تشکیل پرونده قضایی علیه بن‌سلمان در تونس/ کنفرانس خبری لغو شد

کدخبر: ۲۵۳۱۵۹
اقتصادنیوز: با وجود اعتراضات گسترده مردم تونس نسبت به سفر ولیعهد عربستان به این کشور، وی روز سه‌شنبه با رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور دیدار کرد اما نکته قابل توجه در این سفر اکتفا کردن رئیس‌جمهوری تونس به انتشار بیانیه ریاستی درباره دیدار با بن‌سلمان و لغو برگزاری کنفرانس خبری بود.

به‌ گزارش ‌اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ‌محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان روز سه‌شنبه وارد تونس شد و با الباجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس و یوسف الشاهد، نخست وزیر این کشور دیدار کرد. در این دیدار درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه بحث و گفت‌وگو شد.

این سفر در حالی صورت گرفته است که مردم تونس، فعالان و روزنامه‌نگاران این کشور تظاهرات گسترده‌ای را علیه محمد بن سلمان برگزار کردند.

مردم تونس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در اعتراض به سفر محمد بن سلمان در پایتخت تظاهرات گسترده‌ای را به راه انداختند.

سندیکای روزنامه‌نگاران تونسی نیز اعلام کرد که دستگاه قضایی این کشور تحقیقاتی را علیه محمد بن سلمان آغاز خواهد کرد.

این سندیکا روز دوشنبه شکایتی را علیه محمد بن سلمان ارائه کرده بود.

سندیکای روزنامه‌نگاران تونسی سند فرستاده شده از سوی پلیس به نماینده حقوقی سندیکا برای حضور در دفتر پلیس دادگستری به عنوان شاکی نسبت به انجام این سفر را منتشر کرد.

سندیکای مذکور اظهار داشت: این اقامه دعوی براساس گزارش مربوط به وضعیت حقوق بشر در یمن انجام گرفته و این سندیکا خواهان انجام تحقیقات و در نظر گرفتن تدابیر حقوقی لازم برای ارجاع این پرونده به دادستانی کل دادگاه بین‌المللی کیفری است.

خبرگزاری رویترز نیز در خبری گزارش داد، در جریان دیدار ولیعهد عربستان با الباجی قائد السبسی تنها از عکاسان برای گرفتن تصاویری از این دیدار دعوت و کنفرانس مطبوعاتی که معمولا در پایان چنین سفرهایی برگزار می‌شود، لغو شد.

ریاست جمهوری تونس تنها در پایان این دیدار بیانیه ریاستی را منتشر کرد. تحلیلگران معتقد هستند که این اقدام تلاشی برای فرار از سوالات خبرنگاران تونسی در خصوص این سفر است.

مدیر دفتر شبکه الجزیره در تونس نیز اعلام کرد که خبرنگاران تونسی به شدت از این اقدام ریاست جمهوری تونس خشمگین شدند چراکه به رسانه‌های عربستانی اجازه پوشش این دیدار را داده بودند.

به گفته این خبرنگار، ممانعت از پوشش خبری دیدار محمد بن سلمان با رئیس جمهوری تونس به خاطر فشار عربستان صورت گرفته است.

ریاست جمهوری تونس با صدور این بیانیه برای قانع کردن مردم این کشور به اهمیت این سفر از طریق متمرکز شدن بر چند نکته تلاش کرده است که از جمله آن موضوع سرمایه‌گذاری و همکاری با عربستان در زمینه‌های متعدد است.

الباجی قائد السبسی در واکنش به اعتراضات در خصوص استقبال وی از محمد بن سلمان گفت‌: بر اساس سنت‌های تونس نمی‌توان از یک شخص در خانه‌اش استقبال نکرد. اشاره السبسی به این مساله است که محمد بن سلمان در خاک کشور خود قرار دارد و مهمان تونس نیست.

وی همچنین در جریان دیدارش با محمد بن سلمان بر استحکام روابط عربستان و تونس تاکید کرد.

محمد بن سلمان اخیرا سفرهایی به امارات، بحرین و مصر داشته و قرار است به الجزایر و موریتانی نیز سفر کند. این سفرها اولین سفرهای وی به خارج از کشور از زمان کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول محسوب می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید