فرمانده اسبق سپاه: قانون اساسی نیاز به تغییر دارد/تاریخ مصرف اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تمام شده است

کدخبر: ۲۵۳۷۳۱
اقتصادنیوز؛ حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی و از فرماندهان ارشد و اسبق سپاه پاسداران می گوید: تاریخ مصرف اصلاح طلبی و اصولگرایی تمام شده و اکنون دوره تحول گرایی است. بر این اساس نیاز به انقلاب در انقلاب داریم.
فرمانده اسبق سپاه: قانون اساسی نیاز به تغییر دارد/تاریخ مصرف اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تمام شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ حسین (شهرام) کنعانی مقدم سابقه زیادی در انقلاب دارد. قبل از انقلاب در گروه توحیدی عمل به مبارزه مسلحانه با رژیم مشغول شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم کارنامه پر و پیمانی دارد. عضویت در شورای عالی سپاه، قایم مقامی طرح و عملیات کل سپاه، فرماندهی قرارگاه فتح در عملیات های فتح المبین و بیت المقدس، قایم مقامی آموزش نظامی کل سپاه، فرماندهی عملیات مرصاد در محور اسلام آباد، رییس ستاد فرماندهی نصر، ریس هیات مدیره موسسه ملی نخبگان ایران و عضویت در کمیته سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوابق ایشان است. 

کنعانی مقدم در گفت‌وگویی با اشاره به 4 دهه آزمون و خطاهای بسیار پس از انقلاب اسلامی گفت: 22 بهمن امسال وارد دهه پنجم انقلاب اسلامی می شویم. وقت آن رسیده است که این سوال پاسخ دهیم که آیا ما توانسته ایم برای نسل جدید خود الگویی از یک نظام سیاسی قدرتمند و موفق را - با توجه به شعارهایی که در جریان انقلاب سرداده ایم ایجاد کنیم- که قادر به حل مشکلات جامعه باشد، یا اینکه هنوز دنبال این هستیم که فرصتی برای این کار فراهم شود! سال 57 ما به نقطه ای رسیدیم که نظام سلطنتی را واژگون ساختیم و جمهوری اسلامی را مستقر کردیم. اما آیا ما فقط می خواستیم شاه سقوط کند یا قرار بود یک حرکت رو به جلو و توام با رشد و تعالی را دنبال کنیم؟

وی درباره تسخیر سفارت آمریکا و مخالفت مهندس بازرگان با این اقدام دانشجویان خط امام می‌گوید: فقط هم مهندس بازرگان چنین نظری نداشت. خیلی های دیگر هم با ایشان هم عقیده بودند که انقلاب تمام شده است و باید رفت و کنار نشست. ولی نظر امام خمینی (ره) این نبود. وقتی لانه جاسوسی آمریکا تسخیر شد من جزو لایه بیرونی این حرکت بودم . با حاج احمدآقای خمینی در ارتباط بودم. هنگامی که امام به صراحت بیان کرد که این انقلاب( تسخیر لانه جاسوسی) خیلی بزرگتر از انقلاب بهمن 57 است در واقع خط مشی انقلاب را نشان داد. یعنی امام معتقد به تئوری « انقلاب در انقلاب» بود و آن را راه تداوم انقلاب اول و حفظ اصول انقلاب می دانست.

کنعانی مقدم ضمن تبیین مبانی انقلاب و اصول مدنظر امام خمینی گفت: این مبانی اگر مد نظر قرار گیرد می توان انقلاب در انقلاب را تحقق بخشید و بعد دینامیک انقلاب را زنده کرد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که نسلی انقلابی است که بتواند انقلاب کند. در این راستا قانون اساسی هم می تواند تغییر کند. مقام معظم رهبری هم در کرمانشاه مطرح کردند که می توان رفت و در اتاق های فکر نشست و بحث کرد که نظام ما باید ریاستی باشد یا پارلمانی؟

فرمانده اسبق سپاه افزود: بعد از گذشت 40 سال از انقلاب می توان چنین کارهایی را کرد. چندی پیش با آقای علی لاریجانی رییس مجلس جلسه ای داشتم. به ایشان گفتم: «وقتی به قانون اساسی فعلی مان نگاه می کنیم هم رسوبات حکومت سلطنتی در آن هست، هم رسوبات نظام پارلمانی، هم رسوبات نظام ریاستی، هم رسوبات نظام حزبی و هم رسوبات نظام ولایی. در حالی که این پنج تا با یکدیگر در تناقض هستند. تازه ما می آییم و ادعا می کنیم حکومت مان جمهوری است. در این قانون اساسی هم مشروطه وجود دارد، هم مشروعه، هم نظام سلطنتی. یعنی خیلی از اختیاراتی که نظام سلطنتی داشته است در ساختار فعلی همچنان باقی است. برخی قدرت ها را در اختیار حاکمیت قرار دادیم مانند نظام سلطنتی. وقتی این همه تناقض در نوع حکومتمان داریم و نتوانسته ایم آنها را حل کنیم هر قانونی که در سطوح پایین تر وضع می کنیم دچار تناقض و ناکارآمدی می شود. بحث «اندرکنش» قوانین مساله بسیار مهمی است. پیشنهادم این است اداره ای در مجلس برای بررسی اندرکنش قوانین تاسیس شود. مثلا اکنون قانون احزاب را به مجلس برده ایم، اما نمی دانیم اندرکنش این قانون با قانون جرم سیاسی چیست؟»

کنعانی مقدم با اشاره به لزوم هرس کردن درخت انقلاب گفت: نزدیک هر انتخابات که می شویم به جان هم می افتیم و مدام از درخت انقلاب می کاهیم. توجه نداریم که حذف نیروهای انقلاب از انقلاب چه قدر خطرناک است. نسل جدید می پرسد چه شد که شما بعد از 40 سال همه رییس جمهورهای خود را خائن می دانید؟ بنی صدر را که گفتید خائن بود و هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و غیره را به همین ترتیب. یعنی انقلاب شما بعد از 40 سال نتوانست رییس جمهوری با آرمان هایی که مدنظر انقلاب بود عرضه کند؟ نسل جدید می گوید اگر رای رای ما است ما می خواهیم این رییس جمهورمان باشد. اما شما می گویید خیر باید نامزدها از این فیلتر عبور کنند و مثلا یکی از این پنج نفری که ما می گوییم انتخاب شود. آیا این دیگر مفهوم مردم سالاری می دهد؟ این ها چیزهایی است که به اسم تفسیر از قانون اساسی، تفسیر از نظرات امام و تفسیر از بیانات مقام معظم رهبری به تدریج به این انقلاب آویزان و آن را زشت کرده ایم. کارآمدی آن را هم از بین برده ایم. نسل تازه می گوید ما کارآمدی را می خواهیم.

وی در ادامه با تاکید براینکه تاریخ مصرف اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به سر آمده است گفت: الان دوره تحول گرایی است. تحول گرایی است که حقیقت گراست و نگاهش به مسائل جناحی نیست. تحول گرایی می گوید به هر انسانی فارغ از اینکه جناحش چیست باید میدان داد تا بیاید و کار کند. تحول گرا دنبال این نیست که وقتی به قدرت می رسد افرادی را از جناح خود وارد صحنه کند. تحول گرایی در قوه قضاییه به این معناست که باید همه آدمها فضای کار و حضور در این قوه را پیدا کنند. مطمئن باشید دیگر نمی توان این کشور را به صورت جناحی اداره کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید