روزنامه اماراتی: قدرت‌های اروپایی تحریم ایران را دور می‌زنند

کدخبر: ۲۵۳۲۱۴
اقتصادنیوز: روزنامه « نشنال امارات ' گزارش داد فرانسه و آلمان در خصوص یک ابتکار برای تضمین مصونیت بخش هایی از تجارت اروپا با ایران در برابر تحریم های آمریکا ، اشتراک مساعی کرده اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این روزنامه اماراتی نوشت، دیپلمات های ارشد اروپایی گفته اند که این دو کشور ( آلمان و فرانسه) مسئولیت مشترک یک سازکار خاص موسوم به 'SPV' برای تبادل های مالی صادرات شرکت های اروپایی به ایران را بر عهده می گیرند. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) امسال اعلام کرد که واشنگتن از توافق هسته ای سال 2015 خارج می شود و تحریمهای آمریکا علیه تجارت نفتی و فعالیت های بانکی ایران را باز می گرداند. 

طبق هماهنگی های انجام شده ، پاریس و برلین توافق کرده اند که یک شرکت جدید در یکی از دو کشور فرانسه یا آلمان مستقر شود و مدیریت آن شرکت بر عهده کشور دیگر باشد. 

مالکیت سازوکار 'اس پی وی' بطور مستقیم با دولت های اروپایی خواهد بود که هدف از این اقدام این است که مقامات آمریکا از تلاش برای تحریم شرکتهای مشارکت کننده منصرف شوند. 

گفته می شود که مقامات انگلیسی نیز در حال ارزیابی مشارکت در این مکانیزم هستند. بنا بر گزارشها ، اتحادیه اروپا در تلاش است تا امکان مشارکت چندین کشور دیگر را نیز فراهم سازد. معماران این طرح امکان مشارکت کشورهای دیگر مانند چین در آینده را نیز مورد بررسی قرار داده اند. این کشورها و مقامات اروپایی امیدوارند که این سازوکار خاص در نهایت مجوز بانکی دریافت کند و به یکی از نهادهای رسمی اتحادیه اروپا تبدیل شود هر چند بنا بر گزارشها ، مقامات اذعان کرده اند که سازوکار 'اس پی وی' تنها از درصد کمی از تجارت بین اروپا و ایران محافظت خواهد کرد. 

اتحادیه اروپا از دو کشور اتریش و لوکزامبورگ درخواست میزبانی این سازوکار را کرده بود اما این کشورها در نتیجه فشارهای آمریکا از این امر خودداری کردند. هر دو کشور در گذشته به عنوان مجاری غیررسمی بانکی برای تجارت با ایران عمل کرده اند. 

اما 'ریچارد گرنل' سفیر آمریکا در آلمان هشدار داده است که 'اس پی وی' و نمایش بی اعتنایی و سرسختی در برابر تحریم های آمریکا اقدام هوشمندانه ای نخواهد بود. 

وی افزود: آمریکا اعمال تحریم هایی علیه نهادهای مشارکت کننده در این تاکتیک ها را بررسی خواهد کرد. 

طرح ساز و کار خاص 'اس پی وی' ناشی از خواست و تمایل اروپایی ها برای ادامه تجارت با ایران با وجود خروج یکجانبه آمریکا از برجام است. ایران و سایر امضا کنندگان این توافق تاکید کرده اند که قصد دارند برجام منهای آمریکا را زنده نگاه دارند هر چند آمریکا بارها کشورهای ادامه دهنده به تجارت با ایران را به اعمال تحریم تهدید کرده است. 

'آندریاس شوایتزر' مدیر عامل شرکت مشاوره تجاری 'آرجان کپیتال' گفت: انتظار می رود برخی از دولت ها و شرکت های اروپایی تحریم های آمریکا را اقدامی یکجانبه می دانند که تاثیری بر کشورهای ثالث طرف تجارت با ایران ندارد. 

وی افزود: موضوع دور زدن تحریم ها مطرح نیست. تحریم ها شامل گروه خاصی مانند دارندگان گذرنامه آمریکا ، تجارت اقلام مشخص می شود . اگر این موارد در کار نباشد یا یک شرکت در معرض (بازار و سیستم مالی) آمریکا نباشد ، بطور قانونی می تواند با ایران کار کند. 

این کارشناس گفت: مساله دور زدن تحریم ها نیست بلکه مساله دانستن چگونگی کنار آمدن با تحریم ها است ؛ برخی شرکتهای اروپایی می دانند می توانند این کار را انجام دهند. 

وی تاکید کرد: سازوکار خاص اروپایی از این لحاظ بسیار مهم است زیرا به دولتها اجازه می دهد که تجارت با ایران را جبران کنند و شرکتها اکنون با دولتهای خودشان سر و کار دارند نه با ایران . 

اتحادیه اروپا در همین حال روز سه شنبه در پی یک رشته دیدارهای سطح بالا با مقام های ایران بر خواست خود برای حفظ برجام تاکید کرد. 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال در دیدار با علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور ایران ، بر نگرانی اروپا از نقش ایران در منطقه تاکید کرد. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته به ایتالیا سفر کرد و بنا بر گزارش ها در خصوص مکانیزم مورد اشاره و دیگر تبعات خروج یکجانبه آمریکا از برجام بحث و گفتگو کرد. او در گذشته از شرکت های دیگر خواسته است که وارد کار شوند و خلاء ایجاد شده در تجارت ناشی از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را پر کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید