الگوی آمریکایی در اقتصاد ایران

کدخبر: ۲۵۳۵۰۵
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بسیاری از قواعد اقتصادی اجرا شده درایران ناشی از الگو گیری از اقتصاد آمریکایی است و اگر امروز از گسترش فساد انتقاد می کنیم به دلیل نوع الگوی اقتصادی کشور است.
الگوی آمریکایی در اقتصاد ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، 'احمد میدری' در نشست تخصصی اقتصادی دومین همایش نکوداشت مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی در دانشگاه مفید قم افزود: از جمله اشتباهات صورت گرفته درحوزه اقتصادی کشور افزایش تعداد بانک ها و ناتوانی بانک مرکزی در کنترل آنهاست.

وی گفت: اقتصاد آمریکایی در چند دهه گذشته 2 بار با بحران شدید مواجه شد که ریشه این بحران ها از بانک های این کشور آغاز شد که این نشان از اهمیت مدیریت بانک هاست.

میدری یکی از دلایل موفقیت اقتصاد ژاپن را محدود کردن بانک های این کشور از 6 هزار بانک به پنج بانک اصلی دانست و افزود: کشورهای موفق کشورهایی هستند که تعداد بانک ها را محدود کردند و این کار مانع از تورم و خلق پول شد.

وی تاکید کرد: بسیاری از قواعد اقتصادی اجرا شده درایران ناشی از الگو گیری از اقتصاد آمریکایی است و اگر امروز از گسترش فساد انتقاد می کنیم به دلیل نوع الگوی اقتصادی کشور است.

میدری تاکید کرد: تا زمانی که راهبرد انتخاب شده برای اقتصاد در کشور الگویی فقرزا و معیوب است هر اقدامی در این زمینه نمی تواند موجب حل اساسی و ریشه ای فقر و نابرابری در کشور شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: هم اکنون تمام اقدام های صورت گرفته برای ریشه کنی فقر در کشور بر معلول های فقر متمرکز شده است و این در حالی است که باید به علت اصلی آن و نابرابری که همان انتخاب راهبرد اصلی اقتصادی است، توجه شود.

وی ، دلیل موفقیت کشورهای دارای اقتصاد مترقی را انتخاب الگوی صحیح اقتصادی دانست و ادامه داد: کشوری می تواند الگوی صحیح اقتصادی را انتخاب کند که صاحبان قدرت در آن کشور به جای تلاش برای حذف همدیگر، با یکدیگر مشارکت کنند و به دنبال شناسایی مشکلات و رفع خطاها باشند.

میدری با بیان اینکه روند های سیاسی در کشور به سمتی تقویت و گسترش گفت و گو در نظام سیاسی است، اظهار داشت: تقویت گفت و گو بین صاحبان قدرت در کشور این امید را زنده می کند که با افزایش تفاهم سیاسی، امکان رفع این خطاها در حوزه اقتصادی نیز فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پس از جنگ تحمیلی، با شوک های اقتصادی و تورم های سنگین در کشور مواجه شده ایم گفت: بررسی ریشه ای الگوهای اقتصادی نشان می دهد که پس از جنگ تحمیلی نگاه اقتصادی در کشور از دولتی به خصوصی با توجه به الگوهای اقتصادی کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفت.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تجربه کشورهایی که از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد خصوصی حرکت کرده اند متفاوت است به گونه ای که برخی کشورها با کمترین مشکلات یک روند ثابت و موفق را به سمت خصوصی سازی طی کردند و برخی کشورها در این مسیر به شدت متضرر شده و با تورم های چند صد درصدی مواجه شدند.

میدری ادامه داد: مقایسه تجربه این دو دسته از کشورها و الگوگیری از آنها در ایران نشان می دهد که دلیل افزایش تورم، فقر و تورم در کشور پس از جنگ تحمیلی ناشی از شیوه انتخاب الگوی مسیر حرکت از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد غیردولتی است.

دومین همایش بزرگداشت آیت الله موسوی اردبیلی با حضور شخصیت های برجسته حوزوی در دانشگاه مفید قم برگزار شد. این همایش با محوریت موضوعات حقوقی، سیاسی و اقتصادی پیرامون آزادی عقیده و ارتداد، استقلال قوه قضائیه و فقر است.

مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع فقید تقلید پس از یک عمر تلاش علمی، فقهی و سیاسی سوم آذرماه 1395 در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد. 

وی متولد سال 1304 در اردبیل بود که پس از شهادت آیت الله بهشتی از سال 1360 تا 1368 به ریاست دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور رسید. 

عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور، عضو شورای عالی قضایی، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی و مسئولیت اجرای فرمان 6 ماده‌ای حضرت امام راحل از مسئولیت های این مرجع فقید بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید