انتقاد 6 نماینده در صحن علنی مجلس به وضعیت بیکاری در کشور

کدخبر: ۲۵۲۹۴۷
اقتصادنیوز: ۶ نماینده مجلس شورای اسلامی در اظهارات جداگانه‌ای از وضعیت اشتغال در کشور انتقاد کرده و خواستار برخورد با مسببان این امر شده و بر لزوم ایجاد اشتغال و مقابله با بیکاری تاکید کرد.

به‌ گزارش اقتصادنیوز به نقل از ‌ایسنا، عبدالله رضیان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه‌ تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره آسیب شناسی وضعیت شاغلان و بیکاران با رویکرد حمایتی، خاطرنشان کرد: اشتغال یکی از چالش‌های جدی کشور و دغدغه‌ تمامی خانواده‌ ها و جوانان است که به عنوان بحران اصل انقلاب را تهدید می‌کند. شرایط طی سال‌های اخیر از بعد بیکاری نامناسب تر شده است که این نگرانی هایی را برای خانواده‌ ها ایجاد کرده است. لذا باید با اقداماتی همچون توجه به کسب و کار جدید، جلوگیری از قاچاق و توجه به بخش خصوصی شرایط را کنترل کرد.

رضیان در ادامه با اشاره به این که برنامه‌ریزی مناسبی برای اشتغال جوانان تحصیلکرده وجود ندارد، گفت‌: در چنین شرایطی حتی آمار صحیح از بیکاران هم دیده نمی‌شود از طرف دیگر وضعیت اشتغال زنان مناسب نیست که نبود مدیریت صحیح هم رانتی برای افراد ذی نفوذ ایجاد کرده است.

نماینده قائمشهر گفت‌: همچنین برنامه مناسبی برای اشتغال جوانان تحصیلکرده وجود ندارد که باید وضعیت آنها ساماندهی شود. موضوع شاغلان فاقد بیمه هم یکی از مشکلات دیگر در حوزه اشتغال است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی نیز در توضیحاتی، گفت‌: متاسفانه در چهار دهه گذشته سرمایه‌گذاری در کشور کم بوده که باید افزایش پیدا کند. همچنین با افزایش نرخ بیکاری تحصیلکردگان دانشگاهی مواجه هستیم که باید سرمایه‌گذاری های لازم در این باره صورت گیرد.

وی تغییر در نظام آموزشی و به عنوان یکی از راهکارهای برون رفت از بیکاری دانست و خاطرنشان کرد: تعلیم نیروی انسانی متناسب با بازار کار بسیار اهمیت دارد. همچنین مهاجرت از کشورهای همسایه و به دنبال آن جایگزینی نیروی داخلی به جای نیروی خارجی کار هم پیگیری شود. توجه به صنعت گردشگری هم از اهمیت زیادی برخوردار است که برای اشتغال بسیار درآمد زاست.

وی جلوگیری از قاچاق را به عنوان یکی از راهکارهای برون رفت از بیکاری عنوان کرد و یادآور شد: رفع موانع از سر بنگاه‌های کوچک هم باید پیگیری شود. علاوه بر این اکنون شاهد هستیم که بسیاری از بازنشستگان به خاطر کافی نبودن حقوقشان بعد از بازنشستگی دوباره وارد بازار کار شده‌اند. این باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی جوانان شده است.

حمیده زرآبادی، نماینده تهران در سخنانی، اظهار کرد: دولت مکلف است برای همه شغل ایجاد کند و وضعیت بیمه را فراهم نماید، اما هم چنان برخی از فرصت‌های شغلی بی بهره هستند و حتی پوشش تامین اجتماعی ندارند.

به گفته وی مهم‌ترین دلایل دستمزد پایین و وضعیت نامطلوب نبود سیاست ها و قوانین جامع برای حمایت از بیکاران و نبود متولی مشخص برای حمایت از شاغلان است. در سال‌های گذشته سیاست ها و حمایت ها بر روی طرح وام خود اشتغالی و بنگاه های پر بازده بوده که سیکل ناقص موجود در این طرح ها و نبود نظارت کافی مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی گفت‌: وزارت علوم هم برای کسب درآمد تنها افزایش ظرفیت برای پذیرش دانشجو دارند بدون این که فکری برای اشتغال آنها کند. از طرف دیگر شاهد خروج افراد تحصیلکرده از کشور هستیم که همه در موضوع اشتغال تاثیر می‌گذارند.

احمد مرادی، نماینده بندرعباس نیز در سخنانی، گفت‌: شرایط فعلی باعث شده که بیشتر کارگاه‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ رو به تعطیلی بروند و واگذاری های غیر اصولی هم مشکلات را تشدید کرده است. بیکاری در کشور آسیب اجتماعی و امنیتی ایجاد می‌کند و تحصیلکردگان را با سرخوردگی مواجه می‌کند جای تاسف دارد ایران در حوزه اشتغال با کشورهایی همچون سوریه، عراق و افغانستان مقایسه می‌شود.

محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز هم گفت‌: این گزارش نشان می‌دهد که ما هم در مجلس شورای اسلامی به خوبی عمل نکرده‌ایم. لازم است بعد از این گزارش برنامه‌ریزی دقیقی از سوی مسئولان صورت گیرد. متولیان امر کسب و کار و وزرای مربوطه به مجلس شورای اسلامی آمده و پاسخگو باشند.

وی گفت‌: وضعیت بهداشت و درمان و کسب و کار و بیمه قشری از جامعه شرایط سختی را نشان می‌دهد. انتظارات مردم برخورد با افراد خاطی شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز نیز با تاکید بر این که این گزارش محصول بررسی یک ساله کارگروه اشتغال است، گفت‌: این گزارش در جلسات متعددی بررسی شده است که آثار مثبتی بر بازار کسب و کار داشته است.

وی گفت‌ که در این گزارش پیشنهادات و تکالیفی برای وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و علوم پیش‌بینی شده است که می‌تواند مسیر اشتغال را هموار کند. همچنین برای حمایت از بیکاران هم پیشنهادات جسورانه ای داده شده است و لازم است مجلس شورای اسلامی در این راه مهم گام بر دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید