پرونده انتخابات مجلس سنا دیروز رسما بسته شد؛ موفقیتی جدید برای ترامپ

کدخبر: ۲۵۳۳۶۰
اقتصادنیوز : سیندی هاید اسمیت، نامزد جمهوری‌خواه در یک مبارزه انتخاباتی ویژه توانست روز سه‌شنبه پیروز میدان باشد.

به گزارش اقتصادنیوز او با شکست دادن سیاه‌پوستانی که قصد به چالش کشیدن وی را داشتند توانست موانع پیش روی خود را کنار بزند و یک پیروزی تاریخی در ایالتی به‌دست آورد که از مسائل نژادپرستانه رنج می‌برد. به گزارش رویترز، در مبارزه بر سر آخرین کرسی‌های کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، یک نامزد جنجالی مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، به سنا راه یافت. او توانست در انتخابات جنجالی مایک اپسی، نماینده دموکرات‌ها را شکست دهد تا پرونده سنا بسته شود.

پیروزی جمهوری‌خواهان روی موج نژادی

با شمارش بخش عمده آرا در انتخابات ایالت می‌سی‌سی‌پی برای سنای ایالات‌متحده، سیندی هاید اسمیت از حزب جمهوری‌خواه با کسب بیش از ۵۵ درصد آرا بر مایک اپسی، نامزد حزب دموکرات پیروز شده و کرسی جمهوری‌خواهان در سنا را حفظ کرده است. مایک اپسی که سیاه‌پوست است، پیش‌تر عضو مجلس نمایندگان آمریکا بوده است.

مبارزات این دو نامزد به‌خاطر اظهارات جنجالی هاید اسمیت باعث جلب توجه در سطح ملی شده بود. در یک نوار ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، او گفته بود که برای رضایت حامیان خود حتی حاضر است در مراسم اعدام هم حاضر شود. او همچنین افزوده بود که اگر قرار است مردم به او رای ندهند، چه بهتر که تعداد کمتری به مرکز اخذ رای مراجعه کنند. با توجه به سابقه اعدام خودسرانه در تاریخ ایالت می‌سی‌سی‌پی و حساسیت گسترده نسبت به آن، این سخنان با انتقاد شدید مخالفان سیاسی سیندی هاید اسمیت مواجه شد. در گذشته، گاه سفیدپوستان نژادپرست به‌خاطر جرائم کوچک یا حتی اتهامات واهی، سیاه‌پوستان را بدون محاکمه رسمی در ملأعام به دار می‌آویختند درحالی‌که کسانی هم برای مشاهده دار زدن در محل جمع شده بودند. مخالفان هاید اسمیت گفتند که اظهارات او یادآور این وضعیت شرم‌آور بوده است. سی‌ان‌ان در گزارشی نوشته بود که هاید اسمیت از اعدام در ملأعام دفاع کرده است.

با پیروزی سیندی هاید اسمیت در انتخابات میان‌دوره‌ای، حزب جمهوری‌خواه ۵۳ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنا را در اختیار گرفته و اکثریت خود را به ۶ کرسی افزایش داده است. در سنای کنونی نسبت جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها ۵۱ به ۴۹ است. اگرچه حزب دموکرات توانست در انتخابات اخیر اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست آورد، اما اکثریت قوی جمهوری‌خواهان در سنا از ایجاد موانع جدی در برابر اقدامات رئیس‌جمهوری جلوگیری می‌کند. همچنین با توجه به نقشه انتخاباتی سنا و پیروزی قاطع آنها در این انتخابات، برخی می‌گویند که این الگو می‌تواند راهنمای انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری باشد و بر این اساس مدعی شده‌اند که ترامپ می‌تواند برای دور دوم نیز پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود. از طرف دیگر، همسویی سنا با رئیس‌جمهوری می‌تواند کمک بزرگی برای دونالد ترامپ باشد.

مصوبات مجلس نمایندگان برای تبدیل به قانون باید به تصویب سنا برسد و مجلس سنا نیز به‌عنوان یکی از دو مجلس کنگره، حق تصویب طرح‌های مورد نظر خود را دارد. درحالی که اعضای مجلس نمایندگان بیشتر به مسائل داخلی و محلی می‌پردازند، مجلس سنا معمولا نقش مهم‌تری در مسائلی مانند سیاست خارجی و امور دفاعی ایفا می‌کند. همچنین، مقامات ارشد دولتی نیز باید به تایید سنای آمریکا برسند. گفته می‌شود که مجلس سنای آمریکا یکی از نیرومندترین مجالس قانون‌گذاری در جهان است.

به گفته ناظران، انتخاب سندی هاید اسمیت همچنین باعث آسودگی خاطر رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد شد. ترامپ برای حمایت از این نامزد جمهوری‌خواه شخصا وارد مبارزات انتخاباتی شد و شکست در این مبارزات عملا به معنی نوعی شکست برای رئیس‌جمهوری هم محسوب می‌شد. با اعلام نتایج اولیه رای‌گیری برای یکی از کرسی‌های می‌سی‌سی‌پی، دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: تبریک به سناتور سیندی هاید اسمیت برای پیروزی بزرگ او در ایالت بزرگ می‌سی‌سی‌پی. ما همه به تو افتخار می‌کنیم.» هاید اسمیت نیز در سخنانی در جمع هواداران خود از کمک رئیس‌جمهوری تشکر کرد و گفت که نتیجه انتخابات تاکیدی بر عزم مردم بر حفظ ارزش‌های محافظه‌کارانه در این ایالت است. این درحالی است که اگر اپسی پیروز میدان می‌شد، او تبدیل به نخستین سناتور سیاه‌پوست پس از جنگ‌های داخلی آمریکا از می‌سی‌سی‌پی می‌شد.

برخی پیش‌بینی می‌کردند با توجه به اینکه جمعیت ۳۸درصدی سیاه‌پوست در این ایالت زندگی می‌کند اپسی از شانس پیروزی برخوردار است. به‌ویژه اینکه ویدئوی منتشر شده علیه سناتور اسمیت، موجب شده بود تا این احتمال داده شود که جمعیت سیاه‌پوستان در این ایالت می‌توانند زمین بازی را عوض کنند.  آخرین دموکراتی که از این ایالت وارد سنا شده است به سال ۱۹۸۲ باز می‌گردد. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌داد با توجه به رای خوب ترامپ در سال ۲۰۱۶در این ایالت، شانس پیروزی اسمیت بالاتر باشد. دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری تفوق ۱۸ درصدی در میزان آرای این ایالت، نسبت به هیلاری کلینتون داشته است.

هاید اسمیت خود را مدیون دونالد ترامپ می‌داند و به همین دلیل در سخنرانی پیروزی‌اش از ریاست‌جمهوری آمریکا به نیکی یاد و از او تشکر کرد. او در سخنرانی پیروزی‌اش گفت: شخصا از حمایت رئیس‌جمهوری کمال تشکر را دارم. می‌سی‌سی‌پی من را می‌شناسد، از قلب من آگاه است. اسمیت در این انتخابات با اختلاف رای ۸ درصدی پیروز میدان شد. اپسی هر چند جزو دموکرات‌ها به‌حساب می‌آمد اما او خود را میانه‌رو نشان داده و گفته بود که قصد همکاری با دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان در مسائل کشوری دارد. او همچنین سعی کرد سوای سرمایه‌گذاری روی آرای سنتی جمهوری‌خواهان، رای سیاهان را هم علیه هاید اسمیت بسیج کند. الگوی او داگ جونز دموکرات است که سال گذشته با بسیج رای سیاه‌پوستان و زنان توانست حمایت آرای خاکستری را به‌دست آورد.  اپسی پس از مغلوب شدن در انتخابات پیام تبریکی به هاید اسمیت فرستاد. او در جمع هواداران خود ضمن آرزوی موفقیت گفت: «هاید اسمیت به واشنگتن می‌رود تا چاره‌ای برای ایالت دوپاره می‌سی‌سی‌پی پیدا کند.

رقابت این دو در انتخابات ۶ نوامبر بسیار جالب بود، زیرا هیچ‌کدام نتوانسته بودند به رای ۵۰ درصدی مردم برسند. سناتور قبلی این ایالت، تاد کوچران به‌دلیل کهولت سن استعفا داده بود. او به‌دلیل مشکلات جسمی نتوانست خود را تا پایان دوره فعلی کنگره برساند.  پیروزی هاید اسمیت در این ایالت در شرایطی رقم خورد که برخی شرکت‌های بزرگ از جمله والمارت که یکی از سایت‌های بزرگ فروش آنلاین در آمریکای شمالی است، از کمپین اسمیت خواسته بود تا کمکی را که از این شرکت دریافت کرده بود بازگرداند. ویدئویی که از وی منتشر شد در شبکه‌های اجتماعی در آمریکا بازخورد زیادی داشت و از او تصاویری با پرچم کنفدراسیون منتشر شده بود. او ابتدا در برابر عذرخواهی از مردم مقاومت کرد، اما پس از مدتی در متنی از مردم عذرخواهی کرد. هاید اسمیت اپسی را مقصر وضعیت به‌وجود آمده دانست و آن را یک بازی سیاسی خواند اما اپسی در توییتی نوشت: همگان دیدند که چه کلماتی از دهان شما خارج شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید