راهکار از بین بردن تلخی بادمجان

کدخبر: ۲۵۳۲۸۴
اقتصادنیوز: حتما برای شما هم پیش آمده که پس از خرید بادمجان متوجه تلخ بودن آن شده اید، خیلی ناراحت نباشید، در این مطلب علاوه بر صحبت های یک متخصص در مورد بادمجان، به روش گرفتن تلخی یا زهر بادمجان هم پرداخته ایم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از الودکتر؛ بادمجان از گروه سبزی‌هاست. این سبزی، حاوی ویتامین‌های محلول در آب به خصوص ویتامین‌های گروه B در حد بسیار خوب و سرشار از منیزیم و پتاسیم است. به علاوه به مقدار خیلی کمی هم آهن و سلنیوم دارد. در واقع این سبزی همان خواصی را دارد که سایر سبزی‌ها دارند. زمانی که به فردی توصیه می‌شود در برنامه غذایی خود، روزانه حدود 200 گرم از انواع سبزی‌ها ‌مصرف کند، بادمجان نیز از این گروه محسوب می‌شود..

بسیاری از افراد هنگام استفاده این سبزی، پوست آن را می‌گیرند درحالی که پوست بادمجان حاوی رنگدانه‌هایی است که در سایر موادغذایی یافت نمی‌شود و به آن «آنتو سیانیدین» گفته می‌شود. آنتوسیانیدین، خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارد بنابراین اگر با پوست مصرف شود، مانند بادمجان ترشی یا بادمجان سرخ‌‌شده یا به هر شکل دیگری با پوست، برای سلامت بسیار مفید خواهد بود.

 

چرا بادمجان تلخ است؟

علت تلخ ‌بودن برخی از بادمجان‌ها، ترکیب‌های شیمیایی‌ای به نام «آلکالوئیدها»یی است که داخل سلول‌های آن وجود دارد. بهترین روش برای از بین بردن تلخی بادمجان، اضافه کردن نمک به آن است. افزودن نمک به دلیل اینکه باعث افزایش فشار اسمزی در خارج سلول‌های بادمجان می‌شود، آلکالوئیدها را به سمت بیرون می‌کشاند. دراصطلاح عامیانه با این روش، «زهرابه» آن گرفته می‌شود که همان آب تلخی است که در اثر ایجاد فشار اسمزی از آن خارج می‌شود.

این سبزی کم‌کالری است به شرط اینکه هنگام سرخ‌کردن روغن کمتری به خود بگیرد زیرا جذب روغن بالا، مقدار چربی دریافت شده را افزایش می‌دهد و برای اینکه بادمجان روغن کمتری جذب کند، اول باید قبل از مصرف آن را در نمک خواباند. دوم اینکه می‌توان در مدت زمان کمتر، با شعله بیشتری آن را سرخ کرد تا روغن کمتری جذب کند. هرچند این نوع روش طبخ، چندان توصیه نمی‌شود.

مصرف روزانه بادمجان اشکالی ندارد مگر اینکه فرد به آن حساسیت داشته باشد زیرا آلرژن‌های موجود در بادمجان باعث بروز پاسخ‌های آلرژیک می‌شود به همین دلیل است که گفته می‌شود  بادمجان باد دارد.

دکتر رضا غیاثوند، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

بهترین راه گرفتن تلخی بادمجان

بادمجان در پخت غذاهای گوناگون کاربرد دارد. برای پخت انواع سوفله و گراتن می‌توانید از بادمجان استفاده کنید. بادمجان همچنین برای پخت غذاهای سنتی مانند کشک ‌بادمجان، میرزاقاسمی وخورش غوره بادمجان یا آش بادمجان به کار می‌رود. اما تلخی بادمجان، عاملی است که خیلی‌ها را از خوردن بادمجان و مشتقات آن گریزان کرده است.

بادمجان را پس از پوست کندن از وسط به دو نیم کنید. اگر تخم  زیاد دارد، آن‌ را در بیاورید. روی آن نمک بپاشید و روی یک سینی دستمال کاغذی بگذارید. بادمجان را روی آن بچینید و سینی را در آفتاب قرار دهید.

یک سطل را پر از آب کنید، مقداری آب لیمو در آن بریزید و بادمجان‌های پوست‌کنده را درون آن بریزید. بعد از ۱۰ دقیقه بادمجان‌ها را خارج کنید. در آخر بادمجان‌ها را بفشارید تا آب آن‌ها خارج شود.

بادمجان‌ها را برش بزنید و روی آن‌ها مقدار زیادی نمک بریزید. سعی کنید نمک زیاد بزنید زیرا بر اثر شسته شدن، مقدار زیادی از نمک‌ها از بین می‌رود. بعد از نیم ساعت بادمجان‌ها را آب‌کشی و در غذای مد نظر استفاده کنید.

تکه‌های بادمجان را به مدت ۳۰ دقیقه در شیر بخوابانید. این کار به گرفتن تلخی بادمجان کمکی نمی‌کند اما به خوشمزه شدن آن کمک می‌کند.

بادمجان‌های تکه شده را در یک سینی بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. بعد از زمان گفته شده بادمجان‌ها را خارج کنید و بگذارید یخ آن‌ها باز شود، سپس آن‌ها را بفشارید تا آب اضافی آن‌ خارج شود.

با به کارگیری این ترفند‌های آشپزی تا حد زیادی تلخی بادمجان گرفته می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید