نخست وزیر انگلیس: بن‌سلمان باید درباره قتل خاشقجی شفاف عمل کند

کدخبر: ۲۵۳۵۶۶
اقتصادنیوز: «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس که برای شرکت در کنفرانس گروه 20 به آرژانتین سفرکرده، درباره دیدار پیش روی خود با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به اسکای نیوز گفت: ارتباط انگلیس با عربستان زمینه شفاف سازی قتل خاشقچی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نخست‌وزیر انگلیس افزود که قصد دارد تا در این دیدار، پیرامون موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی با ولیعهد عربستان صحبت کند. 

وی ادامه داد: عربستان بایستی تضمین دهد که به‌طور کامل، معقول و شفاف درباره این مساله تحقیق کند بطوری که که مردم بتوانند به آن اعتماد کنند و افرادی که در این ماجرا مسئول بودند مجازات شوند.

خاشقچی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد. 

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 تن ازجمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیرشده‌اند. 

همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 مامور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است.

به‌رغم فشارها و مخالفت افکار عمومی بن سلمان چهارشنبه گذشته وارد بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین شد. این شهر امروز جمعه و فردا شنبه میزبان اجلاس گروه 'جی 20 ' با حضور وزیران اقتصاد (دارایی) و مسئولان بانک‌ مرکزی 20 اقتصاد مطرح دنیا است.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه گذشته بر اساس بند حاکمیت بین‌المللی قوه قضائیه در قانون اساسی آرژانتین خواستار تحت پیگرد قرار گرفتن ولیعهد سعودی شد. قانون اساسی آرژانتین حاکمیت جهانی قضائی در مورد جنایات جنگی و شکنجه را به رسمیت می‌شناسد و بر همین اساس مقامات قضائی این کشور صرف‌نظر از محل وقوع جرم و یا ماهیت ملی مجرم و یا قربانی مجاز به انجام تحقیق در خصوص جنایات یادشده و محاکمه جنایتکاران است.

گزارش‌ها حاکی است دادستانی کل آرژانتین شکایت سازمان جهانی دیده‌بان حقوق بشر در این رابطه را به جریان انداخته است.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه اظهارات خود عنوان کرد که در ملاقات با ولیعهد سعودی درباره بحران یمن نیز رایزنی خواهد کرد. 

او بیان کرد: وضعیت انسانی در یمن رو به وخامت می‌رود و ما به‌شدت در این رابطه نگران هستیم. 

«می» بدون اشاره به میلیاردها دلار معاملات تسلیحاتی انگلیس و عربستان، ادعا کرد که لندن یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان اقلام انسان دوستانه به یمن است، افزود: اینک فرصتی به وجود آمده که برای پایان دادن به بحران یمن به راه‌حل سیاسی دست پیدا کنیم.

عربستان و امارات متحده عربی، از ششم فروردین سال 94 در ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. 

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 16 هزار شهروند یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار تن دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید