المیادین بررسی کرد؛

پشت پرده خوش‌وبش گرم پوتین با بن‌سلمان

کدخبر: ۲۵۴۲۹۰
اقتصادنیوز؛ المیادین در گزارشی نوشت: دیدار پوتین با محمد بن سلمان در جریان نشست آرژانتین سوال برانگیز بود؛ مبنی بر اینکه نقشه پوتین برای آینده روابط روسیه با عربستان چگونه است؟
پشت پرده خوش‌وبش گرم پوتین با بن‌سلمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ ندین عباس در المیادین نوشت: فضای عزلتی که این روزها بن سلمان در ان تنفس می کند، در نشست آرژانتین نمودی تمام یافت؛ چرا که ولی عهد سعودی تنها موفق به دیدار با پوتین و مکرون شد و این دو تلاش کردند راه سقوط آزاد بن سلمان به آغوش خود را درست در زمانی هموار کنند که آمریکایی ها در حال وارد آوردن فشار بر ترامپ هستند تا از حمایت از بن سلمان دست بردارد.

به گزارش انتخاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: دیدار پوتین با محمد بن سلمان در جریان نشست آرژانتین سوال برانگیز بود؛مبنی بر اینکه نقشه پوتین برای آینده روابط روسیه با عربستان چگونه است؟ در شرایطی که بن سلمان این روزها در بدترین عزلت بین المللی و ملی قرار دارد، یوری اوشاکوف، مستشار کرملین تصریح می کند:«هدف اصلی از این دیدار، بهبود روابط بین روسیه و عربستان بوده است، بویژه آنکه پوتین از نقش عربستان در رسیدن به نتایج مثبتی در اپک، تمجید کرد».

رئیس جمهور روسیه تلاش می کند بن سلمان را به این شکل مهار کند و در این راستا از تجربه خود با ترکیه استفاده می کند که پس از اشکار شدن نشانه های اختلافات بین انکارا و واشنگتن، دست پوتین به سمت ترکیه دراز شد.

در جریان حوادث کنسولگری که توجه تمام جهان را به خود جلب کرد، پوتین از انتقاد صریح از بن سلمان یا عربستان خودداری کرد، سرزنش های خود را متوجه واشنگتن نموده و مسئولیت این حادثه را با ایالات متحده دانست. وی در این باره تصریح کرد:«نمی دانیم واقعا چه اتفاقی افتاده است، بنابراین، چرا باید روابط خود با عربستان را به سمت فروپاشی هدایت کنیم؟»تحلیلگران علت این موضع گیری پوتین را منافع متبادل در زمینه نفت و اپک می دانند.

روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی به این مساله اشاره کرد که مسکو و ریاض توافق همکاری را در زمینه تولید نفت در سال 2016 به امضا رسانده اند و در حال حاضر عربستان از روسیه می خواهد بار دیگر تولید نفت خود را کاهش دهد. به گزارش این روزنامه، احتمالا پوتین امیدوار است تا از نفوذ خود در ولی عهد سعودی، برای باقی ماندن میزان فعلی تولید نفت روسیه، استفاده کند. اما این محاسبه پوتین دور از دسترس خواهد بود؛ چرا که ترامپ که حامی اصلی بن سلمان محسوب می شود، عربستان را ملزم به افزایش تولید نفت کرده است تا مانع از افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی شده و به این شکل، ترامپ خواسته های خود در مورد روسیه و ایران را محقق کند.

چه بسا رئیس جمهور روسیه در میان مدت برای مرحله ای برنامه ریزی می کند که دیگر ترامپ نتواند از بن سلمان حمایت کافی به عمل آورده و در سایه فشارهای آمریکایی علیه بن سلمان، پوتین به دلجویی از عربستان شتافته و منافع خود در رابطه با ان را گسترش دهد.

صرفنظر از محاسبات طولانی مدت رئیس جمهور روسیه در منطقه خلیج فارس، پوتین در دیدار با بن سلمان مسائل زیادی برای مطرح کردن داشت، که مهمترین آن، پرونده سوریه است، بویژه در شرایطی که ترامپ به بن سلمان فشار می آورد تا نیروهای سعودی را از شمال سوریه و شرق فرات خارج کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید