منظور ترامپ از توافق معنادار با روسیه و چین چیست؟

کدخبر: ۲۵۴۴۰۸
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد گفت‌وگو با همتایان چینی و روس خود را با هدف توقف "رقابت تسلیحاتی غیرقابل کنترل"، مطرح کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه نوشت،‌ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشت: من مطمئنم که در آینده با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار می‌کنم و با این دو درباره یک توقف معنادار رقابت تسلیحاتی غیرقابل کنترل گفت‌وگو خواهم داشت.

توئیت ترامپ در پی دیدارش با رئیس جمهوری چین در نشست گروه 20 در آرژانتین منتشر شد که در آن رهبران دو کشور خواستار آتش بس در زمینه نبرد تجاری شدند.

موضع گیری ترامپ در پی صدور بیانیه اکتبر درباره تصمیمش برای خروج از پیمان منع تسلیحات اتمی میان برد مطرح شده است.

منتقدان می‌گویند که این تصمیم ترامپ اگرچه هنوز نهایی نشده اما باعث رقابت تسلیحاتی جدید با روسیه می شود. ترامپ در آن زمان گفته بود که می‌خواهد زرادخانه اتمی آمریکا را احیا کند.

پیمان منع تسلیحات اتمی میان برد مصوب 1987 شامل چین نمی شود.

تاریخ برای خروج رسمی آمریکا از این پیمان هنوز مشخص نشده و همین مساله راه را برای پیدا کردن احتمالی ره‌حلی برای حفظ این پیمان با حضور احتمالی چین باز گذاشته است.

تصمیم ترامپ برای خروج از این پیمان باعث نگرانی های بین المللی شده است؛ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید علت این تصمیم، نقض پیمان توسط روسیه است.

ترامپ و پوتین قرار بود در حاشیه نشست گروه 20 با یکدیگر دیدار کنند و بررسی این مساله احتمالا موضوع اصلی این گفت‌وگو بود اما پس از رخدادهای تنگه کرچ و توقیف سه ناو نیروی دریایی اوکراین توسط روسیه،‌ ترامپ این دیدار را لغو کرد.

سخنگوی کرملین در این باره گفت: ما منتظر دیدار میان پوتین و ترامپ بودیم اما متاسفانه این دیدار برگزار نشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید