رشوه عربستان به سناتورهای آمریکایی برای رای منفی به لایحه ضد سعودی

کدخبر: ۲۵۳۶۹۴
اقتصادنیوز: سناتورهای آمریکایی که در سنا به پیش‌نویس لایحه ضدعربستانی رای منفی دادند، از لابی‌های سعودی پول دریافت کرده بودند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه نیوزویک در گزارشی نوشت: روز چهارشنبه، سناتور‌های آمریکایی یک ضربه تاریخی را به روابط این کشور با همپیمانش یعنی عربستان سعودی وارد آوردند، کشوری که مقاماتش مرتکب نقض‌های حقوق بشری قابل توجهی شده‌اند. سنای آمریکا به پیشبرد پیش‌نویس مصوبه‌ای رأی داد که به همه حمایت‌های نظامی آمریکا از جنگ تحت فرماندهی عربستان سعودی در یمن پایان خواهد داد. اما دست‌کم پنج سناتور جمهوری‌خواه که علیه این لایحه رأی داده بودند، از لابی‌هایی پول دریافت کرده بودند که با عربستان سعودی همکاری می‌کنند، حقیقتی که نشان می‌دهد چگونه این پادشاهی از ثروت گسترده خود برای تأثیر گذاری بر سیاست خارجی آمریکا استفاده می‌کند.

بر اساس گزارشی که مرکز سیاست بین‌المللی در ماه گذشته منتشر کرد، سناتور‌های جمهوریخواه روی بلانت از میسوری، جان بوزمن از آرکانزاس، ریچارد بور از کارولینای شمالی، مایک کراپو از آیداهو و تیم اسکات از کارولینای جنوبی از شرکت‌های لابی که برای عربستان سعودی کار می‌کنند، پول دریافت کردند.

در این گزارش به نام بور به عنوان یکی از ده دریافت‌کننده پول از شرکت‌هایی اشاره شده است که در سال 2017 برای عربستان سعودی کار می‌کردند. در این گزارش همچنین به نام قانون‌گذاران دموکرات همانند هیدی هیتکمپ از داکوتای شمالی، جو مانچین از ویرجینیای غربی و رابرت منندز از نیوجرسی اشاره شده است. گفته می‌شود ستاد تبلیغات انتخاباتی بلانت 19 هزار و 200 و 50 دلار از شرکت‌های نماینده عربستان سعودی در سال گذشته پول دریافت کرد.

بر اساس این گزارش، سناتور‌ها باب منندز و کراپو هم از شرکت «اکوئر پاتون باگز پی‌ای‌سی» (Squire Patton Boggs PAC) هزار دلار دریافت کردند. این شرکت در آن زمان برای عربستان سعودی کار می‌کرد. ادعا می‌شود بوزمان، کراپو و بور و اسکات همگی کمک‌هایی حدود 2000 دلار در روز‌هایی دریافت کردند که لابی‌های سعودی با آن‌ها تماس می‌گرفتند.

هیچ یک از این سناتور‌ها فورا به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند.

بر اساس برخی تخمین ها، عربستان سعودی حدود 27 میلیون دلار در سال 2017 صرف لابی‌های خود کرد. دادخواست‌های موجود در وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد دولت سعودی حدود 7 میلیون دلار در سال 2018 به عوامل خارجی پرداخت کرده است.

به نوشته نیوزویک، کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان، در استانبول در روز دوم ماه اکتبر سبب اعمال فشار‌های بی سابقه بر روابط سنتی دوستانه بین دو کشور شد و به تقویت تلاش‌ها برای متوقف شدن جنگ تحت فرماندهی عربستان سعودی در یمن کمک کرد که به شیوع وبا در این کشور و یکی از بزرگترین قحطی‌ها طی چند دهه گذشته منجر شده است. برخی از شرکت‌های لابی از قبیل: گلور پارک گروپ و بی آر جی گروپ در بحبوحه واکنش‌های منفی ناشی از کشته شدن خاشقجی، مشتریان سعودی خود را کاهش دادند.

سناتور‌های آمریکایی با 63 رأی موافق در مقابل 37 رأی مخالف در روز چهارشنبه به پیشبرد پیش‌نویس مصوبه‌ای در این باره رأی دادند. این رأی گیری اقدامی است که سبب مطرح شدن این مصوبه در سنا می‌شود، اما مجلس نمایندگان آمریکا هنوز در ارتباط با یمن اقدامی انجام نداده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که یکی از هم پیمانان قاطع عربستان سعودی محسوب می‌شود و توانست به قرارداد‌های تسلیحاتی گزافی با ریاض دست پیدا کند و ارتباطات شخص مالی اش با این کشور تحت موشکافی قرار دارد، تهدید کرده است اگر این مصوبه به میز او برسد، آن را وتو خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید