مقام ارشد وزارت خارجه: هماهنگی‌های انجام شده با اروپا به زودی اعلام می‌شود/تصمیم نهایی را نظام می‌گیرد

کدخبر: ۲۵۴۰۰۳
اقتصادنیوز؛ یک مقام ارشد در وزارت امورخارجه گفت: اروپایی‌ها در مورد اجرایی کردن برجام جدی هستند و هماهنگی‌های لازم انجام شده و به زودی اعلام می‌شود.
مقام ارشد وزارت خارجه: هماهنگی‌های انجام شده با اروپا به زودی اعلام می‌شود/تصمیم نهایی را نظام می‌گیرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از الف؛ چند ماهی است که از قول و قرار اروپایی‌هایی برای سازوکار ویژه مالی با ایران گذشته است، اگرچه اذغان می‌کنند که اراده سیاسی برای حفظ برجام دارند، اما باید منافع اقتصادی ایران در برجام را تامین کنند، که عملا تاکنون اقدام خاصی انجام ندادند و فقط وعده‌هایی دادند که تاکنون عملیاتی نشده است.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه چندی پیش با بیان اینکه اروپا هنوز منافع ایران در برجام را تامین نکرده وتعارفی برای خروج از برجام نداریم، گفت:  برجام در حال حاضر به یک عرصه تعارض و چالش بین اروپا و آمریکا تبدیل شده است، به‌طوری‌که هیچ‌گاه این درجه از اختلاف بین اروپا و آمریکا به‌عنوان دو متحد بسیار نزدیک و راهبردی دیده نشده بود.

عراقچی روز جمعه گذشته نیز گفت: درباره سازوکار ویژه مالی اروپا گفت: آنها تاکنون نتوانسته‌اند راه حل‌های عملیاتی معرفی کنند، اما ما هم قرار نیست تا ابد صبر کنیم، حتما در زمان خود، تصمیمات مقتضی را خواهیم گرفت.

طبق گفته مقامات اروپایی‌ و کارشناسان خارجی و داخلی، خروج آمریکا از برجام موجب ایجاد شکاف عمیق اروپا و ایالات متحده شده است و طبق گفته مقامات کشورمان آمریکا مانع اصلی ائتلاف وقت اروپایی در مقابل ایران است.

اما سوال این است که تهران تا چه زمانی منتظر وعده‌های اروپایی‌ها می‌ماند؟! شواهد نشان می‌دهد که اروپایی‌ها در عملیاتی کردن طرح‌های خود با مشکل مواجه هستند یا اینکه وقت کشی می‌کنند؛ چراکه تاکنون ایران بیش از اندازه به اروپایی‌ها مهلت داده است.

در همین راستا، یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار الف، در مورد اینکه آیا اروپایی‌ها به دنبال راه‌حل جدی و واقعی هستند یا فقط وعده می‌دهند؛ گفت: اروپایی‌ها در حفظ برجام و انجام تعهدات خود جدی هستند؛ ولی آمریکا به شدت به آنها فشار می‌آورد.

مقام ارشد وزارت خارجه تاکید کرد: ظاهرا همه هماهنگی‌ها انجام شده است و بزودی اعلام می‌شود.

وی در مورد این سوال که جمهوری اسلامی ایران تا چه زمانی منتظر اقدام اروپایی ها خواهد ماند، پاسخ داد: در مورد اینکه ایران تا چه زمانی منتظر اقدام اروپایی‌ها خواهد ماند، تصمیم نهایی را نظام می‌گیرد و ما از آن پیروی می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید