در اختتامیه سی‌ودومین کنفرانس وحدت اسلامی عنوان شد:

دلیل تحریم ایران، حمایت از قدس است

کدخبر: ۲۵۲۸۳۸
اقتصادنیوز : در مراسم اختتامیه سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که با حضور علماء و اندیشمندان جهان اسلام برگزار شد، تمام شرکت‌کنندگان بر این موضوع که "قدس محور وحدت امت اسلامی است"، تاکید کردند و آیت‌الله اراکی در این همایش اعلام کرد که در صدد راه‌اندازی رسانه جامع تقریبی هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، آیت‌الله محسن اراکی شامگاه دوشنبه (پنجم آذر) در مراسم اختتامیه سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و علماء و اندیشمندان جهان اسلام در مرکز همایش‌های صداوسیما در حال برگزاری است، با تقدیر و تشکر از حاضرین در این دوره از اجلاس، اظهار کرد: خدا را شاکریم که توانستیم سی‌ودومین کنفرانس وحدت اسلامی را با موفقیت برگزار کنیم. در این کنفرانس مهمترین مسائل جهان اسلام را بررسی کردیم و نسبت به آن‌ها اعلام موضع داشتیم. از سوی علماء و اندیشمندان جهان اسلام پیشنهاداتی نیز ارائه شد که همچون سال‌های گذشته در صدد پیگیری این پیشنهادات هستیم و آن‌ها را به برنامه تبدیل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از جمله پیشنهادهای عملیاتی‌شده دوره‌های قبل، تشکیل اتحادیه‌های جهان اسلام بود که امروز در حدود ۱۴ اتحادیه داریم که از جمله آن‌ها عبارتند از؛ اتحادیه علمای مقاومت، اتحادیه بانوان تقریبی، اتحادیه ورزشکاران جهان اسلام، اتحادیه جوانان و سایر اتحادیه‌ها که شکل‌گیری این اتحادیه‌ها پیشنهادات اجلاس قبلی بوده است. همچنین ما در آستانه آن هستیم که یک رسانه تقریبی راه‌اندازی کنیم. بیانیه پایانی اجلاس متشکل از پیشنهادات میهمانان شرکت‌کننده در اجلاس است.

دلیل تحریم ایران، حمایت از قدس است

در ادامه این مراسم، خلیل حمدان، عضو شورای رهبری جنبش لبنان با بیان این‌که این کنفرانس بیانگر اهمیت وحدت در جهان اسلام است، گفت: مساله فلسطین از دستور کار جهان عرب خارج شده است و این در حالی است که امروز باید اتحاد خود را در مقابل دشمن صهیونیستی بیشتر کنیم. از سوی دیگر باید در مقابل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ایستادگی کنیم چراکه ایران به علت حمایت از قدس مورد تحریم قرار گرفته است. قدس محور امت است، بنابراین هرگز نباید آن را به فراموشی بسپاریم.

او در ادامه با یادی از بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، گفت: مساله فلسطین در اولویت جهان قرار دارد. این همان مسیری است که امام موسی صدر طی کرد و در این‌باره گفت، انسان مسلمان یا مسیحی که از قدس چشم‌پوشی کند در حقیقت از دین خود چشم‌پوشی کرده است. امام موسی صدر از شخصیت‌های برجسته‌ای بود که باید برای آزادی وی همه تلاش خود را به کار بگیریم. در این بین نقش دولت لیبی بسیار تعیین‌کننده است و این دولت باید پاسخگو باشد.

هیچ چیز نمی‌تواند افکار مسلمین را از قدس منحرف کند

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین محقق، معاون رئیس اجرایی کشور افغانستان با بیان این‌که وحدت امت اسلامی موجب تعالی و در متون دینی نیز بر آن تاکید شده است، اظهار کرد: ما بر اساس یک وظیفه و تکلیف دینی باید به آیه قرآن لبیک بگوییم. امروز با تمام دسیسه‌هایی که علیه جهان اسلام رخ داده است، ما باید وحدت امت اسلامی را حفظ کنیم. استعمار همواره از یک اصل قدیمی بهره می‌برد و آن ایجاد تفرقه بین مسلمانان است. پدیده تکفیر ریشه تاریخی دارد. امروز بحمدالله جریان فتنه از بین رفته است اما امیدواریم که تمرکز علماء و شخصیت‌های اسلامی در مساله بیداری در برابر تکفیر شکل بگیرد و بر این امر تاکید کنند. هیچ چیزی نمی‌تواند افکار مسلمین را از قدس منحرف کند. بزرگترین وظیفه علمای اسلام این است که قدس باید به فلسطینی‌ها برگردد.

قدس محور وحدت مسلمانان است

در ادامه این کنفرانس، حجت‌الاسلام والمسلمین اختری، دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تشکر از برگزارکنندگان این اجلاس، گفت: این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که دشمن تلاش می‌کند مساله فلسطین و حقوق فلسطینیان را نادیده بگیرد. برگزاری چنین اجلاسی با حضور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام پرمعنا و لازم است. امیدواریم با بهره‌گیری از این اجتماع بتوانیم گام‌های موثری برای مبارزه علیه رژیم اسرائیل برداریم. قدس محور وحدت است.

او در ادامه با محور قرار دادن موضوع قدس در بین جوامع اسلامی، خاطرنشان کرد: ما در جامعه اسلامی در میان مسلمانان و امت‌های اسلامی موضوعات متعددی داریم که می‌توانیم بر این موضوعات مشترک تاکید کنیم. از جمله موضوعات مشترک ما، مساله قدس است که قبله اول مسلمانان است و مرکز معراج پیامبر (ص). قدس پاره‌ای از کشورهای اسلامی است و ما باید در این اجلاس به یک نتیجه عملیاتی در راستای بحث وحدت داشته باشیم و به آن توجه کنیم.

در ادامه این مراسم اختتامیه، طاهر المصری نخست‌وزیر سابق اردن گفت: فرهنگ اسلامی به دنبال ایجاد وحدت است. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت اسلام و رجوع به وجدان خود هستیم. بازگشت به افکار توحیدی و اسلامی را باید در راس امور قرار بدهیم. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید