وزیر بهداشت:

در یک ماه گذشته هیچ شرکت دارویی ایرانی نتوانسته است پول به خارج منتقل کند

کدخبر: ۲۵۴۲۰۶
اقتصادنیوز؛ حسن قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، گفت: در طول یک ماه گذشته هیچ شرکت دارویی ایرانی نتوانسته پول خود را به خارج از کشور ارسال کند.
در یک ماه گذشته هیچ شرکت دارویی ایرانی نتوانسته است پول به خارج منتقل کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم رونمایی از ۶ محصول دانش بنیان حوزه سلامت، اظهار داشت: در طول یک ماه گذشته هیچ شرکت دارویی ایرانی نتوانسته پول خود را به خارج از کشور ارسال کند و وزیر امور خارجه و رییس جمهور آمریکا به دنبال فریب افکار عمومی هستند و این به معنی پیدا نشدن راه هایی برای مقابله با تحریم نیست. بارها گفته ام که در قرن بیست و یکم، صحبت از تحریم، شوخی است. آن هم برای کشوری که ۱۵ همسایه و دوستان زیادی در دنیا دارد، اما از تحریم یا جنگ، هیچ انسانی به جز افکار بیمار، استقبال نمی کند که متاسفانه امروز همه افرادی که افکار بیمار در این زمینه دارند، یکجا جمع شده اند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم با تحریم مقابله کنیم باید از فرصت ها استفاده کنیم. تحریم ها این اجبار را برای ما ایجاد می کند که مصرف کنندگان حتما از محصولات داخلی حمایت و استقبال کنند و اطمینان داشته باشند که اجازه نمی دهیم محصولی وارد بازار شود به جز اینکه استانداردها را رعایت کرده باشد و فرزندان و خانواده های مردم مانند خانواده ما هستند. بنابراین مردم در مورد کیفیت محصولات حوزه سلامت، مطمئن باشند البته فشارها بر روی ما وجود دارد و ما را متهم می کنند که طرفدار واردات هستیم، اما اگر واردات یک محصول وجود دارد به این دلیل است که باید جنس، محصول و صنعت مرغوبی را در حوزه پزشکی در اختیار مردم بگذاریم چون مردم ما را امین خودشان می دانند.

هاشمی یادآور شد: در مواردی که محصولی را تایید می کنیم، مردم اطمینان داشته باشند که استفاده از آن برای مصرف کننده، ضمانت های سلامتی کافی را از قبل دریافت کرده بنابراین مردم تلاش کنند که از محصولات داخلی استفاده کنند. البته تولیدکنندگان نیز نباید از این فرصت، سوء استفاده کرده و باید تلاش کنند که اعتماد از دست رفته را برگردانند و سرمایه اجتماعی را از مسیر ارتقای کیفیت و رعایت انصاف در قیمت گذاری برای محصولات خود ایجاد کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید در مقابل تحریم ها ایستادگی کنیم، افزود: هیچ خبری از معنای ضعف در مردم ایران در برابر فشارهای بزرگ نیست و آمریکا و اذناب آنها در منطقه نتوانسته اند مردم ایران را وادار کنند که به رفتارهای ظالمانه ای که آنها از نوکران شان در منطقه می پسندند، تن در دهند و راه مقابله با زیاده خواهی و تهدیدها، توجه و احترام به علم، عالم، استفاده از تجربیات و دانش بشری، گذر از خودبزرگ بینی، تولید محصولات بومی و داخلی و حمایت از آنها است.

هاشمی افزود: حمایت از محصولات و تولیدات داخلی بر عهده مردم، دولت و بیمه ها است و فکر می کنم که در بخش قانونگذاری، نهایت حمایت از تولیدات داخلی شده اما در اجرا، ضعف هایی وجود دارد که بخشی از آن به ارائه کنندگان محصولات مربوط می شود چون ابتدا محصولات خود را با قیمت مناسب وارد بازار می کنند، اما پس از یافتن مشتری، برخی از آنها تخلف می کنند.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهم ترین کمک وزارت بهداشت به شرکت های دانش بنیان، تسهیل در تایید محصولاتی است که در سلامت مردم مفید هستند، افزود: اعطای مجوزهای لازم و تاییدیه های بین المللی برای این شرکت ها باید با سرعت و دقت مناسب انجام شود و تاییدیه یک محصول برای ورود به بازار و استفاده انسانی از آن، به دو سال وقت نیاز دارد، لذا دستور دادیم که این فرآیند با رعایت حقوق مردم و صیانت از استانداردهای بین المللی، سرعت بیشتری پیدا کند. البته نقش حمایت بیمه ها از محصولات داخلی نیز مهم است، اما آنها متناسب با حق پرداختی از سوی بیمه شدگان و حمایت های دولت، می توانند محصولات جدید داخلی را تحت حمایت قرار دهند.

هاشمی تاکید کرد: بخش مهمی از حمایت های وزارت بهداشت از محصولات و تولیدات داخلی در گرو در اختیار داشتن بازار است و اعلام کرده ایم اگر یک محصول ایرانی بتواند در خارج از مرزهای کشور برای خود بازار پیدا کند به ازای هر یک میلیون یورو که می تواند در خارج از کشور بازار داشته باشد، ۱۰ درصد از سهم بازار را در اختیار آن می گذاریم و اگر محصولی بتواند بیش از ۵۰ درصد از بازار ایران را به خود اختصاص دهد، ۹۰ درصد واردات محصول مشابه را کاهش می دهیم. در جهت قیمت گذاری نیز اعلام کرده ایم که قیمت این محصولات، حداقل ۷۰ درصد قیمت بهترین برند دنیا خواهد بود و این امتیاز در کمتر منطقه ای از دنیا برای تولیدکننده پیشنهاد شده و اگر می بینید که در طول سال های گذشته افتخارات متعددی کسب شده به دلیل حمایت های بخش فناوری وزارت بهداشت برای تولیدکنندگان داخلی است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تحریم ها بر کشور و تولید محصولات مختلف در کشور تاثیر می گذارد و به دروغ از قول من عنوان کرده بودند که تحریم ها بی اثر است که درست نیست و خلاف واقع است چون تحریم حتما در کشور تاثیرگذار هستند. البته این به معنی خودباختگی نیست بلکه به معنی محکوم کردن ظلمی است که در حق ملت ایران می شود.

هاشمی تصریح کرد: برخی از شرکت های هواپیمایی، کشتیرانی و بانک های برخی از کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند، امروز مردم ایران را تنها گذاشته اند، بنابراین حتما تحریم ها در کشور اثرگذار است، اما بیشترین اثرات تحریم قبل از 13 آبان وجود داشت که خوشبختانه بازار اداره شد و مشکلی برای مردم ایجاد نشد و کار ما دشوار است و مردم ایران اطمینان داشته باشند که اجازه نمی دهیم مشکلی برای آنها به وجود آید چون دوستان و عزیزان سختکوش زیادی در داخل و خارج از کشور داریم که به ما کمک می کنند.

وی خاطرنشان کرد: فشار رسانه ها و انجمن های مردم نهاد در سطح بین الملل باید حتما بر روی آمریکایی ها، اروپایی ها و مدعیان حمایت از حقوق بشر وجود داشته باشد چون این رفتارها در قرن بیست و یکم با ملت های دنیا، با هیچ اصول دنیا سازگاری ندارد، اما ملت ما بیش از ۳۰ سال است که تحریم است. البته افتخار نمی کنیم که تحریم هستیم، اما افتخار می کنیم که ملتی مقاوم بوده و بر اصول خودمان پایدار هستیم.

هاشمی افزود: مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر تحریم های ظالمانه در دهه های گذشته عبرتی است برای افرادی که فکر می کنند از این حربه می توانند استفاده کنند تا ملت ها را به زانو در بیاورند و پیام بسیار روشنی به همه آزادی خواهان است که دنیا رییس ندارد و همه محکوم به تبعیت از آن نیستند و باید برای استقلال کشور هزینه کرد و این هزینه دستاورد بزرگی دارد که آن هم نوکری آمریکا و دیگران نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به افتتاح خط تولید ۹ داروی ضد سرطان در هفته گذشته، گفت: امروز به فاصله یک هفته از افتتاح این خطوط تولید، مجموعه ای از دستاوردهای جوانان ایرانی در حوزه تولیدات و محصولات پزشکی را شاهد هستیم و اطمینان دارم که این دو رویداد مهم که با اراده جوانان و شرکت های دانش بنیان به نتیجه رسید، موجب خوشحالی مردم می شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: محصولاتی که امروز رونمایی می شوند، تجاری شده اند و باید بگویم که آنچه تاکنون در طول ۵ سال گذشته توسط وزارت بهداشت رونمایی شده، قبل از اینکه اعلام عمومی شود، در بازار وجود داشته و محصولی نبوده که تبلیغاتی رونمایی شود، اما مورد استفاده قرار نگیرد بلکه این محصولات ابتدا در بازار عرضه و برای آنها مشتری پیدا شده و محصولات دارای کیفیت بوده اند و بعد به مرحله اعلام عمومی و رونمایی رسیده اند.

وی با اشاره به ۶ محصول دانش بنیانی که امروز رونمایی شد، گفت: از شربت خوراکی رویال که در موارد درمانی بسیار مفید است، ژل تزریقی مفصلی که برای ما و سالمندان بسیار موثر است، پانسمان زخم های بایولوژیک که در سرعت ترمیم زخم بسیار موثر و کم هزینه است، همچنین ماده اولیه درمان بیماری هپاتیت و دو محصول دیگر، امروز رونمایی شد.

هاشمی اضافه کرد: دارویی برای درمان بیماری هپاتیت وارد بازار شد که قیمت آن ۱۰۰ برابر کمتر از قیمت مشابه آن در خارج از کشور است و امروز جوانان کشور موفق شده اند که ماده اولیه این دارو را در داخل کشور تولید کنند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه تعداد شرکت های دانش بنیان در طول سال های گذشته همواره رو به افزایش بوده و منشا اثرات بسیار خوبی برای کشور و مردم بوده اند. 

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از حمایت های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بانک ها از شرکت های دانش بنیان، گفت: حمایت بانک ها از این شرکت ها ناچیز است تا بتوانند که رسالت خود که بالاترین جهاد و خدمت به کشور است را ادامه دهند.

هاشمی با اشاره به فرارسیدن روز جهانی معلولان، گفت: این روز را به معلولان و همچنین جانبازان سرافراز دوران دفاع مقدس تبریک می گویم و امیدواریم که دولت و مجلس بتوانند در جهت استیفای حقوق اجتماعی آنها، گام های موثرتری را بردارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید