درخواست ترامپ از پاکستان درباره افغانستان

کدخبر: ۲۵۴۱۹۹
اقتصادنیوز؛ رئیس جمهوری آمریکا که بارها در هفته های اخیر پاکستان را به کم کاری در موضوع افغانستان متهم کرده بود در نامه ای به عمران خان از وی برای حل مشکلات افغانستان درخواست کمک کرد.
درخواست ترامپ از پاکستان درباره افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ تلویزیون «جیو» پاکستان روز دوشنبه در خبری فوری اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با ارسال نامه ای به «عمران خان» نخست وزیر پاکستان، از وی خواسته است که در خصوص حل مشکلات جنگ افغانستان و کشاندن طالبان به پای میز مذاکره به واشنگتن کمک کند.

بنا بر این گزارش، ترامپ در نامه خود از دولت پاکستان خواسته است تا در حل و فصل فرآیند صلح افغانستان به آمریکا کمک کند.

بر اساس گزارش رسانه های پاکستان، این نامه امروز دوشنبه به دست نخست وزیر پاکستان رسیده است.

اخیرا نیز عمران خان نخست وزیر پاکستان در دیدار با برخی فعالان رسانه ای این کشور در اسلام آباد، گفته بود که اسلام آباد، نقش تعیین کننده ای برای حل مشکلات جنگ افغانستان ایفا می کند.

به گزارش ایرنا ،نامه ترامپ به عمران خان در حالی در عرصه سیاسی نگاشته و ارسال شده است که پیش از این نیز ، نخست وزیر پاکستان به ادعاهای ترامپ پاسخ داده بود.

جنگ توییتری رهبران آمریکا و پاکستان پس از آن به راه افتاد که عمران خان نخست وزیر پاکستان به اظهارات تازه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد عملکرد پاکستان در جنگ به رهبری آمریکا در افغانستان، واکنش تند نشان داد.

ترامپ در مصاحبه‌ای که از تلویزیون فاکس نیوز پخش شد، گفته بود :بن لادن در مجاورت آکادمی نظامی پاکستان زندگی می‌کرد و همه درآن کشور این را می‌دانستند اما با آنکه آمریکا سالانه ۱.۳ میلیارد دلار کمک مالی به پاکستان می‌دهد، کسی در این باره چیزی نگفت.

او در ادامه گفته بود که در صورت همکاری پاکستان، اسامه بن‌لادن خیلی زودتر دستگیر می‌شد.

عمران خان نیز در توییتی که پس از این اظهارات منتشر کرد، رئیس جمهوری آمریکا را به باد انتقاد گرفت و گفت که ترامپ می‌خواهد 'بار ناکامی آمریکا' در جنگ افغانستان را به دوش پاکستان بیندازد.

عمران خان در توئیت خود نوشت:آمریکا به جای مقصر دانستن پاکستان در ناکامی‌هایش، می‌باید با جدیت بررسی کند که چرا با وجود ۱۴۰ هزار نیروی ناتو به علاوه ۲۵۰ هزار نیروی نظامی افغان، و بر اساس گزارش‌ها، صرف یک تریلیون دلار در جنگ افغانستان، امروز طالبان نیرومندتر از گذشته است؟

عمران خان همچنین مدعی شد که طی سال‌های 'جنگ آمریکا علیه تروریسم' در افغانستان، کشورش متحمل ۷۵ هزار تلفات جانی شده و 123 میلیارد دلار خسارت اقتصادی دیده است، در حالی که کمک‌های آمریکا به گفته او بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

دونالد ترامپ سه ساعت پس از انتشار توئیت عمران خان، در توییتی به او پاسخ تندی داد و گفت:از این به بعد به پاکستان میلیون‌ها دلار نمی‌پردازیم چرا که آنها پول ما را می‌گیرند و کاری برای ما نمی‌کنند. نمونه واضح چنین رفتاری بن لادن است و نمونه دیگرش هم افغانستان.

چند ماه قبل ازاین اظهارات ترامپ، اداره او اعطای کمک مالی ۳۰۰ میلیون دلاری به پاکستان را به حال تعلیق درآورده بود.

اوایل سال جاری میلادی نیز پنتاگون، نزدیک به یک میلیارد دلار کمک خود به پاکستان را به دلیل آنچه که وزارت دفاع آمریکا ناکامی اسلام آباد در مهار شبکه حقانی می‌خواند، قطع کرد.

مقام‌های افغان سال‌هاست که پاکستان را به عدم همکاری در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی متهم می‌دانند و می‌گویند آن کشور به اعضای گروه‌های تندرو آموزش‌های جنگی می‌دهد و مهاجمان انتحاری که در پاکستان آموزش می‌بینند، برای انجام حملات به افغانستان فرستاده می‌شوند.

اما از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد، برخورد آمریکا با پاکستان از نرمش گذشته فاصله گرفت و طی دو سال گذشته مقام‌های واشنگتن بارها از نحوه عملکرد پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید