درآمدزایی مدرن از فوتبال؛ نامم برای تو

کدخبر: ۲۵۴۵۵۷
اقتصاد نیوز:یکی از راه‌های درآمدزایی در فوتبال اروپا، حق واگذاری نام ورزشگاه یک باشگاه به حامی مالی است؛ یک تبلیغ آسان و سودمند برای هر شرکت تولیدی و یا خدماتی.
درآمدزایی مدرن از فوتبال؛ نامم برای تو

به گزارش اقتصاد نیوز، درحالی‌که باشگاه بارسلونا به‌زودی قراردادی بزرگ را با یک شرکت داروسازی اسپانیایی به نام «گریفولس» در این راه منعقد خواهد کرد و پردرآمدترین باشگاه فوتبال جهان از این حیث خواهد شد، فعلا ورزشگاه خانگی منچسترسیتی با حق واگذاری نامش به یک شرکت هواپیمایی، بالاترین درآمد را دارد. بارسایی‌ها به‌زودی با این شرکت داروسازی قراردادی 20ساله را به امضا خواهند رساند و در ازای آن، 20میلیون یورو دریافت خواهند کرد. البته تصور اینکه کسی نام نوکمپ را مورد استفاده قرار ندهد، کمی سخت به‌نظر می‌رسد. طبق قانون فیفا و همچنین اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) این اسامی تبلیغاتی در موارد رسمی و برای بازی‌های قاره‌ای و بین‌المللی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

استادیوم اتحاد

ورزشگاه اختصاصی منچسترسیتی که در سال2002 افتتاح شده است، از سال2012 و با عقد قراردادی 10ساله به ارزش 11میلیون و 300هزار یورو به نام اتحاد خوانده می‌شود. این ورزشگاه با 55هزار نفر گنجایش، اکنون یکی از اصلی‌ترین کانون‌های فوتبال در انگلستان است. منچسترسیتی که فصل پیش به مقام قهرمانی لیگ برتر رسیده، در این فصل نیز از مدعیان اصلی کسب این عنوان است. پیش از حضور شرکت اتحاد، نام این استادیوم، ورزشگاه شهر منچستر بود.

استادیوم واندا متروپولیتانو

ورزشگاه جدید اتلتیکومادرید با ظرفیت 67هزار و 700تماشاگر، در سال2017بازگشایی و میزبان بازی‌های خانگی روخی‌بلانکو شد. این ورزشگاه در پروژه میزبانی مادرید از المپیک2016جا داشت که البته این اتفاق هرگز رخ نداد. یک شرکت چینی به نام «واندا» با عقد قراردادی 10ساله به ارزش 10میلیون یورو، امتیاز نامگذاری ورزشگاه را به‌خود اختصاص داد.

آلیانتس‌استادیوم

از ژوئیه2017، نام ورزشگاه خانگی باشگاه یوونتوس از «یوونتوس‌ استادیوم» به «آلیانتس‌استادیوم» تغییر کرد. آلیانتس یک مؤسسه مالی آلمانی است که نامش پیش‌تر با ورزشگاه اختصاصی باشگاه‌های بایرن‌مونیخ و مونیخ1860، جهانی‌تر شده بود. آلیانتس‌استادیوم 41هزار و 500نفر گنجایش دارد و پس از دل‌آلپی، 7سالی می‌شود که میزبان بازی‌های خانگی یوونتوس است. قرارداد حامی مالی این ورزشگاه با باشگاه یوونتوس برای امتیاز حق نامگذاری، 12ساله و ارزش آن، 6میلیون و 300هزار یورو است. با حضور کریستیانو رونالدو در یوونتوس، به‌نظر می‌رسد که حامی مالی، بیش از آنچه هزینه کرده است، سود خواهد برد.

استادیوم آلیانتس آره‌نا

ورزشگاه زیبای شهر مونیخ که میزبان بازی افتتاحیه و چند بازی دیگر در رقابت‌های جام‌جهانی2006بود، استادیوم خانگی بایرن‌مونیخ است. پیش‌تر، بایرنی‌ها با پرداخت مبلغی، باشگاه مونیخ1860را از این ورزشگاه کنار گذاشتند. این ورزشگاه 75هزار نفری در سال2005 افتتاح و از همان سال نیز میزبان بازی‌های خانگی بایرن شد. مدت قرارداد باشگاه بایرن‌مونیخ با شرکت آلیانتس، 27ساله است و در ازای آن، باواریایی‌ها مبلغ ناچیز 6میلیون یورو را دریافت کرده‌اند.

گروپما استادیوم

ورزشگاه جدید باشگاه المپیک لیون که در سال2016به بهره‌برداری رسیده است، یکی از زیباترین و مدرن‌ترین‌ها در فرانسه محسوب می‌شود. گنجایش این استادیوم که چند بازی را در رقابت‌های یورو2016میزبانی کرد، 59هزار و 186نفر است. شرکت بیمه کشاورزی گروپما با عقد‌قراردادی به ارزش 6میلیون یورو برای 3سال حق نامگذاری این ورزشگاه را که هزینه ساخت آن 415میلیون یورو بوده است، به‌خود اختصاص داد. نام اصلی این ورزشگاه «پارک المپیک لیون» است.

استادیوم زیگنال ایندونا پارک

یکی از مخوف‌ترین ورزشگاه‌های جهان برای تیم‌های رقیب، استادیوم خانگی بروسیادورتموند است؛ ورزشگاهی با حدود 82هزار نفر گنجایش که در سال1974به بهره‌برداری رسیده است و میزبانی دو جام‌جهانی1974و 2006را در کارنامه خود دارد. زیگنال ایندونا پارک، پس از نوکمپ و سانتیاگو برنابئو، بزرگ‌ترین ورزشگاه اروپا محسوب می‌شود. نام اصلی ورزشگاه، وست‌فالن بوده است که از سال 2005و با عقد قراردادی به‌مدت 12سال و به ارزش 5میلیون و 800هزار یورو، مؤسسه مالی زیگنال ایندونا که دفاتر مرکزی آن در دورتموند و هامبورگ قرار دارد، حق نامگذاری آن را خرید.

همشهری ورزشی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید