظری جنجالی گفت اگر آمریکا در جنگ جهانی به کمک فرانسه نمی آمد، فرانسوی ها باید در مدارس خود آلمانی تدریس می کردند.

نکته قابل تامل اینکه ترامپ تحقیرهایش را از متحدان سعودی نیز دریغ نداشته و بارها در اظهارنظرهای مختلف از دوشیدن حاکمان سعودی سخن گفته است. مهرماه امسال بود که رئیس جمهوری آمریکا عربستان را کشوری خواند که بدون پشتیبانی ارتش آمریکا نمی تواند دوهفته دوام بیاورد.

پس از سفر چند هفته ای اواخر سال گذشته بن سلمان به آمریکا و دیدارهای مکرر وی با چهره ها و مقامات این کشور، تارنمای عربی «العهد» به نقل از منابعی نوشت ترامپ به کارکنان کاخ سفید فرمان وارسی و نظافت محل های ملاقات را داده است.

رفتارهایی اینچنین، فهرست بلندبالایی از توهین و تحقیر را از ترامپ بر جای گذاشته که طولانی شدن آن وجهه رئیس جمهوری و دولت آمریکا را مخدوش تر از قبل می سازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید